У суботу, в ефірі телеканала «1+1» вчителі — люди, які звикли вчити і запитувати, — на цілих півтори години самі виявилися в ролі екзаменованих. У порівнянні з «дитячим» другий, педагогічний, випуск шоу-програми «Найрозумніший» вийшов більш багатошаровим. На перший погляд, цей «телепиріг» мало чим відрізнявся від різних інтелектуальних і псевдоінтелектуальних телезмагань, що заполонили сьогодні вітчизняний ефір. Але смак його був на диво приємним (завдяки дуже доброзичливій атмосфері). У «Найрозумнішому вчителі» людей не нацьковували одне на одного, над ними не експериментували. Їх намагалися по-справжньому розкрити для телеглядача, показати хоч краєчок тієї особистості, яка прихована для оточуючих під стереотипом звичного сприйняття людини вчительської професії. І це був уже інший пласт «телепирога» — ціла галерея досить непересічних особистостей. Узяти, наприклад, одного із трьох фіналістів Олександра Пищикова (Київ): інженер за освітою перетворив захоплення на професію і почав викладати в ліцеї міфологію для маленьких дітей, а для тих, хто старший, — історію релігії... І взагалі, захоплення учасників виходили далеко за рамки звичайної шкільної програми, що не могло не підштовхнути глядача подивитися зі сторони і на себе. Запам’яталася, наприклад, розповідь про сім’ю, де живуть багато різних тварин і на сімейній раді приймають спільне з дітьми рішення про «прописку» нового звірятка. Ще одна примітна деталь — згадка про колекцію чашок із краєвидами міст, у яких довелося побувати вчительці іноземної мови. Це були лише скупі штрихи, однак у педагогічній значущості таких швидкоплинних фрагментів сумніватися не випадає.
Наступний пласт шоу-пирога підкреслював головні професійні якості будь-якого педагога — вміння бачити світ очима дитини і здатність розуміти дітей. Автори програми спробували виявити їх із допомогою низки «дитячих» запитань, які, як правило, не особливо цікавлять дорослих. Знання з теми «Арт- рок», продемонстровані переможцем вчительського інтелектуального марафону Борисом Фроловим із Донецька, просто вражали. Борис Фролов викладає біологію, дуже любить книжки Толкієна, добре розбирається в кулінарії. Словом, переможець шоу представив образ сучасного вчителя як особистості яскравої, дуже творчої і всебічно ерудованої.
Якщо ж говорити про саму назву передачі, то, зважаючи на запитання для змагання, правильніше було б говорити не про найрозумнішу, а про найерудованішу людину, хоч і ця назва грішила б неточністю. Адже у таких змаганнях не може не бути присутній елемент випадковості. А розумний (як загальновідомо) не той, хто більше знає, а той, хто вміє використати свої знання у різних життєвих ситуаціях. Схоже, що автори програми і самі це добре розуміють, але навмисно як рекламний «маячок» використовують слово «розумний», оскільки розумним престижно бути в усі часи.
Особливо ж хочеться відзначити педагогічну майстерність ведучої, яка демонструвала таке піднесено-шанобливе ставлення до учасників шоу, що, напевно, багатьом телеглядачам захотілося і серед своїх колишніх або теперішніх вчителів пошукати такого, кому б захотілося сказати «дякую».