Нагадаємо, що Віктор Ющенко ухвалив тоді безповоротне рішення: розігнати відомство, «яке остаточно себе дискредитувало». Який вигляд матиме оновлена патрульна служба, які «даішні» функції за нею збережуться, а які — передадуть іншому відомству? У лавах самих державтоінспекторів про це досі не знає, за словами одного з представників Київського міськуправління ДАІ, ніхто. Начальство думає, а «проста» варта дорожнього порядку (представників якої, як він каже, на трасі тепер набагато менше) поки що «виконує звичайну роботу»: наприклад, оформляє ті ж ДТП. Щоправда, зупиняють водіїв зараз виключно за грубі порушення, зазначив він: на дрібні тепер закривають очі.
Цими вихідними в столиці сталося 26 дорожньо-транспортних пригод, у яких загинуло 4 людини. Сказати, чи змінилася динаміка ДТП з урахуванням новин у «даішному» відомстві, міськуправління не змогло. Адже день на день не припадає. Навіть і без реформ у структурі ДАІ. В автоінспекції обласного масштабу запевнили, що аварійність все ж зросла. Наприклад, за спостереженням таксиста Віктора Терещенка, їздою без правил народ справді почав захоплюватися частіше. І закінчення горезвісного реформування водії також чекають, каже він: «кадрову роботу, звичайно, треба проводити серйозну», але... «і самим водіям ДАІ потрібна». «Не варто робити революцій: потрібна еволюція», — резюмує водій.
Розкритикував прийняте рішення та першого заступника голови парламентського комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Олександр Бандурка. Президент України Віктор Ющенко, каже він, перевищив свої службові повноваження, ліквідувавши державну автомобільну інспекцію. Перший заступник голови вважає, що реорганізацію ДАІ слід проводити згiдно iз законом, а не указу Президента. Він також заявив, що треба прийняти низку змін до чинного законодавства, що регламентують безпеку дорожнього руху. Зокрема, в Конституції України зазначається, що кількість воєнізованих формувань визначається виключно законом. О. Бандурка зазначив, що в Україні існують відповідні закони про Міністерство внутрішніх справ, дорожній рух, до яких треба внести зміни.
Такі серйозні кроки поквапом не роблять, це рішення абсолютно неграмотне, також вважає голова Всеукраїнського товариства захисту прав водіїв Микола Кравченко. «Ми боремося за права водіїв, але ми — не за свавілля на дорогах». За його словами, перед Верховною Радою вже неодноразово ставили питання реформування, пропонували зміни до міліцейського законодавства. Наприклад, заборонивши комерціалізацію Державтоінспекції. ДАІ — структура, що входить до складу МВС, а отже — повинна користуватися виключно його розрахунковим рахунком, перестати користуватися статусом юридичної особи. До речі, вищезгадана комерційна діяльність ДАІ, на його думку, й стала причиною такої поспішної «переробки» відомства. Інспекція — 50-відсотковий власник станцій техобслуговування. Приблизно 5 млн. співгромадян щорічно проходять техогляд, сплачуючи при цьому 32 грн. Права отримує півмільйона — задоволення обходиться десь у 400 у.о. кожному. Рахуємо, множимо. Уявляємо, скільки отримуватиме відомство, якому відійдуть ці функції. Швидше за все, багатьма з них займатиметься Мінтранс...
Сьогодні ДАІ відповідає за безпеку, але не за організацію дорожнього руху. Тобто кошти на ремонт доріг, розмітку, установку знаків, світлофорів тощо ідуть через місцеву владу, але ДАІ мала право контролювати їх, кошти, їх витрачання та виносити розпорядження «в разі чого». Потім, за словами М. Кравченка, цю функцію Державтоінспекції відмінили, — а дарма! Одна справа, наприклад, заборонити цьому відомству мало не щорічно змінювати правила дорожнього руху, загалом — підкоректувати законодавство. Зовсім інша — поміняти шило на мило, думаючи створити новий підрозділ, формувати який доведеться фактично на старій базі. І який нині буде поки... нелегальним: у законах про міліцію, про дорожній рух, про адміністративні порушення виконавцем цього ж закону виступає ДАІ — і ніхто інший. До речі, цікавий момент: згідно із законодавством, у цей період «позачасовості» зупинити водія може будь-який служитель синьої форми. Це, власне, було закріплене в документах зовсім не вчора. Але, як повідомило джерело в МВС, у міністерстві був негласний наказ: ця «парафія» — виключно Державтоінспекції. З її ліквідацією автомобілісту може загрожувати зустріч із тією ж ППС...
...Пікантно, але це деталь. Самі міліціонери (та й, до речі, деякі водії) не втомлюються говорити, що реформу треба починати не з того, бо нині це нагадує просту зразково-показову прочуханку. Співробітник київського управління ДАІ нагадав, що до цієї структури часто приходять працювати жителі периферії — мешканців міст рівень даішної зарплати зазвичай не вражає. «Якщо він ще й із сім’єю, зрозуміло, що йому постійно потрібні гроші — не ті, що їх платять в інспекції». Без коментарів.
ДО РЕЧI
Переважна більшість українців підтримує рішення Президента України Віктора Ющенка ліквідувати Державну автомобільну інспекцію. Такі, як повідомляють Podrobnosti, результати інтерактивного опитування, проведеного інтернет-сайтом Expres.ua протягом 19—25 липня у зв’язку з неоднозначними коментарями українських політиків щодо підписаного Президентом минулого тижня указу про ліквідацію структури ДАІ. Відповідаючи на запитання: «Як ви ставитесь до ліквідації ДАІ?», загалом 78% із 314 респондентів позитивно відгукнулися про цей радикальний крок. Разом із тим, 21% опитаних, вважаючи такий підхід дуже поспішним, запитують: «А хто ж тепер стежитиме за порядком на дорогах?». І тільки кожен сотий український водій запевняє: «Я тепер і на дорогу не виїду». Зокрема, 23% респондентів категорично заявляють: «Обійдемося і без «операторів машинного доїння». Ще 7% захоплено констатують: «Клас! Тепер усі зможуть їздити як блатні!». Скептично оцінюють реальність подолання корупції серед правоохоронців (яку Президент назвав головною причиною ліквідації ДАІ) лише 1% опитаних, які обрали варіант: «Наїлися — хай дадуть іншим». Разом із тим, понад чверть респондентів (27%) не поділяють оптимістичних прогнозів Президента та міністра внутрішніх справ Юрія Луценка, вважаючи, що «Змінять лише назву, а корупція залишиться». Водночас лише 5% опитаних вважають за необхідне ухвалити такі ж радикальні рішення й щодо інших скомпрометованих корупційними скандалами державних структур: «Залишилося ліквідувати податкову та митниці». Слід зазначити, що самі працівники ДАІ з тих або інших причин проігнорували опитування. Принаймні варіант відповіді «Негативно — де я ще таку роботу знайду?» не обрав жоден із опитаних.