Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Реверс скасовується?

Україна й Польща збираються добудувати нафтопровід Одеса — Броди
18 лютого, 2006 - 00:00
ОКРЕМУ УВАГУ ЕНЕРГЕТИЧНОМУ ПИТАННЮ ПРИДІЛИВ ПРЕМ’ЄР-МІНІСТР ЮРІЙ ЄХАНУРОВ ПІД ЧАС ЗУСТРІЧІ З ПРЕЗИДЕНТОМ ПОЛЬЩІ ЛЕХОМ КАЧИНСЬКИМ / ФОТО УКРIНФОРМ

Через три роки може бути завершено проект добудування нафтопроводу Одеса — Броди до польського Плоцька. Тоді по ньому до Європи транспортуватимуть каспійську нафту. Принаймні так вважають учасники переговорів між Україною й Польщею.

Започаткують цей «рух» уже нинішнього року. «2006 року з’являться такі можливості, які дозволять цей проект реалізувати», — сказав прем’єр-міністр Польщі Казімеж Марцинкевич на спільній прес-конференції з прем’єр- міністром України Юрієм Єхануровим у Варшаві. Нині, як відомо, нафтопровід Одеса — Броди працює в реверсному режимі, тобто на інтереси Росії, яка перекачує по ньому свою нафту в європейському напрямку (від Одеси її перевозять танкери через турецькі протоки Босфор і Дарданелли). Але, мабуть, цьому все- таки буде покладено край. «Є юридичні можливості відмінити реверс і є механізм, як це вирішити», — заспокоїв Єхануров поляків. Зі свого боку польський прем’єр також пообіцяв, що «протягом найближчих двох місяців будуть здійснені конкретні дії, які дозволять зробити цей проект самоокупним». (За оцінкою державного нафтового концерну Nafta Polska, проект буде економічно доцільним, коли по нафтопроводу до Польщі надходитиме щонайменше 20 млн. тонн нафти на рік і транспортуватися загалом щонайменше 40 млн. тонн на рік, що буде важливим для залучення до проекту таких компаній, як Chevron або BP, що видобувають нафту в Казахстані й Азербайджані).

Можна припустити, що енергетична безпека Польщі багато в чому залежить від власників і надійної роботи української газотранспортної системи. Напевно, у зв’язку з цим Єхануров цілком до місця сказав, що Україна бачить у майбутньому Польщу учасником міжнародного газового консорціуму з використання українських магістральних газопроводів для транзиту газу в Європу. Прем’єри України й Польщі підписали спільну заяву про підтримку урядами проекту нафтопроводу Одеса — Броди — Плоцьк. Як сказав журналістам глава правління ВАТ «Укртранснафта» Олександр Тодійчук, основна ідея цього документа полягає в тому, що «два уряди сигналізують усім учасникам, що практично починається процес реалізації проекту». Як повідомила «Дню» прес-служба «Укртранснафти», в заяві підкреслюється, що сторони починають підготовку комплексної угоди між Україною й Польщею, яка системно врегулює питання міжурядової співпраці в реалізації проекту Одеса — Броди — Плоцьк.

Нагадаємо також, що Мінпаливенерго України доручило своїм департаментам і НАК «Нафтогаз України» до 1 квітня цього року підготувати техніко-економічне обгрунтування продовження магістрального нафтопроводу Одеса — Броди до Плоцька. До цього часу має бути також підготовлено проект протоколу про внесення змін до угоди між Кабінетом Міністрів України та урядом РФ про транзит нафти через територію України.

Словом, Україна серйозно готується до того, щоб поховати антиукраїнський по суті реверс і використати нафтопровід Одеса — Броди в прямому, проектному напрямку. Тим паче, що час переконливо довів, що нафтопровід був потрібен російській стороні виключно для того, щоб не допустити подачу по ньому в Європу каспійської нафти, про що, зокрема, свідчать низькі обсяги прокачування російської нафти, що ніяким чином не наближаються до контрактних 9 мільйонів тонн.

Утім, польська сторона, що активно декларує свою підтримку проекту Одеса — Броди протягом усіх останніх років, робить це далеко не беззастережно. По-перше, велику трудність для просування цього проекту на території Польщі, напевне, матиме викуп приватних земель, через які проходитиме труба. Але для поляків, вочевидь, важливо визначитися і з ситуацією в Україні. Заступник міністра економіки Польщі Пьотр Наїмські на прес-конференції у Варшаві сказав: «Наразі умови нашої участі в цих інвестиціях — це не лише певні гарантії, що українські партнери будуть кредитоспроможними, а й що внутрішня ситуація в Україні забезпечуватиме для наших партнерів можливість реалізації інвестицій таким чином, яким ми хотіли б спільно це зробити». «Це не маленькі інвестиції, особливо в контексті безладу в Україні», — додав він, викликавши певне здивування...

Проте, можна вважати, що проект Одеса — Броди — Плоцьк уже стартував. Як сказав «Дню» заступник голови правління «Укртранснафта» Михайло Гончар: «Я назвав би цей проект не лише українсько-польським, а й проектом України та Євросоюзу — це відповідає його філософії».

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: