Проте парламент і країна загалом хочуть від бюджету дещо іншого. По-перше, більшої реальності. А, по-друге, більшої соціальної спрямованості. Ці вимоги так само суперечливі, як і взаємопов'язані. У цьому плані характерна ситуація з мінімальною зарплатою й межею малозабезпеченості. У сплетінні інтересів, де постійно воюють, укладаючи ситуативні союзи й угоди мало не з кожним депутатським голосом, не лише імпортери й експортери, а й менші групи — клани, «холдінги», земляцтва, галузеві лобісти, і народжується зазвичай український бюджет. Пологи йдуть повільно, й дитя з'являється на світ, зазвичай, недолуге. Експерти передрікають, що попри декларації уряду про стабілізацію ВВП, який наступного року відповідно до проекту бюджету повинен навіть на 1% підрости, за найкращого розкладу він скоротиться на 1%. Бо зростання, яке передбачалося на цей рік, обернулося спадом. За 10 місяців промислове виробництво скоротилося на 0,8%, тим часом як у січні–вересні 1997 р. — на 0,3%. Усі думали, що падати вже немає куди, а ви
являється резерви в цьому досі не вичерпано. Цього року падіння ВВП становитиме, за оцінкою експертів, 1,7%. Інфляція досягне 20%. За найсильнішої бюджетно-фінансової політики уряду наступного року вона опуститься до 12%.
Держподаткова адміністрація вже розробила 13 проектів указів Президента, спрямованих на ліквідацію податкових пільг і різноманітних лазівок у законодавстві. Проте, як показує практика, Кабмін, навпаки, постійно збільшує їхню кількість.
КОМЕНТАР ЕКСПЕРТІВ
Заступник голови Рахункової палати Віталій Мельничук відзначив, що кожен новий бюджет у нас гірший від попереднього. Якщо бюджет-97 ухвалили з великим запізненням і його невдачу списали саме на це, то бюджет-98 було прийнято вчасно. Однак його виконання, за словами В.Мельничука, аж ніяк не краще. Доктор економічних наук Віктор Найденов вважає, що бюджет-99 свідчить про те, що уряд не збирається вирішувати головну проблему країни — ліквідувати платіжну кризу. Бюджет працюватиме так само, як і торік, оскільки не ставить своєю метою запуск виробництва. Якщо монетарна база підвищується на 11%, то монетаризація економіки навіть знижується. На думку В. Найденова, передбачені проектом бюджету ВВП і доходи бюджету нереальні. Він назвав нинішній бюджет просто кошторисом, де відсутні розумні пріоритети і розумна політика.
№220 17.11.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету обов'язкове. © «День»