Без чого наша країна ввійшла у 2010 рік? Список відповідей в економістів не довгий, але, на жаль, значний. У нас немає бюджету, немає антикризової програми, перервана співпраця з Міжнародним валютним фондом.
Але велика країна в центрі Європи ніколи не зникне з поля зору міжнародного співтовариства та його фінансових інститутів. Цю думку офіційно підтвердив днями віце-прем’єр-міністр України Григорій Немиря. За його словами, «вже найближчим часом до України повертається технічна місія МВФ, яка разом із фахівцями Міністерства фінансів продовжить обговорення параметрів та стану виконання бюджету 2010 року», а також, як зауважив віце-прем’єр, щоб «не втрачати час і наблизити підготовку перегляду програми співпраці для отримання третього траншу».
Утім, насправді перерви у співробітництві МВФ із Україною фактично не було. Фонд чекав, але так і не дочекався консолідованих антикризових дій української влади. Проте він продовжував допомагати нашому уряду. У прибуток бюджету країни були направлені кошти спеціальних прав запозичення, а напередодні Нового року Рада директорів МВФ задовольнила запит української влади на пом’якшення умов програми stand-by, дозволивши їм понизити мінімальний рівень чистих міжнародних резервів Нацбанку України на 2 мільярди дол. Таким чином уряд отримав ресурси для платежів за газ та інших своїх зобов’язань.
Не відмовляється від роботи з МВФ у випадку свого обрання президентом України й лідер Партії регіонів Віктор Янукович. «Ми обов’язково продовжимо співпрацю з Міжнародним валютним фондом. Але я завжди робитиму це прозоро, так, щоб увесь український народ знав, на яких умовах ми беремо кредити», — запевнив він у вівторок.
Чи можна стверджувати, що в Україні щодо цього питання повний консенсус? Тут варто повернутися до довиборних висловів голови Верховної Ради Володимира Литвина про бюджет-2010. «Якщо цей бюджет буде подано до Верховної Ради України на основі погоджених позицій із МВФ — на вибори ходити не потрібно. Тягнуть (з подачею бюджету до парламенту. — Авт.) для того, щоб відбулися вибори, а потім продемонструють відповідальність перед Міжнародним валютним фондом щодо виконання умов співпраці», — заявив спікер парламенту, поставивши таким чином під питання критичність для України стосунків із Фондом. Відповідне запитання «День» поставив і своїм експертам.
Василь ЮРЧИШИН, директор економічних програм Центру імені Разумкова:
— Тут варто говорити про два напрями. Перше — це моніторинг і неполітичний тиск на Україну з метою підштовхнути її до реформ. Для нас дуже критично й добре, що цей напрям не уривався. Адже частина інвесторів усе-таки на це позитивно реагує. Але головне, я впевнений, що саме МВФ — один із небагатьох зовнішніх стимуляторів, здатних змусити нашу владу хоч щось робити. І це при тому, що всі внутрішні стимулятори працюють виключно на себе, на свої розбірки з опонентами. Другий напрям — фінансовий. У попередні роки ресурси МВФ нам були не потрібні, і ми не особливо ними користувалися. Стосовно відновлення співробітництва з Фондом у цьому напрямі, то зрозуміло, що до тих пір, доки не буде сформована нова влада, ніхто нам ніяких грошей не даватиме. На мою думку, оптимістичний графік для відновлення співпраці в цьому напрямку — квітень-травень. Неотриманий торік четвертий транш буде дуже доречним — будь-яка нова влада буде змушена проводити
Хорхе ЗУКОСКІ, президент Американської торговельної палати:
— Відновлення співпраці з МВФ є життєво важливим для України, оскільки служить додатковим засобом для покриття бюджетного дефіциту, а також стимулює проведення необхідних для країни комплексних реформ. Співпраця з МВФ — це позитивний сигнал для міжнародних інвесторів, базова умова для організацій-донорів. Обидва кандидати на посаду президента декларували готовність до співробітництва з МВФ, і бізнес чекає від переможця виконання відповідних програмних обіцянок.
ДО РЕЧI
Як наголосив в.о. міністра фінансів Ігор Уманський, Нацбанк, на порушення домовленостей з МВФ, відмовляється передавати урядові 2 млрд.дол. валютних резервів, мотивуючи це тим, що така передача не відповідає законам про НБУ, про банки та про банківську діяльність.