МОРСЬКА ОХОРОНА
Напередодні Дня прикордонника кореспондент «Дня» охороняв водні кордони разом з прикордонниками Чернігівського прикордонного загону «Дніпро». У похід (на мові прикордонників це означає вихід на охорону державного кордону. — Авт. ) вийшли три катери — один великий типу «Ярославець» і два значно менших «Аиста». Великий катер виконує роль штабу та бази, малі — це робочі «конячки». Командує групою старший офіцер відділу прикордонної служби Північного регіонального управління ДПСУ капітан другого рангу Руслан Каховський, який відповідає за координацію дій морської охорони та берегових прикордонних застав. У рік розвалу Радянського Союзу кеп закінчив Вище морехідне училище підводного плавання в Санкт-Петербурзі, встиг послужити два роки на підводному ракетному крейсері російського Північного флоту. 1993 року Р. Каховський повернувся в Україну, й далі його кар’єра продовжувалась спочатку у Військово-морських силах, потім в Прикордонних військах нашої держави.
Мічман Сергій Дьяченко з тієї ж породи. Нащадок кубанських козаків, він 23 роки ходить по Дніпру — спочатку на катерах спеціальних підрозділів колишнього КДБ, тепер — у морській охороні. Розповідають, що немає затоки чи протоки на Славутичі, куди б він не зміг зайти на катері. На навчаннях ДПСУ «Схід-2004», що проводились у кінці квітня, С. Дьяченку доручили імітувати прорив терориста з району села Дніпровське до Київської ГЕС і мінування її. До ГЕС він не добрався, проте кілька десятків кілометрів пройшов, поки не був перехоплений. Затриманого «терориста» в наручниках і з чорною пов’язкою на очах телевізійники тоді показали на всю Україну.
Чим займається морська охорона? Основні завдання — охорона кордону, контроль режиму прикордонної зони, тобто щоб виконувались певні правила проживання, перебування й гостювання в ній, а ще охорона в цій зоні біоресурсів країни (у річках це передусім риба), нагляд за човнами (у зв’язку із нерестом до кінця травня діє заборона на їхній вихід на воду).
...Під Страхоліссям проти ночі виходимо на полювання. Катер з розряду «крутих» без номерів на борту на вимогу прикордонників спочатку зупиняється і підходить до «Аиста», але потім дає газу й починає тікати. Хвилин 15 триває погоня. Всіх, хто на борту, охопив мисливський азарт і бажання будь-що дістати нахабу. Проте «круті» все ж відриваються... «Були б ми на «Калкані», то нікуди вони б не ділися», — коментує ситуацію Р. Каховський. Це про нові катери вітчизняного виробництва, що вже з’явилися в прикордонників. Найближчим часом морські охоронці мають отримати нові дюралюмінієві човни з потужними імпортними двигунами плюс резинові надувні.
Ще один штрих — морська охорона «озброєна» лише гумовими кийками, газовими балончиками та наручниками. Потенційні порушники знають про це. Р. Каховський каже, що зараз розглядається можливість видачі морякам стрілецької зброї.
У Дніпровському вночі, а потім вранці та вдень «Аист» тралить ріку — улов сіток в кілька сотень метрів. Доглянуто чотири човни, затримано два порушники, яким виписані протоколи на штрафи. Восени, пiсля закінчення навігації, Р. Каховський обіцяє влаштувати показове «аутодафе» із привселюдним спалюванням виловленого браконьєрського знаряддя. Хоча не всі навколишні жителі будуть у захваті від цього «феєрверку», бо й їхні сіті там горітимуть. «Але, — каже кеп, — люди повинні зрозуміти, що порядок повинен бути, для того ми тут».
«ОЧІ ТА ВУХА» КОРДОНУ
Сумські прикордонники, яким постійно доводиться стримувати потік нелегальних мігрантів, давно зрозуміли: нарощуючи тільки чисельність складу, проблему не вирішити. «Ми не можемо взятись за руки та розтягтися по всьому кордону, — говорить начальник Сумського прикордонного загону Вадим Легкодух. — Це не вихід. Ефективність роботи залежить насамперед від того, наскільки відпрацьованою буде система збору та аналізу даних». Отже, кілька років тому на території Сумського прикордонного загону було проведено експеримент: до штату ввели дільничних інспекторів прикордонної служби. Експеримент себе виправдав.
Скажімо, на прикордонній заставі «Славгород», що в Краснопільському районі Сумської області, працюють чотири таких інспектори. За кожним закріплена певна ділянка прикордонної території, що відповідає частині кордону, довжина якого тут складає 33 км. До обов’язків інспектора входить щоденний збір інформації, вивчення обстановки та виявлення можливих порушень. Зібрана інформація передається безпосередньо начальнику прикордонної застави.
На ділянці, якою опікується старший інспектор прикордонної служби, начальник відділення прикордонної застави «Краснопілля» Андрій Волох, — два населені пункти Покровської сільської ради. У його практиці було вже чимало випадків, коли саме завдяки допомозі місцевих жителів вдавалося запобігти порушенню законодавства про державний кордон. Якось працівники сільгосппідприємства розповіли інспектору, що незнайомець підходив до них, коли вони працювали в полі, й цікавився методами охорони кордону. Доповівши про це на заставу, Андрій Волох продовжував спостереження. Невдовзі в полі зору з’явився автомобіль, затримавши який, прикордонники виявили значну кількість контрабандного товару.
За словами старшого офіцера з діяльності інспекторів прикордонної служби Сумського прикордонного загону Юрія Шевича, минулого року за активної участі інспекторів прикордонної служби на території загону було затримано 150 порушників державного кордону України, з яких 128 — незаконні мігранти. Затримано також 270 порушників правил прикордонного режиму, виявлено контрабандних товарів у 65-ти випадках на загальну суму майже 3 млн. гривень, наркотичної речовини загальною вагою 5 кг. Медаллю «За мужність в охороні державного кордону України» та іншими нагородами відзначено на сьогодні чотирьох інспекторів.
746 КІЛОМЕТРІВ
Понад чотири тисячі порушників державного кордону затримали луганські прикордонники за час існування Луганського прикордонного загону, повідомив напередодні Дня прикордонника на брифінгу в облдержадміністрації перший заступник начальника Луганського прикордонзагону Артур Король. Він розповів журналістам, що сьогодні триває активний процес облаштування державного кордону. Минулого року на території Луганської області відкрили три нові прикордонні застави «Дяково», «Північно-Гундаревський» та «Червона Талівка». Цього року планують побудувати ще три нові військові містечка прикордонних застав «Дар’їно-Єрмаківка», «Бірюкове» та «Ганусівка». Активну участь і допомогу в облаштуванні кордону, зі слів першого заступника командира Луганського прикордонзагону, беруть обласна влада та керівники 10 прикордонних територій області. Артур Король також відзначив, що в області почала діяти і добре зарекомендувала себе спрощена система пропусків громадян через державний кордон — «зелені коридори». Близько 60 пунктів спрощеного пропуску планують організувати для жителів прикордонних територій протягом року. Луганський прикордонний загін створено 20 жовтня 1992 року. На сьогодні до його складу входять 32 підрозділи, які безпосередньо виконують обов’язки із запобігання протиправних дій на державному кордоні. Довжина державного кордону, що проходить територією області, становить 746 км і є найбільшою в Україні. За 12 років свого існування Луганський прикордонний загін затримав 4020 порушників, із них 221 незаконного мігранта. На пунктах пропуску не допускають проникнення на територію регіону близько 550 незаконних мігрантів. Виявили 3647 випадків контрабанди на загальну суму майже 72 млн. грн.