Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Чому «регіони» підтримали Кармазіна?

Експерт має сумнів, що закон про реформування «Нафтогазу» працюватиме на користь Україні
22 березня, 2012 - 00:00

Газові переговори не закінчуються, тому що Україна нічого не пропонує Росії за зниження ціни на газ. Про це нещодавно заявив президент Російського газового товариства, депутат Держдуми Валерій Язєв і нагадав висловлювання нинішнього прем’єр-міністра і обраного президента РФ Володимира Путіна, який «якось давно, не під час цієї виборчої кампанії, говорив: а ви нам — що?». У вівторок в Верховній Раді було несподівано ухвалено в першому читанні законопроект про реформування нафтогазового комплексу. У результаті Україна зможе виконати відповідні європейські вимоги і претендувати на європейські інвестиції для модернізації газотранспортної системи.

Спочатку ситуація в парламенті не провіщала можливості вирішення цього питання. Депутати парламентських фракцій «БЮТ-Батьківщина» і «НУ-НС» заблокували трибуну, протестуючи проти названого законопроекту, який, як вони вважають, дозволяє незаконно відчужувати і продавати в роздріб і навіть оптом українську газотранспортну систему. Проте після наради керівників фракцій, на голосування винесли не урядовий законопроект, що викликає неприйняття опозиції, а документ, підготовлений її представником. Його підтримали 237 народних депутатів, у тому числі 188 регіоналів, два — з фракції «НУ-НС», 18 членів фракції Народної партії, 19 — з групи «Реформи заради майбутнього» і 10 позафракційних. «БЮТ-Батьківщина» і комуністи не голосували.

Законопроект Кармазіна про внесення змін до Закону України «Про трубопровідний транспорт» упроваджує заборону на приватизацію державних і дочірніх підприємств Національної акціонерної компанії «Нафтогаз Україна», які займаються транспортуванням енергоносіїв магістральними і/або розподільними трубопроводами, зберіганням їх в підземних газосховищах. Забороняється і приватизація самої компанії «Нафтогаз України», а також підприємств, установ і організацій, створених унаслідок її реорганізації, яка може здійснюватися лише за рішенням Кабміну. Кармазін також захистив «Нафтогаз» від процедури банкротства. Законопроектом забороняється відчуження основних фондів і акцій держпідприємств, що займаються транспортуванням і зберіганням енергоносіїв, передача їх з балансу на баланс, в концесію, оренду, в лізинг, в статутний фонд інших юридичних осіб та інші дії, здатні призвести до відчуження основних фондів і акцій цих підприємств. Не заборонено передачу фондів і акцій державним підприємствам або акціонерним товариствам, в яких 100% акцій перебувають в держвласності. Ця норма поширюється на основні фонди й акції «Нафтогазу України», його дочірніх і заснованих ним підприємств.

Урядовий законопроект дозволяв уряду реформувати НАК «Нафтогаз України» і дозволяв йому розпоряджатися основними фондами, які не пов’язані з транспортуванням і зберіганням газу в підземних газосховищах, проводити реорганізацію державних підприємств магістрального трубопровідного транспорту. Законопроект Кармазіна виявився кращим. Хоча Головне експертне управління Ради за результатами його розгляду в першому читанні й рекомендувало повернути його на доопрацювання, але зазначило, що позитивні положення документа доцільно використовувати при доопрацюванні урядового проекту.

Перемогла розважливість? Але Кармазін побоюється, що до другого читання в його законопроект внесуть антиконституційні положення про приватизацію української ГТС.

Олександр НАРБУТ, незалежний енергетичний експерт:

— Між першим і другим читанням цей закон може істотно змінитися. І в цьому — головна загроза інтересам України. Логіка наших «реформаторів» взагалі неповноцінна — закон є, але немає сучасної енергетичної стратегії, яку ще торік збиралися підготувати і яка повинна розгортатися в бізнес-плани. Уся робота над цією стратегією здійснюється силами компанії McKinsey, тоді як головний орган, що відповідає за політику і стратегію, — Міненерговугілля — просто усувається і перекладає відповідальність на «варяга». А фінансується розробка цієї стратегії приватним інвестором, в якого свої інтереси в енергосекторі України. І в результаті це все має вигляд такої собі водевільної історії. А стратегії все немає. І під якісь мотиви, котрі дуже погано артикульовані, проводиться робота, що дозволяє відокремити газотранспортні активи і сховища від «Нафтогазу». Справді, НАК має бути ліквідований. Але не можна це робити без концепції, не намітивши подальших кроків. Про це уряд мовчить, що й викликає досить резонні побоювання опозиції й навіть автора законопроекту.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: