Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Середній школі загрожує дефіцит кадрів

60% вчителів і директорів шкіл – у пенсійному віці
17 березня, 2001 - 00:00

Реформування системи підготовки педагогічних та керівних кадрів середньої і професійно- технічної школи стало головною темою проведеної у Дніпропетровську всеукраїнської наради начальників обласних управлінь народної освіти, ректорів інститутів післядипломного педагогічного навчання і представників Міністерства освіти України. Виступаючи перед колегами, міністр освіти Василь Кремень заявив про необхідність рішучих змін у вітчизняній системі освіти, оскільки мова вже йде про те, «чи буде Україна конкурентоспроможною в світі, що зазнав змін, чи опиниться на узбіччі прогресу». Проблема реформування школи, повідомив він, має обговорюватися на всеукраїнському з’їзді працівників освіти в жовтні нинішнього року, але вже в квітні міністерство збирається винести на суд і національну концепцію розвитку освіти в Україні.

На думку В. Кременя, головний наголос у новій системі освіти повинен ставитися не на просте набуття суми знань учнями, а на їх використання в практичній діяльності та формуванні особистості «свідомого громадянина». Широкі можливості в цьому плані відкриває загальна комп’ютеризація, яка має не тільки забезпечувати однаковий доступ до інформації сільських і міських учнів, але й пропонує перехід на новий тип відносин у школі, де вчитель виступатиме в ролі «консультанта». В. Кремень повідомив, що ще наприкінці минулого року в школи України було відправлено тисячу комп’ютерів. У нинішньому для цього виділено 20 млн. гривень. Проте, як зізнався міністр, процес комп’ютеризації зіткнувся з двома важкорозв’язуваними проблемами. По-перше, вчителі в своїй масі самі не володіють комп’ютерною грамотою і без перебудови системи підвищення їх кваліфікації тут ніяк не обійтися. Іншою перешкодою стало суцільне незнання педагогами іноземних мов, через що доступ до інформації в Інтернеті для них вельми ускладнений. Для розв’язання цих проблем, сказав міністр, необхідно вже зараз змінювати систему підготовки вчителів у педагогічних вузах.

Аналізуючи кадрову роботу в українській школі, В. Кремень зауважив, що вона за останні роки була пущена на самоплив. Майже сорок відсотків учителів і половина директорів шкіл є особами передпенсійного або пенсійного віку. «Мені важко уявити 60-річного вчителя, — висловив нарікання міністр, — який опановуватиме комп’ютер». Водночас молоді випускники педвузів часто-густо не бажають працювати за спеціальністю і кількість вакансій у школах за останні два роки збільшилася на 36 відсотків. Наявна й інша негативна тенденція — серед вчителів, особливо в сільських школах, стає все більше тих, хто взагалі не має вищої освіти. Причина кадрової кризи полягає передусім у низькій заробітній платі. «Ганьбою» міністр назвав ту обставину, що зарплата вчителям фактично не підвищувалася протягом останніх 4 — 5 років, а відносно регулярно її виплачували лише в трьох регіонах країни. Убогість вітчизняної системи освіти позначалася й на тому, що в багатьох областях України майже не діяла система підвищення кваліфікації педагогічних кадрів і, як зауважив сам міністр, не було грошей, щоб надрукувати навіть... шкільні програми.

Нинішнє 25-відсоткове підвищення зарплати вчителям Василь Кремень визнав передусім заслугою профспілок. Доводити уряду необхідність цього заходу довелося в умовах загрози страйку. Проте розраховувати на які-небудь «революційні кроки» у фінансуванні української школи поки не доводиться, а основну допомогу в справі загальної комп’ютеризації міністр, судячи з його висловлювань, чекає від влади регіонів, міст і навіть селищних рад.

За збігом обставин у день відкриття всеукраїнської наради працівників освіти в Дніпропетровській міськраді «зі сльозами на очах» приймали бюджет на 2001 рік. Учителям у ньому передбачено підвищення ставки із 128 до 156 гривень, що не сягає навіть прожиткового мінімуму. Одночасно депутати ніяк не могли второпати: де взяти гроші на прання білизни в лікарнях і прибирання сміття в місті. Не дивно, що про комп’ютерну техніку для шкіл і ПТУ не було й мови.

Вадим РИЖКОВ, «День»
Газета: 
Рубрика: