Виступ яскравої молодої віолончелістки Валерії Шолохової («Концерт для віолончелі з оркестром» Елгара) у супроводі Державного естрадно-симфонічного оркестру завершив Дев’ятий міжнародний фестиваль «Київські літні музичні вечори». Це був двохмісячний музичний марафон, якому за тривалістю немає рівних у Європі.
Літня естрада Центрального парку Києва, де традиційно вихідними днями проходять концерти, споруджена у 20-х роках минулого століття, а у 1998 році ентузіастами Міжнародного благодійного фонду конкурсу ім. В. Горовиця відновлена ця чудова музична традиція. На концерти у парку завжди збирається численна аудиторія шанувальників академічної музики. «Літні музичні вечори» з кожним роком стають все більш популярними, а амфітеатр вже не може вмістити всіх бажаючих.
У рамках фестивалю два тижні проходили концерти за участю слухачів Літньої музичної академії. Цього року молоді музиканти з України, Росії та США приїхали до Києва, щоб відвідати майстер-класи високопрофесійних викладачів із Німеччини, Великої Британії, Ізраїлю, України, Росії та США. Про події фестивалю розказав президент Міжнародного благодійного фонду конкурсу ім. В. Горовиця Юрій Зільберман.
— Юрію Абрамовичу, яке завдання ви ставите перед собою при створенні програми такого масштабного фестивалю, як «Київські літні музичні вечори»?
— Насамперед повинен бути високий професійний рівень учасників. Ми намагаємося зробити концерти у парку біля Маріїнського палацу не гіршими ніж у залі Національної філармонії. Кожного року програма нашого фестивалю стає більш різноманітною.
— Які зарубіжні гості приймали участь у цьогорічному фестивалі?
— Наприклад, Квартет саксофоністів із Швейцарії вже п’ятий рік намагається потрапити на наш фестиваль. На літній естраді парку, яка пам’ятає виступи легендарних Сергія Прокоф’єва та Володимира Горовиця, було чимало цікавих музикантів. У цьому році на фесті виступали: всесвітньо відомий дует з Ізраїлю — скрипалька Діна Іоффе та піаніст Михайло Вайман, камерний ансамбль із Відня (Австрія) Spirit of Europe, Молодіжний симфонічний оркестр із Поволжя, лауреати та переможці міжнародних конкурсів: піаністи — Антон Сальніков (Росія), Павло та Михайло Єлецькі (Бiлорусь), Інгеборг Кристоферсон — блокфлейта (Норвегія), скрипалі — Лаура Марзадорі (Італія) та Ясна Максімовіч (Сербія), віолончеліст Маргус Юус (Естонія). Крім іноземних гостей публікала мала змогу почути провідних українських майстрів — Національний симфонічний оркестр України, Державний духовий оркестр, ансамбль «Київська камерата», Державний естрадно- симфонічний оркестр, представникiв Асоціації академічних музичних конкурсів України (лауреатiв конкурсів 2005—2006 років), молодіжний секстет ESCUALOS. Cеред солістів: піаніст Юрій Кот та акордеоніст-композитор Роман Юсипей .
— Можна говорити і про традиції. Приємним подарунком для меломанів стали «Джазові вечори пам’яті Володимира Симоненка«…
— Ці вечори це хіба що не єдина можливість послухати джазові біг-бенди у Києві. Спочатку виступили юнацькі та дитячі колективи: лауреати конкурсів на краще виконання джазових творів серед дитячих шкіл естетичного виховання під керівництвом Ігоря Журомського. Молоді таланти були представлені у широкому віковому діапазоні: від зовсім юних, як піаністи Юля Гулей та Ігор Сідаш, до студентів КДВМУ імені Глієра. Виступили також три бенда: Little Academy Bend , оркестр під керівництвом В. Пашинського та оркестр VETO під керівництвом М. Будими. А на другий день на сцену амфітеатру вийшли зарубіжні гості: чудовий трубач із Білорусі Валерій Щериця та представник Посольства Німеччини в Україні Жан П’єр Фльорі (гітара). Виступали і прекрасні українські музиканти: піаніст та композитор Петро Пашков (Київ), Сергій Давидов (піаніст, Харків), саксофоніст Олександр Рукомойніков, флейтист Володимир Зіньковський, барабанщик Алекс Фантаєв; ансамблі під керівництвом молодих музикантів: Богдана Гуменюка (найкращий тенор-саксофоніст фестивалю конкурсу «До#ДЖ юніор»), Максима Дмитрука, Павла Літвиненка, чудовий cекстет трубачів — студентів НМАУ ім. Чайковського, серед яких найкращий трубач фестивалю «До# ДЖ юніор» Денніс Аду.
— У рамках фестивалю проходили також майстер-класи Літньої музичної академії. Чи були обмеження у віці для слухачів?
— Наші майстер-класи відбувалися без вікових обмежень, але , як правило, їх відвідує молодь: наймолодшому слухачу було 9, а найстаршому — 23 роки. По закінченні занять наші «академіки» отримали дипломи (це 84 музиканти з України, Росії (Москва, Санкт-Петербург), США (Нью- Йорк, Бостон, Філадельфія).
— У програмі Літньої академії проходили заняття по класу фортепіано, скрипки, альта, віолончелі (сольне виконання та гра з оркестром), клас камерного ансамблю та оркестровий клас. А як же стосовно групи духових інструментів?
— Така спроба була в цьому році: головний диригент Всесвітнього молодіжного духового оркестру Берт Лангелєр (Нідерланди), який щороку проводить майстер-класи для музикантів-духовиків у місті Тракай (Литва), запропонував зробити подібні уроки в Києві. Але ця пропозиція — із запізненням: нашу програму занять вже було узгоджено. Але я сподіваюсь, що наступного року музиканти-духовики усе ж таки матимуть можливість пройти майстер-класи у найкращих викладачів Літньої музичної академії.
— Розкажіть про викладацький склад академії.
— У цьому році заняття починалися майстер-класом Марка Лакеровича (США) з класу скрипки. Вже 4 роки з нами співпрацюють: Бернд Гецке (Німеччина), Вадим Руденко (Росія), Валерій Козлов (Україна) — клас фортепіано, гра з оркестром; Володимир Пантєлєєв (США ) — віолончель, гра з оркестром; Віктор Абрамян (Росія) — клас камерного ансамблю. Україну в Літній музичній академії представляють також: Олена Червова (клас віолончель, гра з оркестром) та Анатолій Ільїн (концертмейстерський клас). Усі викладачі академії —професіонали високого рівня, відомі не лише у своїх країнах, але й у світі. До речі, українська фортепіанна школа має багаті традиції та нині високо оцінюється в світі.
— Iз якими вам проблемами приходиться стикатися при організації фестивалю та майстер-класів?
— Через велику тривалість фестивалю (два місяці) основною проблемою лишається для нас брак фінансування, а також якість звуку та сама естрада у парку, на якій нелегко розмістити великий оркестр. Але музиканти намагаються не звертати уваги на деякі незручності...
— Що, на вашу думку, спонукає молодих зарубіжних музикантів приїжджати до Літньої музичної академії в Київ?
— Наша столиця має особливу атмосферу. Деякі слухачі академії приїжджають до нас не вперше. Для молоді заняття це — радість спілкування з однолітками з різних міст та країн. Звичайно, сьогодні молоді музиканти можуть брати майстер-класи у престижних педагогів Європи, але за кордоном є дуже проблематичним для них виступити з симфонічним оркестром — це може обійтись у суму близько $15 тис. У нас дуже високий педагогічний рівень запропоновується слухачам академії. Хто хоч раз приїжджав у Київ на наші майстер-класи обов’язково їде знову. Нам приємно, що ми бачимо, як на наших очах росте майстерність молодих музикантів, що вони скоро стануть зірками світового рівня.