Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Він має рацію!

Михайло Зурабов: «Сильна влада — це та, яка може збирати податки»
9 червня, 2010 - 00:00

Пропозиції Росії до української сторони щодо співробітництва в різних сферах економіки в умовах економічної кризи обмежені за часом. Про це в понеділок заявив посол Росії в Україні Михайло Зурабов, виступаючи в Лівадійському палаці (Ялта) на засіданні міжнародного круглого столу на тему: «Україна та Росія: нова взаємодія», що відбувся в рамках Міжнародного фестивалю «Велике російське слово».

Посол нагадав про, на його переконання, позитивний приклад економічного співробітництва — домовленості щодо Чорноморському флоту та газу. «Харківські угоди — це можливість дати Україні перевести дух, бо ті фінансові можливості, які Україна отримала у зв’язку з підписанням харківських угод, дають можливість Україні зайнятися серйозними реформами. Саме з цією логікою діє зараз керівництво України», — вважає Зурабов.

Проте дипломат висловив переконання, що для проведення необхідних економічних реформ в Україні має бути сильна влада, додавши при цьому, що в його розумінні сильна влада — це та, «яка може збирати податки». «В Україні, я смію стверджувати, це повною мірою не здійснюється, — вважає посол. — Перш за все, йдеться про великі, частенько структуроутворюючі галузі та підприємства. Якщо справді держава виявить свою рівновіддаленість, і ці податки збиратимуться, я вас запевняю, це вплине й на рівень корупції. Це дві тісно пов’язані між собою речі, і будь-яка влада починає саме з цього».

Що всім цим хотів сказати Зурабов? Натяк нашій владі швидше здійснювати економічну експансію росіян в Україну (за прикладом харківських угод) зрозумілий. Але навіщо було обговорювати українське оподаткування? Тим більше такою постановкою питання: «сильна влада — це та, яка може збирати податки... «На Украине» (посол, на жаль, досі не засвоїв, що правильно казати «в Україні». — Ред.), я смію стверджувати, це повною мірою не здійснюється». Тобто в Росії вважають нинішню українську владу слабкою? Чи нинішнє оподаткування України й насправді має викликати побоювання в наших торговельних партнерів?

Нагадаємо, що в Програмі економічних реформ на 2010 — 2014 роки передбачена податкова реформа, стратегічними цілями якої є зниження податкового навантаження та збільшення податкових надходжень. Разом із тим, раніше при формуванні держбюджету за основу був взятий високий показник очікуваної динаміки податкових надходжень: передбачається приріст податкових прибутків на 36%, або на 54 мільярди гривень. Крім того, Верховною Радою в травні був ухвалений закон (№6337), що передбачає зміну норм оподаткування прибутків, обліку та адміністрування ПДВ, підвищення ставок акцизних зборів, що має сприяти збільшенню об’ємів надходжень до держбюджету. На думку експертів, усе це сприятиме подальшій тінізації економіки. «Збільшення податкового навантаження на тлі низьких темпів відновлення реального та фінансових секторів економіки стимулюватиме суб’єкти господарювання не до збільшення податкових відрахувань, а до пошуку нових шляхів ухилення від сплати податків та зборів», — зазначається в повідомленні агентства Кредит-Рейтинг із посиланням на директора департаменту рейтингових досліджень Ольгу Шубіну.

У Державній податковій адміністрації України (ДПАУ) «Дню» відмовилися коментувати дискредитуючі вислови російського посла на адресу працездатності української системи оподаткування. Тим часом у звіті ДПАУ про виконання плану за І квартал цього року повідомляється про ініціювання 306 перевірок великих платників податків. За їхніми результатами, до бюджету було донараховано податків та зборів на суму 18,5 мільйона гривень. При цьому порушили 71 кримінальну справу за фактами ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах.

КОМЕНТАР

Сергій ВЛАСЕНКО, народний депутат України, колишній заступник глави Державної податкової адміністрації України:

— Податкова система України (і цей факт визнано всіма міжнародними експертами) є найбільш заплутаною податковою системою в Європі... А для зменшення корупції необхідне створення нормальної, зрозумілої, не дуже заплутаної і, звичайно ж, прозорої системи оподаткування. Нинішня ж система оподаткування корупцію лише породжуватиме. Наведу приклад: в Україні — мінімальний податок із доходу фізичних осіб 15%. Але при цьому відрахування на фонд оплати праці становлять порядку 30%. Відповідно, сплата цих податків втрачає будь-який сенс. Тобто, це виходить 50% від суми (мається на увазі сукупна частина податків із працедавця та працівника), щоб виплатити легальну «білу» зарплатню. Звичайно ж, це — економічно безглуздо. І, звичайно ж, усі шукають способи, як це обійти.

Але я гадаю, що оцінка українських реалій — це внутрішня справа України, і амбасадорові сусідньої держави не потрібно давати оцінки та рекомендації, як діяти нинішній владі. Це раз. По-друге, багато авторитарних режимів стало авторитарними на гаслах боротьби з нібито безладами і нібито необхідністю сильної влади в країні. Тобто під гаслами сильної влади формуються якісь авторитарні уряди та авторитарна влада. Тобто, потрібно розуміти, що є певні демократичні процедури і не потрібно через них переступати.

Олексій САВИЦЬКИЙ, Алла ДУБРОВИК, «День»
Газета: 
Рубрика: