Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Поганий той Президент, котрий не мріє розпустити парламент

15 серпня, 1997 - 00:00

Початок

Ясна річ, сам голова-соціаліст від таких пропозицій поки що утримується - чи справді приховав їх до моменту, коли новий, лівіший склад ВР виконає таку процедуру, чи дає нинішньому складу ВР самотужки дозріти до такої ухвали. Тим паче, що "дослідження" президентською адміністрацією питання про розпуск ВР вельми сприяють останньому варіантові.

У цьому плані спробу проведення сьогоднішнього пленарного засідання слід розглядати як випробування Президента керівництвом ВР на міцність його обіцянок. Якщо спокусу подовженням повноважень Президент уже нібито пережив, то як витримає спокусу можливості розпуску ВР? Ідею "страхового" скликання, між іншим, уперше публічно висловив не О.Мороз, а В.Мусіяка, котрий до останнього моменту залишався послідовним супротивником будь-яких поправок до Конституції. Поправки - це, швидше за все, резервна зброя, якою слід скористатись у крайньому випадкові. Спокушаючи Президента, Верховна Рада лише опановує нові, й досить жорсткі правила гри.

Спонукальні мотиви виконавчої влади, як і завжди, вельми прозаїчні. Це - прагнення до безконтрольності. Торік для надання прем'єрові Лазаренкові свободи "ручного керування" всіма фінансовими й матеріальними ресурсами Президент розпочав кампанію "бюджетно-податкової революції", з самого початку приречену на провал. А для "ручного керування" Кучми-Пустовойтенка не шкода розгорнути й нову серію "конституційної війни".

Стосовно саме "ручного", а якогось іншого режиму правління вже нового Кабміну годі й сумніватися. Либонь бюджет чинності, завдяки вето, так і не набрав. Проте, нинішньому тандемові цього замало. Якщо Верховна Рада восени продовжить свою роботу, йому доведеться ухвалити чи відхилити і звіт НБУ, і звіт Фонду держмайна, затвердити й Генпрокурора, й голову Держтелерадіо, ще раз - голову ФДМ.

Незалежно від поправок до Конституції й наближення виборів ці функції ВР не обіцяють виконавчій владі нічого приємного. Звісно, з принциповістю депутатів уже йде боротьба традиційними "персональними" методами, а головне - переслідуваннями за гріхи (зловживання колишніми посадовими повноваженнями), для котрих раніше було створено ідеальні умови. Але для успіху цієї боротьби потрібен час. А головне - нинішній уряд не може викоренити самі методи використання тимчасового перебування при владі.

Оце, мабуть, найпростіші та реальні причини, з яких Президентові, попри банальність і, навіть, сумну комічність ситуації, все-таки хотілося б позбутися нинішньої ВР. Причини, з яких лише з 15 серпня, якщо пленарне засідання все-таки не відбудеться, по-справжньому почнуть "вивчати питання" про розпуск. Хоча найсвіжіше спростування щодо цього надійшло позавчора від керівника юридичної служби АП Л.Підпалого.

ДО РЕЧІ

Лідер Прогресивної соціалістичної партії Наталя ВІТРЕНКО в розмові з кореспондентом "Дня" Тетяною ШУЛЬГАЧ заявила, що розцінює проведення сьогоднішнього пленарного засідання як злочин, за який треба судити тих, хто його організував. На думку пані Вітренко, злочин полягає, перш за все у витрачанні бюджетних коштів. На думку лідера прогресивних соціалістів, "сьогодні не буде ніякого розумного засідання, не будуть прийматися ухвали". Вона також наголосила на грубому порушенні регламенту - за день до засідання в народних депутатів на руках не було жодного документу.

Взагалі, вважає Н.Вітренко, депутатів зібрали для того, щоб, не дай Боже, Конституційний Суд не визнав нелегітимними всі подальші ухвали Верховної Ради, насамперед- закон про вибори за змішаною системою, який, за словами Н.Вітренко, голова ВР Олександр Мороз мріє прийняти 28 серпня.

Ірина ПОГОРЄЛОВА, "Політичні хроніки", спеціально для "Дня"
Газета: 
Рубрика: