Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Смерть як бізнес

24 березня, 2005 - 00:00

Досить дивна IV Міжнародна виставка ритуального мистецтва днями відкрилася в Донецькій області у виставковому центрі «Експодонбас».

До експозиції під цілком людяною назвою «Пам’ять- 2005» входять виставки домовин, похоронних предметів, маленька виставка катафалків і навіть імпровізований «показ траурних мод». А також — представлення цілого спектра похоронних послуг на різні смаки та статки.

Якщо ставитися до того, що відбувається, з певною часткою чорного гумору та цинізму, то сама ідея виставки може здатися логічною. Принаймні організатори й учасники експозицій підійшли до цього питання зі справжнім трепетом і ніжністю — саме так глядачам показували, наприклад маленьку труну розміром 50 на 15 сантиметрів (як повідомив представник організації, яка створила домовинку, вона призначена для похоронів домашніх вихованців дрібних розмірів). Показували й кришталеву труну для «якоїсь сплячої красуні».

Утім, зі слів організатора виставки Ілони Азаматової, ні кришталевою труною, ні домовинкою для домашнього чотириногого вихованця нікого зараз уже не здивуєш. Очевидно, люди потребують уже якихось унікальних домовин, які викликають загальне захоплення. Як, наприклад, «витвір», обладнаний... холодильною установкою. І якщо таку домовину ще можна якось зрозуміти, то труна з внутрішнім освітленням, що поки ще є «новинкою», викликає щонайменше подив. Хіба що уявити небіжчика, який настільки за життя боявся темряви, що світло йому знадобиться навіть усередині труни…

Проте люди, для яких чиясь смерть давно стала бізнесом, на здивування й обурення відвідувачів не ображаються. Для них труни — просто дерев’яні, столярні вироби або ж — для особливих любителів професії — витвори мистецтва.

Навряд чи хтось із приголомшених горем людей буває дуже вередливий у виборі траурного костюму та піклується про його підкреслену елегантність або химерність. Саме такі параметри використовували, відбираючи траурний одяг, показ якого проходить у рамках виставки та містить, наприклад, демонстрацію ексклюзивних капелюшків для трауру. Утім, людина, яка вибиратиме для свого близького дуже елегантний і суворий катафалк, наприклад популярної в Донецьку фірми «Петрович», навряд чи обійдеться... без ексклюзивного траурного капелюшка, який лише зробить акцент на неординарності події...

З іншого боку, на виставці можна відзначити й низку корисних пропозицій, які можна використати для конкретних цілей, без побоювання переступити межу цинізму й безсердечності. Ними можна вважати уніформу для працівників похоронного бюро або, наприклад, гнучкі контейнери для утилізації біологічних останків різного походження з екологічно чистого матеріалу.

Ганна ХРИПУНКОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: