Нестримне зростання цін на бензин та інші нафтопродукти, яке взяло старт від початку жовтня, нарешті покликало до життя і постанову уряду про впорядкування торгівлі на ринку окремих видів нафтопродуктів.
Згідно із цією постановою, облдержадміністраціям до 1 грудня 1997 року доручено запровадити державне врегулювання цін на дизельне паливо і бензин марок А-72, А-76, А-80, якщо ціни зросли більш ніж на 15% порівняно із цінами, які діяли до 10 жовтня.
Водночас Державній податковій адміністрації доручено перевірити, чи повністю були сплачені податки підприємствами, які підвищили ціни на нафтопродукти.
Прокоментувати цю постанову "День" попросив виконавчого директора Асоціації працівників нафтопродуктозабезпечення Дмитра Болгарова. На його думку, згадана постанова є незаконною, оскільки держава в цьому випадку не має жодних підстав вдаватися до регулювання ринку. За словами п. Болгарова, будь-яке підприємство може довести, що піднімало ціни не зі своєї волі, й надати необхідну документацію.
- Я навіть боюся про це говорити, - продовжив Дмитро Болгаров, - але в наших умовах можливе й таке: розбиратися ніхто не буде, а з підприємств нафтопродуктозабезпечення просто в безакцептному порядку знімуть різницю в цінах. Недарма ж нас звинувачують у змові, аби підняти ціни?! Але навіть двом конкуруючим підприємства ніколи ще не вдавалося домовитися стосовно цього питання. А тим більше, кільком десяткам підприємств. Між іншим, наша асоціація не може похватилися тим, що об'єднала весь ринок. Відсотків 60 - 70 підприємств, у тому числі жодний нафтопереробний завод, до асоціації не входять. Залишаються неасоційованими і такі великі підприємства, як "Славутич", "Інтерагро".
Інший аспект постанови відмітив начальник відділу реалізації фірми "Маріам А" Віктор Динник. Він вказав на те, що немає механізму регулювання цін, і на те, що 15% зростання цін, визначені постановою як граничний розмір, у будь-якому випадку стають неможливими, якщо паливо перепродувалося не один, а кілька разів, адже в кожного підприємства свої накладні витрати, які накручуються на вартість товару.
Що ж до прогнозу, то обидва коментатори зійшлися на тому, що жорсткі заходи стосовно регулювання цін можуть лише на короткий час стримати їх, але водночас це призведе до дефіциту бензину. Вільно продаватися будуть лише ті його марки, на які не поширюється регулювання. Уже й нині мало які підприємства продають пальне за гроші. Більшість використовує талони.
Між іншим, новий газопереробний завод "Шебелинкагазпрому", який днями відвідав Президент Леонід Кучма, продаватиме свій бензин АИ-98 по 670 - 700 грн. за 1 тонну. А якщо оптовий покупець перепродасть його лише один раз і одразу власнику бензоколонки, то якою нарешті буде ціна? Невже й нове підприємство пристало до змови?