Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

В України теж буде своя мистецька бієнале

13 вересня, 2011 - 00:00

Про це було оголошено в столичному музейному комплексі «Мистецький Арсенал» наприкінці минулого тижня.

У світі щороку відбувається близько 200 бієнале. Серед них є профільні, а саме: фото- чи архітектурні бієнале. Київська «Арсенале» долучиться до тих, що зосереджені в музейному просторі: зокрема, «Whitney Biennial» (США), а також «Tate Biennial» (Великобританія), що у нью-йоркському музеї «Уітні» та в лондонській галереї «Тейт» відповідно.

Куратором київської бієнале стане відомий арт-менеджер, письменник Девід Елліотт (Британія — Німеччина), комісаром —директор «Мистецького Арсеналу» Наталія Заболотна, куратором спеціальної програми — Олександр Соловйов (Україна), куратором теоретичної платформи — мистецтвознавець Катерина Дьоготь (Росія).

Київська «Арсенале» має відбутися з 17 травня по 30 липня наступного року. Її тему сформулювано таким чином: «Найкращий час, найгірший час. Відродження та апокаліпсис у сучасному мистецтві». За словами Девіда Елліота:

— Назву запозичено з перших рядків роману Чарльза Діккенса про Французьку революцію «Повість про два міста», які, за словами письменника, можна застосувати до будь-якого іншого часу або місця. З початку часів безперервні цикли народження, життєвої сили, занепаду й смерті супроводжували злети й падіння родів, імперій і культур, що часто перетворювалися на платформу для своїх наступників. Проте останнім часом щось змінилося.

Раніше прерогатива тотального знищення належала богові або природі, тимчасом як теперішній ядерний голокост, навмисний чи ні, разом зі швидкими темпами глобального потепління надав людству можливість знищити не тільки себе, а й усі природні системи, які його підтримували.

Зі знанням приходить відповідальність. Відібрані для виставки роботи художників із різних країн світу, зокрема з України й СНД, пропонують критичний погляд на сучасну культуру, яка часто випинає найгірше, щоб відзначити й захистити найкраще.

Виставка побудована довкола чотирьох центральних розділів, які, утім, не є взаємозаперечними. Перший розділ — «Невтомний дух» — розглядає способи, якими ми черпаємо сили з вірувань, міфів і уявлень про Всесвіт, котрі не регулює матеріальна потреба. Тема «В ім’я порядку» досліджує, як під приводом раціоналізму влада намагається домінувати над культурою, створюючи корисливі ієрархії. Розділ «Плоть» аналізує людське тіло, його апетити, бажання й обмеження як центральні теми. Останній розділ виставки — «Неспокійний сон» — зосереджено на нічних кошмарах й передчутті катастрофи, яку ми неспроможні відвернути.

Гість з Британії також додав:

— На мою думку, сприйняття України світовою арт-спільнотою як пострадянської країни себе цілком вичерпало. Тому для мене є великим викликом стати куратором української бієнале, відкрити світові не лише новий унікальний простір, яким є «Мистецький Арсенал», а й запропонувати погляд на країну та її мистецтво, що може бути дуже цінним для розвитку світового художнього контексту.

За задумом організаторів бієнале, події арт-ярмарку відбуватимуться на різних майданчиках столиці, але основною сценою стане «Мистецький Арсенал». Склад учасників ще невідомий, бюджет ще тільки формують: як зізналася Наталія Заболотна, на ту ж таки Московську бієнале було витрачено близько п’яти мільйонів доларів.

Чи відбудеться перша «Арсенале» з оголошеним розмахом, чи сподівання організаторів лишаться примарними — стане відомо найближчим часом.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
Газета: 
Рубрика: