Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Київ. Літо. Вечір. Музика

16 серпня, 2006 - 00:00
ЮРІЙ ЗІЛЬБЕРМАН

Виступ яскравої молодої віолончелістки Валерії Шолохової («Концерт для віолончелі з оркестром» Елгара) у супроводі Державного естрадно-симфонічного оркестру завершив Дев’ятий міжнародний фестиваль «Київські літні музичні вечори». Це був двохмісячний музичний марафон, якому за тривалістю немає рівних у Європі.

Літня естрада Центрального парку Києва, де традиційно вихідними днями проходять концерти, споруджена у 20-х роках минулого століття, а у 1998 році ентузіастами Міжнародного благодійного фонду конкурсу ім. В. Горовиця відновлена ця чудова музична традиція. На концерти у парку завжди збирається численна аудиторія шанувальників академічної музики. «Літні музичні вечори» з кожним роком стають все більш популярними, а амфітеатр вже не може вмістити всіх бажаючих.

У рамках фестивалю два тижні проходили концерти за участю слухачів Літньої музичної академії. Цього року молоді музиканти з України, Росії та США приїхали до Києва, щоб відвідати майстер-класи високопрофесійних викладачів із Німеччини, Великої Британії, Ізраїлю, України, Росії та США. Про події фестивалю розказав президент Міжнародного благодійного фонду конкурсу ім. В. Горовиця Юрій Зільберман.

— Юрію Абрамовичу, яке завдання ви ставите перед собою при створенні програми такого масштабного фестивалю, як «Київські літні музичні вечори»?

— Насамперед повинен бути високий професійний рівень учасників. Ми намагаємося зробити концерти у парку біля Маріїнського палацу не гіршими ніж у залі Національної філармонії. Кожного року програма нашого фестивалю стає більш різноманітною.

— Які зарубіжні гості приймали участь у цьогорічному фестивалі?

— Наприклад, Квартет саксофоністів із Швейцарії вже п’ятий рік намагається потрапити на наш фестиваль. На літній естраді парку, яка пам’ятає виступи легендарних Сергія Прокоф’єва та Володимира Горовиця, було чимало цікавих музикантів. У цьому році на фесті виступали: всесвітньо відомий дует з Ізраїлю — скрипалька Діна Іоффе та піаніст Михайло Вайман, камерний ансамбль із Відня (Австрія) Spirit of Europe, Молодіжний симфонічний оркестр із Поволжя, лауреати та переможці міжнародних конкурсів: піаністи — Антон Сальніков (Росія), Павло та Михайло Єлецькі (Бiлорусь), Інгеборг Кристоферсон — блокфлейта (Норвегія), скрипалі — Лаура Марзадорі (Італія) та Ясна Максімовіч (Сербія), віолончеліст Маргус Юус (Естонія). Крім іноземних гостей публікала мала змогу почути провідних українських майстрів — Національний симфонічний оркестр України, Державний духовий оркестр, ансамбль «Київська камерата», Державний естрадно- симфонічний оркестр, представникiв Асоціації академічних музичних конкурсів України (лауреатiв конкурсів 2005—2006 років), молодіжний секстет ESCUALOS. Cеред солістів: піаніст Юрій Кот та акордеоніст-композитор Роман Юсипей .

— Можна говорити і про традиції. Приємним подарунком для меломанів стали «Джазові вечори пам’яті Володимира Симоненка«…

— Ці вечори це хіба що не єдина можливість послухати джазові біг-бенди у Києві. Спочатку виступили юнацькі та дитячі колективи: лауреати конкурсів на краще виконання джазових творів серед дитячих шкіл естетичного виховання під керівництвом Ігоря Журомського. Молоді таланти були представлені у широкому віковому діапазоні: від зовсім юних, як піаністи Юля Гулей та Ігор Сідаш, до студентів КДВМУ імені Глієра. Виступили також три бенда: Little Academy Bend , оркестр під керівництвом В. Пашинського та оркестр VETO під керівництвом М. Будими. А на другий день на сцену амфітеатру вийшли зарубіжні гості: чудовий трубач із Білорусі Валерій Щериця та представник Посольства Німеччини в Україні Жан П’єр Фльорі (гітара). Виступали і прекрасні українські музиканти: піаніст та композитор Петро Пашков (Київ), Сергій Давидов (піаніст, Харків), саксофоніст Олександр Рукомойніков, флейтист Володимир Зіньковський, барабанщик Алекс Фантаєв; ансамблі під керівництвом молодих музикантів: Богдана Гуменюка (найкращий тенор-саксофоніст фестивалю конкурсу «До#ДЖ юніор»), Максима Дмитрука, Павла Літвиненка, чудовий cекстет трубачів — студентів НМАУ ім. Чайковського, серед яких найкращий трубач фестивалю «До# ДЖ юніор» Денніс Аду.

— У рамках фестивалю проходили також майстер-класи Літньої музичної академії. Чи були обмеження у віці для слухачів?

— Наші майстер-класи відбувалися без вікових обмежень, але , як правило, їх відвідує молодь: наймолодшому слухачу було 9, а найстаршому — 23 роки. По закінченні занять наші «академіки» отримали дипломи (це 84 музиканти з України, Росії (Москва, Санкт-Петербург), США (Нью- Йорк, Бостон, Філадельфія).

— У програмі Літньої академії проходили заняття по класу фортепіано, скрипки, альта, віолончелі (сольне виконання та гра з оркестром), клас камерного ансамблю та оркестровий клас. А як же стосовно групи духових інструментів?

— Така спроба була в цьому році: головний диригент Всесвітнього молодіжного духового оркестру Берт Лангелєр (Нідерланди), який щороку проводить майстер-класи для музикантів-духовиків у місті Тракай (Литва), запропонував зробити подібні уроки в Києві. Але ця пропозиція — із запізненням: нашу програму занять вже було узгоджено. Але я сподіваюсь, що наступного року музиканти-духовики усе ж таки матимуть можливість пройти майстер-класи у найкращих викладачів Літньої музичної академії.

— Розкажіть про викладацький склад академії.

— У цьому році заняття починалися майстер-класом Марка Лакеровича (США) з класу скрипки. Вже 4 роки з нами співпрацюють: Бернд Гецке (Німеччина), Вадим Руденко (Росія), Валерій Козлов (Україна) — клас фортепіано, гра з оркестром; Володимир Пантєлєєв (США ) — віолончель, гра з оркестром; Віктор Абрамян (Росія) — клас камерного ансамблю. Україну в Літній музичній академії представляють також: Олена Червова (клас віолончель, гра з оркестром) та Анатолій Ільїн (концертмейстерський клас). Усі викладачі академії —професіонали високого рівня, відомі не лише у своїх країнах, але й у світі. До речі, українська фортепіанна школа має багаті традиції та нині високо оцінюється в світі.

— Iз якими вам проблемами приходиться стикатися при організації фестивалю та майстер-класів?

— Через велику тривалість фестивалю (два місяці) основною проблемою лишається для нас брак фінансування, а також якість звуку та сама естрада у парку, на якій нелегко розмістити великий оркестр. Але музиканти намагаються не звертати уваги на деякі незручності...

— Що, на вашу думку, спонукає молодих зарубіжних музикантів приїжджати до Літньої музичної академії в Київ?

— Наша столиця має особливу атмосферу. Деякі слухачі академії приїжджають до нас не вперше. Для молоді заняття це — радість спілкування з однолітками з різних міст та країн. Звичайно, сьогодні молоді музиканти можуть брати майстер-класи у престижних педагогів Європи, але за кордоном є дуже проблематичним для них виступити з симфонічним оркестром — це може обійтись у суму близько $15 тис. У нас дуже високий педагогічний рівень запропоновується слухачам академії. Хто хоч раз приїжджав у Київ на наші майстер-класи обов’язково їде знову. Нам приємно, що ми бачимо, як на наших очах росте майстерність молодих музикантів, що вони скоро стануть зірками світового рівня.

Ольга ПРИНДЮК, спеціально для «Дня». Фото Олександра КОСАРЄВА
Газета: 
Рубрика: