Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Під акомпанемент... дощу

Трьома концертами Національного симфонічного оркестру України фінішував Міжнародний фестиваль «Київські літні музичні вечори», на якому виконували соло юні «академіки»
12 липня, 2011 - 00:00
ЖІНКА-ДИРИГЕНТ — ЦЕ КЛАСНО! ФЕЄРВЕРК ЕМОЦІЙ ПРОДЕМОНСТРУВАЛА НАТАЛЯ ПОНОМАРЧУК РАЗОМ ІЗ НАЦІОНАЛЬНИМ СИМФОНІЧНИМ ОРКЕСТРОМ УКРАЇНИ НА ФЕСТИВАЛІ «КИЇВСЬКІ ЛІТНІ МУЗИЧНІ ВЕЧОРИ» / ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»
МОЙРА КЕРРОЛЛ З ІРЛАНДІЇ ВИКОНАЛА ДРУГИЙ КОНЦЕРТ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО З ОРКЕСТРОМ РАХМАНІНОВА РАЗОМ З НАЦІОНАЛЬНИМ СИМФОНІЧНИМ ОРКЕСТРОМ УКРАЇНИ (ДИРИГЕНТ НАТАЛЯ ПОНОМАРЧУК) / ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Нагадаємо, традиційно форум, де звучить академічна музика на свіжому повітрі, відкривається в травні (День Києва), а завершується в липні, але цього року через зливи концерти з Літньої естради в Маріїнському парку організаторам довелося перенести в Малий зал філармонії. Чим же, крім погодного екстриму, цікаві цьогорічні «Вечори» розповів «Дню» ідейний натхненник і директор фесту, президент Асоціації академічних музичних конкурсів і міжнародних майстер-класів «Літня музична академія» Юрій Зільберман.

— Фестиваль «Київські літні музичні вечори» продовжує давні традиції проведення концертів у парку на відкритій естраді, які в Києві існують вже понад сто років, — нагадав Ю. Зільберман. — Так, до революції вони проходили на майданчику за Філармонією, а коли побудували «Арку дружби народів» і Літню естраду, то з 1998 року концерти стали проходити в Маріїнському парку. Цього року це наш 14-й фестиваль!

Кілька років тому, в рамах фесту, з’явилася ще одна форма (коли відкритий державний іспит ми почали проводити на Літній естраді). До речі, це теж давня київська традиція. І Консерваторія (нині НМАУ), і Київське музичне училище (нині Інститут музики ім. Глієра) завжди проводили державні іспити відкритими для публіки.

Ось ми й відродили цю практику, і шість років тому спробували зробити відкритий екзамен із таких предметів: ансамбль (на джазовому відділенні) і диригування оркестром. Публіка була в захопленні, тому що слухала прекрасних молодих музикантів, які виступали з дуже хорошими програмами. Зараз ці іспити приваблюють слухачів. А ось спеціальні предмети, ми вважаємо, не так цікаві публіці. Адже програми у випускників величезні — по 30—40 хвилин. До того ж, неможливо все це влаштувати на Літній естраді (щоб прослухати кожне відділення, довелося б бути там із ранку до вечора).

Упевнений, що публіці запам’яталися програми, коли виступали духові оркестри, Національний оркестр народних інструментів, Національний симфонічний оркестр і вечори пам’яті Володимира Симоненка. Наприклад, на джаз-сейшене слухачі почули випускників Київського інституту музики ім. Глієра (виступали на відкритому іспиті студенти факультету музичного мистецтва і кафедри джазової музики)...

Завершальний концерт, у рамках «Київських літніх музичних вечорів», завжди дає «Літня музична академія» (цього року навчалися 39 чоловік, а майстер-класи пройшли, виступивши з оркестрами як солісти, 19 музикантів). Фестиваль почався концертами різних колективів, а далі в нього влилася «Академія», тобто, виступають студенти — музиканти, що приїхали з різних країн світу. Останні три концерти зазвичай грають наші «академіки» у супроводі Національного симфонічного оркестру України. Так, в суботу вони виступали разом із двома колективами — Ансамблем класичної музики ім. Б. Лятошинського (диригент Ігор Андрієвський) і Національним симфонічним оркестром (диригент Наталія Пономарчук). Перший концерт для фортепіано з оркестром Чайковського (перша частина) виконав соліст Джон Джанг (Швеція), який пройшов майстер-клас Вадима Руденка (Росія). Підопічні «академіки», що пройшли майстер-клас Якова Касмана (США) — Мойра Керролл з Ірландії виконала Другий концерт для фортепіано з оркестром Рахманінова, а Микола Юрченко з України зіграв Перший концерт для фортепіано з оркестром Брамса.

Із ансамблем класичної музики ім. Б. Лятошинського виступили піаністи, які пройшли майстер-клас Юрія Кота (Україна) — Катерина Шморгун, Паола Прокопенко та Катерина Стецюк виконали твори Моцарта і Бетховена.

У фінальній програмі (у неділю) свою майстерність продемонстрували слухачі Літньої академії: альтист Олександр Погорєлов (Україна), скрипаль Рафаель Дос Сантос (Бразилія-США) й піаніст Кехілл Сміт (США), виконавши твори Тейрстейна, Паганіні та Брамса.

Наша «Літня музична академія» виросла з міжнародних майстер-класів, що проводилися ще 1998 року. Це були майстер-класи для студентів різного віку — і 10-річних вундеркіндів, і 30-річної талановитої музичної молоді, яка приїжджала вчитися до Києва, а уроки проводили видатні майстри світу. Багато років у нас працюють такі піаністи як: Вадим Руденко з Росії — видатний концертуючий піаніст, який часто буває з концертами в Києві, Яків Касман — професор університету Алабами, теж концертуючий піаніст, лауреат багатьох міжнародних конкурсів, зокрема, Вана Клайберна. А також наші професори Національної музичної академії ім. П. Чайковського — Юрій Кот і Валерій Козлов, теж концертуючі піаністи, а ще скрипалі та інші.

Спочатку студенти займаються з професорами, а їхні заняття закінчуються концертами на Літній естраді, які завжди проходять у рамках фестивалю «Київські літні музичні вечори». Останні дні занять, зазвичай, збігаються з останніми концертами в Маріїнському парку, але цього року нам не пощастило з погодою.

Я хочу нагадати, що «Літня музична академія» була відкрита 2000 року. До цього ми проводили Школу виконавської майстерності, яка проходила в середині навчального року, і до Києва спеціально приїжджали викладачі, щоб провести майстер-класи. Потім сконцентрували ці майстер-класи в один і той же час — влітку (як правило, до або після вступної кампанії в Інституті музики ім. Глієра, тому що ми їх проводимо на базі цього вузу). До нас з’їжджаються музиканти з далеких географічних точок, таких як Канада, Бразилія, Нова Зеландія, Китай, Куба, Японія, а також наші вітчизняні виконавці.

Наталія ЗІНЧЕНКО
Газета: 
Рубрика: