Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Грузинські «підпалювачі» в Києві!

27 і 28 жовтня на сцені Театру ім. І. Франка пройдуть гастролі Тбіліського державного театру ім. Шота Руставелі
13 жовтня, 2010 - 00:00
СЦЕНА З ВИСТАВИ «БІДЕРМАН ТА ПІДПАЛЮВАЧІ» / ФОТО НАДАНЕ PR-КОМПАНІЄЮ «ДЕЛЬ АРТЕ»

Цього разу знаменитий грузинський режисер Роберт Стуруа представить прем’єру. Нинішні гастролі тбілісців відбудуться за підтримки продюсерської компанії ArtHouse, фонду Василя Даниліва «Світло мрій», Міністерства культури та мистецтв України і Посольства Грузії в Україні. 27 і 28 жовтня на сцені Театру ім. І. Франка кияни та гості нашої столиці побачать трагікомедію з елементами шоу під назвою «Бідерман та підпалювачі».

В основу постановки покладена комедія швейцарського драматурга Макса Фріша «Бідерман та підпалювачі», написана після Другої світової війни. Її жанр автор визначив сам — «повчальна п’єса без моралі». Фріш намагається розібратися, чому в країні з такими великими культурними традиціями, як Німеччина, зародився фашизм? П’єса з великим успіхом була поставлена в багатьох провідних театрах світу.

Герої грузинського шоу (що не зраджує традиціям Театру ім. Ш. Руставелі) з’являються на сцені, подібно до «зірок» Бродвею. Так, у клоунському вигляді з’являється Готліб Бідерман — іронічний, пластичний і неповторний Заза Папуашвілі. Схожа на естрадну діву дружина Бідермана Бабетта — ефектна і зніжена пані (в цій ролі виступить красуня Ніно Касрадзе). Один із підпалювачів Шміц (Бесо Зангурі, який зіграв роль президента в скандально відомій виставі Р. Стуруа «Солдат, кохання, охоронець і президент») віртуозно представить циркового артиста, а його товариш, який повернувся з місць ув’язнення, на ім’я Маріо Айзенрінг (Давид Дарчіа) — екзотичного мусульманина. Навіть служниця Ганна, така собі сіра мишка (улюблена «Джульєтта» Стуруа — акторка Ія Сухіташвілі), яка, за власним визнанням, не користується успіхом у чоловіків, виявляє себе досить яскраво і театрально — відважно сідлає велосипед, аби відправитися на ньому в подорож сценою... Вся ця екстравагантна компанія (сценографія Георгія Алекси-Месхішвілі) разом із хором пожежників співає і говорить речитативом. Музику для вистави написав легендарний композитор Гія Канчелі.

У постановці Роберта Стуруа, на відміну від п’єси Макса Фріша, дія завершується пожежею — метафора загибелі світу, людської цивілізації взагалі...

Режисер, використовуючи підкреслено блазенський стиль гри, гротеск і клоунаду, не підіймає на сцені гострі кути сьогоднішніх проблем суспільства та людини. Хто ми, які ми — тут і зараз? Якщо п’єса Фріша зазвичай сприймається як сатира на боязкого обивателя, який легко йде на поступки, то Стуруа показує, як нешкідливий конформізм перетворює людину зі слухняного «гвинтика» в діючий «гвинтик». Якщо в драматурга герой дає паліям сірник, то в режисера герой сам стає палієм.

Ольга СТЕЛЬМАШЕВСЬКА
Газета: 
Рубрика: