Заледве не всі силові відомства країни було перераховано Леонідом Кучмою в черзі на оптимізацію (зазвичай це слово заміняють менш популярні — на кшталт «реформування» чи «скорочення»). Йдеться про Службу безпеки, частини Міністерства внутрішніх справ, Прикордонні війська, Національну гвардію, війська Міністерства з питань надзвичайних ситуацій. Чисельність особового складу цих відомств разом зі Збройними силами становить близько одного мільйона осіб. Це досить відчутний мілітарний тягар для країни і про потребу здійснення комплексної «силової реформи» згадувалося не раз. Вона дозволить уникнути дублювання в роботі силовиків і збереже бюджетні кошти. Але, зазвичай, ця справа відкладалася на пізніше. Нині за цю роботу в Україні вирішили взятися ще раз.
За великим рахунком, низка силових відомств вже має чисельність та структуру, затверджену парламентом. Не встигли це зробити ще СБУ та Національна гвардія. Не виключено, що всього тягаря змін зазнають саме ці відомства. Наприклад, з СБУ в окрему структуру буде виокремлено зовнішню розвідку. А Національна гвардія таки стане під дах Збройних сил з подальшими скороченнями.
Але одна справа — плани, і зовсім інша — виконання цих планів. Особливо в Україні. Кожен із силовиків не зацікавлений у обмежені сфери свого впливу, і цей опір зламати не просто. Підтвердження цього — досвід Генерального штабу у вiдносинах із іншими відомствами в погонах. Два роки тому повноваження Генштабу було значно розширено — його було визнано головним органом із організації оборони держави не лише можливостями Збройних сил, але й усіма військовими формуваннями. Але спроби Генштабу реально зібрати всіх у один кулак викликали роздратування інших керівників, силові відомства яких і досі почувають себе досить автономно. У підсумку Генштаб наштовхнувся на критику Верховного Головнокомандувача, який незадоволений з того, що армійські генерали так і не скористалися своїми повноваженнями.
Нові гасла про оптимізацію силових структур у конкретні програми має втілити Рада національної безпеки та оборони. На розробку пропозицій відведено місяць. Можна очікувати, що кожне силове відомство буде шукати шляхи, аби максимально відстояти свої інтереси. Відтак це перше завдання Президента для новопризначеного секретаря РНБО буде непростим випробуванням для Євгена Марчука. Бій із силовиками йому доведеться вести фактично наодинці. Хоча, може, саме цю мету й переслідував Верховний Головнокомандувач, проголошуючи про потребу оптимізації відомств у погонах?
ДОВІДКА «Дня»
На сьогодні законами визначено чисельність низки силових структур України. Збройним силам дозволено мати в своїх лавах 320 тис. військовослужбовців та 100 тисяч цивільних. Загальну чисельність Військ цивільної оборони країни встановлено в 10 тис. 218 осіб, в тому числі — 9 тис. 550 — військові. Законодавчо визначено чисельність МВС — 420 тисяч, з яких понад 320 тисяч — працівники органів внутрішніх справ. Десь 60 тисяч — пожежна охорона. Понад 30 тисяч — Внутрішні війська. Чисельність Національної гвардії України становить близько 26 тис. 600 осіб. Прикордонні війська України — 43 з половиною тисячі.