До останнього часу держпідприємства повинні були відраховувати до скарбниці 50% свого прибутку. Звичайно, будь- який розсудливий директор за таких умов починав пошук «лазівок» для приховування прибутків компанії. Адже, по суті, йшлося про додаткове податкове навантаження. У зв’язку з перекосом у сумі відрахувань до бюджету, держпідприємства спочатку ставилися в гірші стартові умови порівняно з приватними конкурентами. В результаті річні плани доходів держбюджету за статтею «дивіденди» (а це 200 мільйонів гривень) не виконувалися ще ні разу.
В умовах, коли держпідприємства, що знаходяться в конкурентному середовищі, всілякими шляхами уникали виплати дивідендів, всі надії зводилися до компаній, які є монополістами на своїх ринках — «Укртелеком» і «Нафтогаз України». Але за дивним збігом обставин, саме ці компанії рішенням Кабінету Міністрів були зовсім звільнені від необхідності сплачувати дивіденди. «Ці дві компанії потенційно є найбільшими донорами з дивідендів, але ось уже два роки вони їх не сплачують», — говорить голова Фонду держмайна Олександр Бондар. На його погляд, наявність таких пільг шкодить дивідендній політиці держави загалом і не стимулює інші підприємства «ділитися» зі скарбницею.
ФДМ, що відповідає за виконання плану прибутків бюджету від дивідендів, вирішив припинити нинішню практику, яка схиляє директорів до не зовсім чесних прийомів. Розроблена ним Концепція передбачає залежність ставок дивідендів від фінансового становища платника. «Дивіденди будуть десь на рівні 10—25%. На мій погляд, у цьому випадку вони не будуть настільки болючими, щоб стимулювати підприємства відхиляться від їх сплати», — сподівається Бондар. За його словами, визначати ставку відрахувань буде спеціальна міжвідомча група, а затверджувати — Кабінет Міністрів. Йдеться про роботу над досить великою кількістю підприємств, так що, судячи з усього, робота над вивченням їхнього фінансового становища почнеться вже найближчим часом.
Концепція дивідендної політики не передбачає винятків для «Нафтогазу України» та «Укртелекому». Дивіденди, виплачені цими компаніями, в сумі можуть перевищити відрахування всіх інших держпідприємств. Виходячи з того, що половину акцій «Укртелекому» до кінця року, очевидно, буде продано, ставку дивідендів для цієї компанії буде узгоджено в останню чергу. Ну а «Нафтогаз України», судячи з усього, знову звернеться до уряду за пільгами, посилаючись на необхідність обслуговувати величезний борг перед РАТ «Газпром», а також виконувати інвестиційні програми з розвідки нових родовищ. Тут вся підкилимова боротьба з урахуванням політичних і економічних чинників ще попереду.
Багато в чому реалізація пропозицій ФДМ буде залежати від бажання Кабміну і Фонду якомога частіше залучати до консультацій директорів, а не спускати їм план відрахувань «зверху». І звичайно ж, ентузіазм при виплаті дивідендів тепер стане ще більше визначатися ефективністю державної підтримки компаній, чиї акції знаходяться в управлінні Кабінету Міністрів і Фонду держмайна. В наступному році ФДМ сподівається зібрати дивідендів на третину більше.