Першого квітня (14 числа місяця нісан) починається іудейське
свято Песах (Пасха), яке триватиме 8 днів. Його походження пов’язане з
витоками історії євреїв, зі звільненням від єгипетського рабства, як про
це написано в книзі «Вихід» Тори (Біблії). Вихід із Єгипту на пошуки землі
обітованої був першим важливим кроком у формуванні єврейського народу,
фактично початком його історії. Свято й сьогодні нагадує про гіркоту рабства
та солодкість свободи і є виразом вдячності Богу за звільнення. Варто відзначити,
що давнє, власне стародавнє, походження свят не заважає євреям сприймати
їх так, начебто ті чи інші події трапилися щойно, а не кілька тисяч років
тому. Народ має гостре відчуття безперервності історії і своєї причетності
до неї.
Сьогодні в Україні євреї можуть вільно сповідувати свою
релігію, утворювати релігійні громади (їх майже 100), отримувати релігійну
освіту. Будуються синагоги, яких нині 53. Нещодавно, після довгих зволікань
і труднощів, київським євреям було повернуто історичну синагогу, збудовану
сто років тому відомим благодійником Бродським.
На прохання газети «День» Головний рабин Києва та України
Яків Дов Блайх привітав наших читачів-євреїв із великим святом. Він нагадав,
що «Пасха, по-єврейському Песах, — свято свободи єврейського народу, запроваджене
на честь звільнення від рабства 3311 років тому. Саме свобода є головним
і високим змістом цього свята, знаком та уроком для всіх народів світу.
Бо не можна переслідувати будь-який народ, треба поважати життя, звичаї,
віру всіх народів. У святкові дні євреї їдять мацах (староєврейське «печиво»)
або мацу — «бідний хліб». Цей ритуал нагадує людям, що бувають часи як
багатого, так і бідного хліба, і коли хтось насолоджується добробутом,
то має обов’язково допомагати іншим. Щоб вони також стали на ноги. Тож
головне в житті всіх людей — єдність і взаємодопомога. Ми хочемо й бажаємо,
щоб усім було добре, щоб ми всі втішалися миром, а «бідний хліб» їли тільки
символічно, на згадку про давні події виходу з Єгипту».