Революційні дні породили сплеск фольклорної активності громадян. Серед іншого й у жанрі анекдотів. Наприклад, «Турфірма пропонує новий вид екстремального туризму: пробіг через наметове містечко на майдані в синьо-білій символіці». Жарти жартами, проте вітчизняним туроператорам не до сміху. Вони зазнають фінансових втрат.
Як сказав «Дню» директор фірми «Содис-Карпати» Сергій Халявицький, продаж путівок справді стоїть на місці. «Якщо до 10 грудня звичайне явище — ажіотаж (до цього часу ми розпродуємо практично всі путівки), то нині продаж практично відсутній: 70—80% путівок на цей день багато закарпатських турфірм не реалізували», — каже він. Загалом, згідно з опитуванням, проведеним Національною туристичною організацією, в Карпатському регіоні турпотік може поменшати на 20—30%. Залишається додати, що головні відпочиваючі зимою в Закарпатті — з Центральної та Східної України та Росії.
Раніше, повідомляє російське інтернет-видання «Утро.ru», на початку грудня рівень продажу путівок зростав одразу приблизно на 300%, тоді як зараз відзначається різкий спад: фірми ледве можуть продати 40% колишнього обсягу. Зокрема, якщо ще місяць тому великі компанії реалізовували до 20 путівок на день, то сьогодні вдається продати щонайбільше дві-три. Зі слів аналітиків, любителі активного відпочинку, серед яких, до речі, чимало росіян, тепер вважають за краще провести вихідні та зимові відпустки на гірськолижних базах у Болгарії, Словаччині та навіть Австрії. Слід особливо відзначити, що ціни на тури до цих країн набагато вищі, ніж на відпочинок в українських Карпатах.
Дивна, здавалося б, ситуація. Генсек Всесвітньої організації туризму Франческо Франджаллі давно вже зазначив, що потреба в подорожах глибоко укорінилася в свідомості споживача, який навчився жити та їздити світом в умовах регіональних криз і терактів. Схожу думку висловив свого часу й керівник Експертного інституту Російського союзу промисловців і підприємців Андрій Нещадін: «Наших громадян війною не налякаєш — коли наприкінці 90-х у Луксорі розстріляли автобус із німцями, в Єгипті понад рік залишалися лише російські туристи». Що тоді?
За твердженням С. Халявицького, проблема — в транспорті. Люди не бояться, що їх iз якихось причин не приймуть, не бояться нібито можливих наслідків революції. Бояться, що виникнуть складнощі з тим, як добратися до місця відпочинку. Судіть самі: з Москви є лише один рейс до Львова. Усі інші варіанти — поїзди, які проходять через Київ. Те, що на самому початку «оранжевої» революції були випадки, коли, скажімо так, було ускладнено рух поїздів, засіло в головах потенційних споживачів українського турпродукту, вважає фахівець. Обережні нині, зі слів С. Халявицького, навіть іноземці, які мають прекрасне (і головне — позитивне) поняття про українські рекреаційні можливості та не перший рік вирішують свої бізнес-питання саме на тлі Карпатських гір. Тобто Українських Карпатських гір.
Одна фірма, що відправляє туристів із Одеси в круїзи, також відзначила спад інтересу до їхнього продукту. І кореспонденту «Дня» пояснила це класично — «не сезон». Проте, як «шепнули» представники тієї ж фірми експертам із Держтурадміністрації, багато людей із початком нестабільності почали відмовлятися від путівок. Попри те, що ці путівки коштують кілька тисяч доларів. Попри те, що вкладені гроші, згідно з договором, не повертаються (?!).
Масової відмови від поїздок немає — кажуть у Кіпрській організації з туризму (Кіпр — один із найпопулярніших напрямків у зимовий час). Але, дипломатично відзначають там, спостерігається деяка «стриманість». Директор туристичної фірми «Феєрія» Ігор Захаренко пов’язує спад туристичної активності самих українців насамперед iз двома нюансами. У когось в Україні «зав’язаний» бізнес, а тому людина думає «перечекати» нинішні події вдома. Хтось переживає за долю країни і, наприклад, переніс відпочинок на момент після повторного переголосування. До речі, останнім поїздка вже обійдеться на двісті євро дорожче. І головне — люди з цим погоджуються!
Хоча... Говорити про тотальну проблему того ж виїзду І. Захаренко не береться. «До Єгипету всі путівки продані, до Таїланду — також», — каже він. Фірма Ігоря на тлі останніх подій вигадала новий пакет послуг для приїжджих. Називається «Оранжева феєрія». Гостям міста надається додаткова послуга. Наприклад, проїхатися в автобусі «пам’ятними місцями» (Кабмін, Верховна Рада, майдан), які захлеснула «оранжева» революція. Або й пожити в наметі на головній площі країни. «Ми на цьому гроші не заробляємо — грішно», — переконує Ігор. Це, з його слів, входить до вартості поїздки. Головні прибульці — словаки, росіяни й... українці: Дніпропетровськ, Запоріжжя. Є дзвінки: тур користується попитом.
Головна «фішка» всіх останніх виїздів від «Феєрії» (фірма спеціалізується переважно на поїздках до Європи) — нести світу знання про події в Україні. Тобто, на це орієнтують українських «виїздників». Наші, вирушивши в автобусне турне, вже встигли, наприклад, донести вищезазначені знання до учасників мітингів на підтримку України в Гаазі, Брюсселі, Парижі. «Революція стала хорошою рекламною акцією, — впевнений І. Захаренко. — Хай нині продаж падає, проте завдяки останнім подіям потік туристів у майбутньому зростатиме». «Єдиний позитивний момент у всіх процесах, які відбуваються сьогодні на туристичному ринку, це те, що Україну почали ідентифікувати як окрему велику європейську країну», — вважають у Державній туристичній адміністрації. Два тижні Україна не сходить зі сторінок та екранів найвпливовіших газет і телеканалів. На думку гендиректора НТО Віктора Безверхого, цим величезним масивом піару варто скористатися одразу по закінченні подій на майдані Незалежності. «Але проблема в тому, щоб переконати світ: до України їхати безпечно, тут — стабільність. І це — одне з наступних завдань, які треба вирішувати й державі, й туроператорам», — зазначив він.