Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Українські сезони Чайковського

Уперше прозвучав ранній твір композитора
25 листопада, 2010 - 00:00
ЧОТИРИ РОМАНСИ ДЛЯ ГОЛОСУ ТА ОРКЕСТРУ ВИКОНАЛА ТАМАРА ХОДАКОВА У СУПРОВОДІ АНСАМБЛЮ «КИЇВСЬКА КАМЕРАТА» (ДИРИГЕНТ НАТАЛІЯ ПОНОМАРЧУК) / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

У Національній філармонії пройшов концерт, присвячений 170-річчю від дня народження П. І. Чайковського. «Родзинкою» вечора «Київський сезон П. І. Чайковського» стало те, що практично всі твори, які виконувалися столичними майстрами сцени, Петро Ілліч написав в Україні. Зокрема, в Кам’янці (нині Черкаська обл.), улюбленому місці відпочинку й роботи маестро, та Браїлові (маєтку фон Мекків на Вінниччині). Протягом 28 років композитор приїжджав у гості до сестри Олександри Іллівні, дружини Льва Давидова (сина декабриста), і за словами Чайковського, саме тут до нього приходило натхнення: «Я знайшов у Кам’янці те відчуття світу і спокою, яке марно шукав у Москві та Петербурзі. Мені тут дуже добре, я насолоджуюсь життям»! Нагадаю, що український край композитор дуже любив, добре знав побут, історію та народні звичаї і тут написав 32 (!) твори, більшість із яких прославили в світі слов’янську музику.

Здається, що сьогодні про класику ми знаємо дуже багато, але ті, хто побував на концерті, були приємно здивовані — вперше в Україні було виконано Алегро для фортепіано та струнних до-мінор музикантами ансамблю «Київська камерата» (диригент — Наталія Пономарчук, соліст-піаніст Дмитро Таванець). Цей твір можна назвати «пробою пера» Чайковського, який він написав у 24 роки, лише на початку освоєння «граніту» науки — композиції, але навіть у цьому «нарисі» відчувається потужність і талант маестро.

Відомо, що своїми музами Петро Ілліч називав оперну приму Олександру (сценічний псевдонім Сандра) Панаєву — першу виконавицю партії Тетяни Ларіної в опері «Євгеній Онєгін», та баронесу-меценатку Надію фон Мекк. Панаєвій він присвятив цілий цикл романсів. На концерті чотири з них блискуче виконала солістка Київського муніципального театру опери і балету для дітей і юнацтва Тамара Ходакова.

Чайковський називав Надію Філаретівну фон Мекк своїм добрим ангелом і заступницею. Саме баронеса надала Чайковському фінансову допомогу (6 000 рублів на рік), аби він зміг залишити роботу в Московській консерваторії й зосередитися на творчості, створивши всі умови у своєму Браїлівському маєтку. Навесні 1878 року П.І. Чайковський зізнався, що «місце розкішне: палац, парк і озера з плаваючими лебедями». Тут була створена його перша оркестрова сюїта, опера «Орлеанська діва», п’єси для скрипки, сім романсів, зокрема, «Серед шумного балу» і «То було ранньою весною», серенада Дон Жуана та ін. Тут уперше зустрілися два композитори — Чайковський і Клод Дебюссі. Пізніше Петро Ілліч напише: «У Браїлові хочу віддатися своєму коханню до природи. Немає місця в усьому світі, яке давало б мені так багато простору. Поїздки до Браїлова залишаться в моїй пам’яті променистим спогадом про найпоетичніші дні мого життя». Загалом Браїлів Чайковський відвідував п’ять разів, але жодного разу хазяйка маєтку і знаменитий гість так і не зустрілися! Їх роман можна назвати поштовим — вони листувалися протягом 13 років. До речі, фон Мекк композитор присвятив свою Четверту симфонію, підписавши — «моєму другу».

«Я їй зобов’язаний не лише життям, а й тим, що можу продовжувати працювати, а це для мене дорожче за життя», — пише композитор одному зі своїх друзів. Це було не просто листування, а історія кохання музиканта й мецената, а також драма двох, загалом, самотніх душ...

На вечорі прозвучала п’єса для скрипки та фортепіано «Спогад дорогого місця», навіяний браїловськими ландшафтами. Оркестровку цього твору зробив Глазунов (соло — Богдана Півненко), а романси на вірші Олексія Толстого проникливо виконав Олександр Василенко. Потужним фінальним акордом стало виконання Серенади для струнного оркестру (твір 48) музикантами ансамблю «Київська камерата» під управлінням Наталії Пономарчук.

Нагадаю, співавторами театрально-концертного творчого проекту «Київський сезон П.І. Чайковського» є відомий український мистецтвознавець Леся Олійник та історик, директор культурних і освітніх програм представництва Росспівробітництва в Україні Людмила Чижова. Ця масштабна міжнародна культурна програма проходить у нашій країні протягом трьох місяців. «День» уже писав про деякі знакові акції «сезону», зокрема, гастролі в Києві Молодіжного симфонічного оркестру СНД під орудою В. Співакова та про підсумки VIII Дитячого відкритого музичного конкурсу пам’яті П.І. Чайковського в Кам’янці. А на наступну зустріч із прекрасною музикою класика запросить нашу публіку квартет ім. Лисенка — концерт відбудеться 2 грудня в «золотому» залі Українського фонду культури. Завершиться проект 29 грудня концертним виконанням опери «Черевички» в Національній філармонії.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: 
Рубрика: