Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Вогонь надії

У Києві відкрився новий центр сучасного мистецтва
19 вересня, 2006 - 00:00
ІЗ ЦИКЛУ «ЛОЛІТА VS АЛІСА» / ФОТО ОЛЕГА КУЛИКА

Точніше, відкрилася галерея «Пінчук-арт- центр». А в її стінах — перша виставка «Новий простір» — частина колекції, зібраної бізнесменом і колишнім політиком Віктором Пінчуком.

«Пінчук-арт-центр» (скорочено «ПАЦ») займає три останні поверхи в розважальному комплексі «Арена». Зсередини виглядає, як типовий західний музей сучасного мистецтва. Багато білого кольору, скла і світла, великі виставкові площі, високотехнологічне обладнання, бібліотека, кафе і конференц-зал.

Що ж до виставки, то в ній був помітний акцент на гучних іменах вітчизняного мистецтва, незалежно від того, де вони живуть зараз. Фотографії колишніх харків’ян Бориса Михайлова і Сергія Браткова та скандального екс-киянина Олега Куліка сусідили з роботами Арсена Савадова (балетно-шахтарський «Донбас-шоколад»), Олега Тістола (поп-артівський «Телереалізм»), Василя Цаголова («Оргія» — іронічний груповий портрет голівудських зірок), Олександра Гнилицького. З усього переліку, безумовно, найважливішим є ім’я Михайлова. Цикл його ранніх фото «Біля землі» є цінним придбанням «ПАЦу». Фіксуючи в чорно-білих світлинах непоказну реальність СРСР 90-х, Михайлову, як великому майстру, вдається надати непоказним вулицям, обідраним парканам, похмурим будинкам та мешканцям цього середовища майже метафізичну значущість, зробити цю малопривабливу й кумедну дійсність самодостатньою, мов інша, далека цивілізація.

Серед українських учасників хочеться відзначити інсталяцію «Візуальний вініл», виконану Гнилицьким у рамках його проекту «Інституція нестабільних думок». Здається, що Гнилицький — один з небагатьох вітчизняних митців, хто більш-менш розуміється на інсталяціях як таких; принаймні він вміє робити їх ефектними. «Візуальний вініл» — це диски, на яких, під лихоманкове мерехтіння стробоскопів, рухаються мініатюрні об’єкти: товсті сині пасма виконують циклічний кордебалет, коливаються помаранчеві циліндри, схожі на оскаженілу діаграму, і самі собою розстібаються-застібаються відділені від одягу «блискавки». Чистий атракціон, але дивитися можна безкінечно.

Роботи закордонних учасників відрізнялися більшою масштабністю. Кількаметрова «Зозуля» Ксав’є Вейяна, побудована з різнокольорових коліс, дротів та передаточних ременів і дуже схожа на аналогічні об’єкти його знаменитого земляка Жана Тінглі, тимчасово не працювала. А ось «Wellenwane» Карстена Ніколая функціонувала безперебійно. Вишукано проста робота: три ємності з тонким шаром молока, інфразвукові колонки знизу, мистецький результат — заворожуюче сполучення мінливого малюнку рідини і тих надшвидких вібрацій. Але таких мінімалістичних творів було обмаль. «Вітальні» британця Сандісона — чорна кімната, населена через проектори популяцією білих слів — «батько», «мати», «дитина», «старий», «їжа» тощо. Слова множаться і зіштовхуються, а власне твір — у цьому русі, у тому, як «чоловік» поглинає «їжу», як спочатку зближуються, а потім розходяться «чоловік» та «жінка». «Перекинута вежа тіні» данського художника ісландського походження Олафура Еліассона — 5-метрова конструкція з металевих ромбічних елементів, освітлена всередині 280 лампами — як на мене, розкішна рама для найголовнішого витвору — самого глядача, котрий стає таким, просто заходячи всередину.

Інші роботи, скоріше, складали загальне тло виставки. «Свято для ста і восьми богів» індуса Субодха Гупти — скульптура, зварена зі сталевого посуду. Абстракцiонiстська «Решітка Лос-Анджелес» Сандри Морріс. «Тьмяніння до чорного II» француза Філіпа Паррено — серія малюнків та написів фосфоресцентним чорнилом. Величезне (5х7 метрів) полотно таїландця Навіна Раваншайкуля «Art Of (M)Art», де, за композицією однієї з класичних картин Веронезе, змальовані всі сучасні художники — від Родена до Джозефа Кунса. Важко було позбутися враження, що це такий собі осучаснений Глазунов, котрий раптом зацікавився актуальним мистецтвом. Між іншим, двое з персонажів цього полотна були присутні вживу: це дует надзвичайно яскравих персон, котрі називають себе Єва і Адель. Голомозі, одягнені в найяскравіші кольори, вони їздять з однієї імпрези на іншу по всьому світі (автор цих рядків бачив їх ще у Венеції в 2001 році), проголошуючи себе рухомими експонатами, витворами самих себе. Треба віддати належне організаторам — запрошення Єви і Адель було гарним ходом. Але і двійко живих експонатів, і низка відомих політиків від Єханурова до Черновецького не були найцікавішим враженням вечора.

Після презентації дійство перемістилося у внутрішній двір «Арени». Немаленька площа всередині комплексу була заповнена вщерть. По колу стояли клітки з написами «Леонардо», «Пікасо», «Гоген» тощо, в яких танцювали відповідним образом вбрані моделі. Сцену на всю висоту перекривало величезне фотопанно, що відтворювало фасад ПАЦу. Ведучий потягнув за мотузку — і панно, розпавшися на окремі пiнопластові блоки, обрушилося вниз. Під гуркіт барабанів та електронної музики на сцені з’явилися танцюристи в масках. Потім пiнопластові блоки справа від сцени загорілися.

Полум’я майже одразу сягнуло кількох метрів заввишки. Музика продовжувала грати, танцюристи — танцювати. Лише коли вогонь став перекидатися на кін та сценічні конструкції, вистава припинилася. Перфоманс продовжили асистенти з вогнегасниками. Полум’я не хотіло здаватися, натомість почало вивергати неймовірну хмару чорного диму, що струменіла у вечірнє вересневе небо. Врешті-решт, усе загасили. На цьому, надзвичайно вдалому акорді, ритуал завершилася.

Ретельний аналіз ще попереду, але вже зрозуміло, що ця подія виходить далеко за рамки щосезонних презентацій. В Україні нарешті з’явився повноцінний центр сучасного мистецтва. А сама церемонія його відкриття вивищила цю структуру над знаними світовими аналогами. Бо який ще музей, який там «Гугенхайм» може похвалитися таким потужним ініціюючим жестом, як справжня пожежа?!

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
Газета: 
Рубрика: