Оригінальний навчальний посібник «Основи споживчих знань» для 1—12-х класів, який Міністерство освіти та науки України спільно з Європейським союзом на ПРООН вводять в навчальний курс з наступного року, має зробити наших дітей впевненими в своїх споживчих правах, дати потрібну в житті інформацію з галузей економіки, технологій виробництва продуктів, юриспруденції, банківської справи тощо, і головне — навчитися застосовувати ці знання в щоденному житті. Такі навчальні програми давно є обов’язковими у Великiй Британії, також їх вивчають у школах усіх країн-членах ЄС (за різними системами — обов’язково, факультативно, інтегровано з іншими предметами). Тому, на думку менеджера проекту «Спільнота споживачів та громадські об’єднання» Клавдії Максименко, навчальний посібник «Основи споживчих знань», який незабаром вийде в Україні накладом у семи тисяч примірників, дасть можливість нашим дітям ще один крок до того, що ми називаємо європейськими цінностями. Наприклад, допоможе культивувати почуття власної гідності.
— Найбільша різниця між нами, споживачами товарів та послуг, та європейцями в тому, що ми не почуваємо себе комфортно, коли нам доводиться відстоювати свої права. Натомість для споживачів Європи довести виробнику чи реалізатору що, наприклад, певний продукт є неякісним чи такою виявилася послуга — це справа честі. Відповідно, до споживача з повагою ставиться виробник, — вважає Клавдія Максименко. — На жаль, в Україні велика кількість проблем походить від асиметрії між бізнесом та конкретною людиною. Коли ми захотіли провести дослідження щодо ставлення українських великих виробників до споживачів, із 300 запрошених підприємств з нами погодилися спілкуватися лише 38. Тому зарубіжні експерти зробити невтішний висновок: український бізнес зовсім не цікавиться думкою свого ж споживача. Його, як такого, немає в карті світу бізнесу. І так буде, допоки споживач не знатиме своїх прав, соромитиметься їх захищати.
Тож започаткувавши в школах «Основи споживчих знань», змушувати бізнес починати вписувати їх в свою «карту світу», тепер почнуть навіть першокласники: їх, наприклад, навчатимуть хоча би брати в магазині чек. Експерти кажуть, що користь від такого курсу буде подвійною, адже діти прийдуть додому і навчать своїх батьків. Цей курс матиме години теорії і багато практики, а також домашні завдання, адже головне в ньому — самостійно знаходити вихід із життєвих ситуацій, які трапляються з кожною людиною. Наприклад, що робити, коли ти купив прострочений продукт.
Оскільки шкільна програма й так завантажена, курс «Основи споживчих знань» обов’язковим для вивчення в школах не буде. Все залежить від ініціативи вчителів та керівництва навчальних закладів. Найголовніше — що цей курс дуже добре вивчається в контексті інших предметів: хімії, біології, географії, економіки, основ здоров’я тощо.
— Впроваджуючи цей курс, ми підемо шляхом Європи, коли вчитель-предметник братиме собі певну кількість тем і викладатиме їх на своїх уроках. Наприклад, на хімії учні можуть дізнаватися про склад продуктів, різноманітних домішок, використання генно-модифікованих продуктів тощо... Таким чином діти отримуватимуть додатковий стимул вивчати ті предмети які до того здавалися нецікавими, — вважає директор Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОНу Олег Єресько. — Наголошу, що він не є експериментом, тому що фрагменти «Основ споживчих знань», інтегровані в інші предмети, до цього часу вже вивчалися в школах Закарпаття, Івано-Франківщини, Києва й області, Луганщини, Харківщини й інших регіонів. Ми маємо дуже позитивні відгуки про нього не тільки вчителів, а саме учнів. До того ж цей освітній курс формує в дітей критичне мислення. Наприклад, до реклами певного продукту на телеекрані....
Організатори проекту вже провели для вітчизняних вчителів низку навчальних семінарів і вже понад 1000 шкіл надіслали заявки на пілотування у них курсу з основ споживчих знань. Як зауважила координатор тренінгів для вчителів Оксана Овчарук, вона побачила дуже велике бажання вчителів вивчати цей курс (хоча б для того, аби самим навчитися відстоювати власні права). Посібники для шкіл будуть розповсюджуватися через регіональні управління освіти, найперше ж їх отримають в школах, які першими зробили заявки.
Оцінюючи глобальне значення вивчення нашими учнями «Основ споживчих знань», менеджер проекту «Спільнота споживачів та громадські об’єднання» називає це виконанням зобов’язань України, взятими на себе, як країни, яка прагне вступити у Європейський Союз.