Протягом першого тижня осені істотних змін у громадській думці як стосовно рейтингів основних кандидатів на президентську посаду, так і щодо оцінок виборчої кампанії не сталося. Такий висновок зробили соціологи Фонду «Демократичні ініціативи» та Центру «Социс», спираючись на результати перших двох «хвиль» всеукраїнського опитування «роллінг-пол» (про методику цього опитування «День» інформував своїх читачів у №155 за 2 вересня). Опитування проводили 1 та 3-4 вересня. У ці дні опитали по 200 чоловік, які стали складовою частиною загальноукраїнської вибірки в 2000 респондентів. Стартове опитування 2000 чоловік вищезгадані соціологічні компанії провели з 19 по 26 серпня.
Згідно з останніми даними роллінг-полу, в першому турі президентських виборів за Віктора Ющенка готові віддати свої голоси 31% виборців, за Віктора Януковича — 24%. Лідера комуністів Петра Симоненка готові підтримати 7% опитаних, лідера СПУ Олександра Мороза — 6,5%, прогресивну соціалістку Наталію Вітренко — 2%. Усі інші кандидати не набирають поки що навіть 1%. А 13 із 26 учасників президентського марафону взагалі не отримали жодного голосу респондентів.
У другому «соціологічному» турі розрив між лідерами електоральних симпатій В. Ющенком і В. Януковичем, як і в першому, становив 7% (відповідно 40% та 33% респондентів).
Кажучи про регіональний вимір передвиборних настроїв українців, науковий керівник Фонду «Демініціативи» Ірина Бекешкіна відзначила, що, попри «всеукраїнську стабільність» електоральних настроїв, одночасно зросли рейтинги основних кандидатів в окремих регіонах. Так, лідер «Нашої України» збільшив кількість своїх симпатиків на заході країни (їхня кількість у першому турі становила 69% й у другому — 74%). А нинішній прем’єр і кандидат В. Янукович зміцнив свої позиції на сході України (в цьому регіоні за нього готові віддати свої голоси відповідно 42% та 53% респондентів). Водночас виборці Центра та Півдня демонструють найбільшу невизначеність із вибором «свого» кандидата — майже чверть населення цих регіонів не знають поки що, за кого вони голосуватимуть 31 жовтня.
Про ще одну суттєву відмінність між електоратами Ющенка і Януковича розповіла директор Центру «СОЦИС» Наталія Погоріла. За її словами, виборці Ющенка переважно визначилися зі своїм вибором уже давно — 64% знали, за кого вони голосуватимуть, більше, ніж півроку тому. Тоді, як серед охочих віддати свої голоси В. Януковичу, півроку тому були впевнені в своєму виборі вдвічі менше виборців — 35%. Таким чином, робить висновок Н. Погоріла, електорат Януковича «відносно новий». Більша його частина визначилася з вибором менше, ніж півроку тому. Зокрема, протягом останнього місяця — майже 20%.
Завершальним етапом масштабного проекту моніторингу громадської думки стосовно президентської кампанії стане проведення екзит-полу під час першого та другого туру виборів. Нагадаємо, що проводитимуть це опитування в день голосування чотири соціологічні фірми, які об’єдналися в Консорціум із екзит-полу. Нещодавно також керівник Центрального виборчого штабу кандидата В. Януковича Сергій Тігіпко повідомив, що штаб готує паралельний екзит-пол у Донецькій області, де колишній губернатор Донбасу В. Янукович користується широкою підтримкою населення. Директор Фонду «Демократичні ініціативи» Ілько Кучерів ухилився від прямої відповіді на запитання журналістів, що буде, якщо результати цих опитувань по Донецьку істотно відрізнятимуться. З його слів, Консорціум зробить усе можливе, щоб переконати громадськість і всіх суб’єктів виборчого процесу в тому, що він працює професіонально. Для цього вітчизняні соціологи планують запросити для аудиту даних екзит-полу своїх зарубіжних колег. Зокрема, як повідомив І. Кучерів, згоду бути спостерігачем і експертом на українських виборах уже отримали від «соціолога №1 у Росії» Юрія Левади. Також, зі слів керівника Фонду, члени Консорціуму, щоб уникнути можливої «війни екзит- полів» хотіли б зустрітися з фірмами, які мають намір провести аналогічне дослідження, для узгодження методик, а також після виборів — для обговорення отриманих результатів. Ірина Бекешкіна в свою чергу додала, що дуже цікавим і важливим чинником є те, яка ж фірма зможе на належному рівні провести таке серйозне дослідження — адже Консорціум охопив практично всі наявні в Україні авторитетні соцслужби.