Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«День» як моніторинг української дійсності»

«Книжковий світ» зібрав рекордну кількість учасників
11 листопада, 2008 - 00:00
ЩОРОКУ «ДЕНЬ» РОЗШИРЮЄ КОЛО СВОЇХ ЧИТАЧІВ. І АСОРТИМЕНТ. ЦЬОГОРІЧ ВИЙШЛА ДРУКОМ КНИЖКА «ДЖЕЙМС МЕЙС: «ВАШІ МЕРТВІ ВИБРАЛИ МЕНЕ...» / РОСТЕ НОВЕ ПОКОЛІННЯ ЧИТАЧІВ

З 6 по 9 листопада у столичному експоцентрі «Спортивний» проходив ХІ Київський міжнародний книжковий ярмарок «Медвін: Книжковий світ-2008». Захід передусім ознаменувався рекордною кількістю учасників — понад 200! А ще — до нього вперше приєднався фестиваль християнської книжки. Зрештою, й програма цьогоріч видалася багатою на цікаві події, зокрема, представлення порталу «Буквоїд» та дійства «Стусове коло», поетичний вечір «Поезія наживо», презентація інтернет-магазину «Бібліоглобус», анонс VII Міжнародного антитерористичного форуму «Дітям і молоді — світ без насильства, тероризму та екстремізму», що пройде у травні наступного року в Києві.

У рейтинг найбільш відвідуваних місць ярмарку, що його визначали самі читачі, потрапили міні-фотовиставка і стенд нашої газети. П’ятдесят знімків із Х Міжнародного фотоконкурсу «Дня» прикрашали зону презентацій. Можна сказати, вони служили дотепними декораціями до окремих повістей та романів про сучасність, що там представлялися.

«Газета «День» робить велику справу, щороку влаштовуючи фотовиставки, — оглядає експозицію програміст Володимир Чуєв. — Фактично, вона через фотографії і, звичайно, книжки відкриває усім Україну Incognita.

Ми тільки думаємо, що знаємо свою країну... Коли дивишся на запропоновані роботи, усвідомлюєш, що це — своєрідний моніторинг української дійсності. До речі, відчувається та теплота, з якою його проведено. А, отже, напрошується висновок, що «моніторили» «свої», тобто патріоти».

Вони ж, читачі, й визначали хіти продаж. На нашому стенді ним стала новинка із серії «Бібліотека газети «День» — «Джеймс Мейс: «Ваші мертві вибрали мене...» «Я багато читав про цього американського науковця, який відкрив світу український Голодомор, — говорить журналіст Валерій Ясиновський. — Постаті такого масштабу, як Джеймс, народжуються, як писала Ліна Костенко, раз на століття. Спасибі, що публікуєте його праці. Адже в них йдеться не тільки про трагедію 1932 — 1933 років, а й міститься ключ до розуміння драми нашої постгеноцидної дійсності».

«День» запитує в організаторів, учасників та гостей ярмарку, наскільки своєчасно та якісно висвітлюються культурологічні й, зокрема, книжкові події?

«На щастя, українській книжці все більше приділяється уваги, — говорить керівник проекту «Київський міжнародний ярмарок» виставкової компанії «Медвін» Валерія Олексієнко. — Про ярмарки, у тому числі й наш, повідомлення з’являються напередоні й опісля. Правда, прикро, що часто журналісти не вказують коли і де проходить той чи інший захід, мовляв, це — реклама. На мою думку, це — неповага до тих, хто хотів би відвідати захід, а так змушений шукати інформацію додатково. І взагалі, у суспільстві треба творити культ книжки. Всіляко використосувати її у соціальній рекламі. Організовувати різноманітні акції за підтримки відомих акторів, музикантів... А це завдання стоїть як перед державою, так і перед громадськістю». «Чесно кажучи, від журналістів, які висвітлюють саме книжкові заходи, не очікую нічого іншого, окрім анонсу про новинки та про те, де їх можна придбати, — говорить письменниця Марія Матіос. — Напевно, я у привілейованому становищі й не можу ображатися на нестачу матеріалів про свої твори. Але мене ображає, що у ЗМІ обмаль інформації (щоб не сказати — взагалі відсутня) про книжки багатьох талановитих українських письменників. Можна сказати, ця інформація звузилася до називання п’ятьох — десятьох імен. А їх є набагато більше. Похвально, що у газеті «День» є постійна рубрика «Українці — читайте!» Це — приклад для інших». «Як на мене, сьогодні ситуація із подачею культурологічних подій на телебаченні та шпальтах газет подібна до ситуації із фінансуванням освіти, науки і культури у нашій країні — за залишковим принципом, — продовжує головний редактор видавництва «Факт» Леонід Фінкельнштейн. — Коли рецензія на книжку з’являється, наприклад, у польському виданні «Газета Виборча», її тиражі відразу ж зростають у кілька разів... У нас же такої тенденції не спостерігається...»

«Пригадую, що наприкінці 90-х чи не кожна львівська газета мала свою літературну сторінку, що раз на тиждень анонсувала книжкові новинки та події, — підсумовує співробітник видавництва «Тріада Плюс» Орест Бакайчук. — Це зрушило справу з місця. Якщо ще кілька років тому тисяча примірників вважалася оптимальним тиражем, то тепер він становить три—п’ять тисяч. До того ж, є прецедент — виходить телепрограма «Книга.UA»! Щоправда, закрилися «Книжник review» і «Книжковий огляд плюс». Але натомість з’явилася «Київська Русь». І це не зважаючи на стан економічної кризи, в якому перебуває наше суспільство! А подивіться, скільки відвідувачів прийшло на «Медвін». По-перше, була реклама заходу. А, по-друге, цей ярмарок — стає невід’ємною частиною культурного життя киян. Так що приводи для оптимізму є».

Надія ТИСЯЧНА, фото Костянтина ГРИШИНА, «День»
Газета: 
Рубрика: