Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Львівська гора прийшла до київської мавпи

27 квітня, 2002 - 00:00

Видавництво «Кальварія» трохи несподівано — з відтінком сюрпризу — вирішило влаштувати творчий вечір. Собі, друкованим там письменникам та шанувальникам сучасної української художньої літератури (спеціалізація видавництва), себто невтомним читачам. Офіційним приводом послугувало видання перших 12 книг-переможців літературного конкурсу «Коронація слова». У розмові з «Днем» головний редактор «Кальварії» Петро Мацкевич також зауважив, що до такої симпатичної (й символічної) дюжини щойно оприлюднених томів додається закінчення видавничого року — він у книгарів трохи не такий, як у «людей», бо ж починається наприкінці літа й завершується під фінал весни. Виходить своєрідний звіт. Без кокетливої скромності необхідно констатувати, що «Кальварії» є чим пишатися: за даними минулого року, більшість виданих у державі художніх книг сучасних українських авторів належить до плодів зусиль саме цього видавництва. Про загальні ж масштаби книговидання говорити соромно — курям на сміх — акція «Книга року» зафіксувала близько 800 найменувань новодруків, серед них близько 10% художньої літератури (це реальні, а не «паперові» книги, які можна знайти у продажу). Від останньої цифри можна рахувати здобутки «Кальварії». Про інших говорити якось не випадає...

За словами П. Мацкевича, цього року видавництво запланувало до друку 120 книжок. Тиражі стабільні: мінімум три тисячі для прози (вдалі проекти 5000 і більше) та одну тисячу для поезії — найкращі (текст + поліграфія) на сьогодні в Україні поетичні збірки Г. Чубая та І. Римарука — 2000 екземплярів. За сумними прогнозами, цьогорічна частка «Кальварії» на вітчизняному ринку сучасної художньої літератури може зрости. Але не тому, що видавництво так круто розвивається, а тому, що інші обходять десятою дорогою нові імена та старі клопоти — пошук авторів, їх «розкрутку», продаж книг, — зосереджуючись на більш кон’юнктурних проектах, що мають грифи певного міністерства чи оплачені недоїдком з державного столу.

Власну вечірку «Кальварія» влаштувала у книгарні- кав’ярні «Бабуїн», яка у царині навкололітературних акцій останнім часом проявляє похвальну й незвичну для Києва жвавість. Основний наголос зробили на оригінальному музичному проекті «Вогні великого міста», що його вокалістом виступає... Юрко Покальчук. Так, той самий — поет, прозаїк, і навіть трохи держслужбовець. Як неважко здогадатися, доробок Покальчука також видавала «Кальварія». Митець зауважив, що «значення цього видавництва не можна переоцінити» — Мацкевич, у свою чергу, назвав Покальчука «змієм-звабником, що спокусив видавництво на художню літературу...» Синкретичний спів-речитатив-молитва- заклинання пана Юрка рясно пронизував простір невеличкої кав’ярні, наповнюючи його загадковими вібраціями настрою цього чоловіка. Густий бас Покальчука створює мембрану, крізь яку годі дослухатись до тексту — він тут грає вторинну роль. Первинна ж залишається за малозрозумілим феноменом самого поетизму. Окрім того, на вечірці були запомічені й інші автори та шанувальники «Кальварії» — Ігор Римарук (читав вірш), Василь Шкляр (спостерігав за плином часу), Ірен Роздобудько (чарівна й талановита жінка), Тарас Федюк (голова АУПу), Андрій Кокотюха (сидячи зі «старшими», тихцем бігав до сусідів обурюватися тим, що відбувається), Михайло Барбара (соліст «Мертвого півня», приїхав зі Львова насолодитись співом Покальчука)...

Ігор ОСТРОВСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: