Чим ближче до відкриття авіакосмічного салону «МАКС-2003» (у підмосковному Жуковському з 19 по 24 серпня), тим активніше дискусія про те, чи відбудуться демонстраційні польоти українсько-російського військово-транспортного літака Ан-70. Але у прес-службі АНТК ім. Антонова на запитання «Дня» учора відповіли однозначно: польоти Ан-70 відбудуться, жодних офіційних заборон на них не надходило.
У певному сенсі авіаційний огляд, що незабаром відбудеться у Підмосков’ї, можна розглядати як «ринкову» перевірку проекту Ан-70. Противники спільної українсько-російської розробки, які лобіюють просування російського літака Іл-76МФ, використовують авіасалон як привід для розкручення чергового витка «критичної хвилі». Тепер це робиться під жупелом «забезпечення безпеки» польотів. Особливо різко минулого тижня виступив головнокомандуючий ВПС Росії Володимир Михайлов, який публічно розкритикував технічні характеристики літака. Він, зокрема, заявив, що Ан-70 «не можна пускати на МАКС-2003, щоб не сталося важкого авіаційного випадку». За його словами, літак «не відповідає вимогам безпеки», допоки на ньому використовують двигун Д-27.
Заяви головнокомандуючого ВПС РФ переповнили чашу терпіння українських авіаконструкторів. Генеральний конструктор АНТК ім. Антонова Петро Балабуєв виступив із відкритим листом. У ньому він звертається до В. Михайлова з проханням підтвердити або спростувати висловлену ним інформацію. На думку П. Балабуєва, це «брутальний наклеп на талановиту роботу сотень російських і українських вчених, конструкторів, технологів». «Не можу повірити, що ви могли наговорити цю брехню», — так емоційно закінчується лист.
Раніше П. Балабуєв відкинув як неспроможні посилання головнокомандуючого ВПС РФ на нібито наявні «неусунуті недоліки». «АНТК ім. Антонова, будучи розробником літака Ан-70, усунув зауваження, які російська сторона пред’явила до машини. Літак Ан-70 готовий до продовження льотних випробувань. Але російські ВПС зволікають з їх початком», — заявив П. Балабуєв. «Усі випробування проведено успішно. Літак готовий до подальших випробувань, а також до демонстраційних польотів на міжнародному авіасалоні МАКС- 2003», — підтвердив генконструктор.
Усунути наявні розбіжності допоміг би приїзд до Києва делегації міністерства оборони РФ, що намічався для узгодження питань щодо завершення програми держвипробувань Ан-70, однак цей візит, як повідомили «Дню» в АНТК, вкотре відкладений. Згідно з експертними оцінками, для завершення у повному обсязі державної програми льотних випробувань Ан-70 відповідно до намічених термінів (у 2004 році) потрібно $80 млн. Заборгованість міноборони РФ за проектом поки що не дозволяє провести стендові випробування одночасно трьох двигунів літака, як наполягають російські військові, а тiльки одного.
Тим часом думка головнокомандуючого ВПС РФ не зустріла підтримки у російських урядових колах. Більш того, віце-прем’єр РФ Борис Альошин заявив про намір наполягати на включенні зобов’язань, узятих Росією щодо створення Ан-70, до державного оборонного замовлення поточного або наступного року. Не залишився осторонь від проблеми і російський генералітет. «Заяви про безперспективність середнього військово- транспортного літака Ан-70 не відповідають дійсності та вводять громадськість в оману. Це нормальний, перспективний літак, що не має аналогів у світі», — сказав агентству Інтерфакс- АВН колишній головнокомандуючий ВПС генерал армії Анатолій Корнуков. А міністр промисловості, науки та технологій РФ, голова оргкомітету МАКС Ілля Клєбанов днями висловив надію, що найближчим часом усю «стурбованість буде знято» й Ан-70 здійснить показові польоти на МАКС-2003.