У Франції, Австрії чи сусідній Польщі вже нікого не здивуєш, що на дорогах велосипедистів майже така ж кількість, як і водіїв автівок, а в кожному містечку поряд із тротуарами облаштовані велодоріжки та велостоянки. Щоб колись так було і в Україні, а велоспорт став модним та популярним, Всеукраїнський центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» уже п’ятий рік поспіль проводить загальнонаціональну велоестафету. Цього року вона триватиме з 2 до 12 вересня. Але головне не кількість велосипедистів чи подоланих кілометрів, а те, що акція закликає вести здоровий спосіб життя.
— Фінал естафети приурочений до Дня фізичної культури та спорту, який цього року вперше відзначатимуть в Україні 12 вересня за ініціативи Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту. Тому наше завдання — привернути увагу людей до свого здоров’я і почати активний спосіб життя, хоча б сідати на велосипед не раз на рік під час марафону, а їздити на ньому на роботу, на відпочинок тощо, — розповів заступник начальника відділу маркетингу Всеукраїнського центру фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» Максим Кушнірук. — Цьогорічна акція обіцяє бути такою ж масовою, як і торік: офіційно у ній візьме участь 300 осіб. Однак загальна кількість може бути значно більшою, бо ми не рахували тих людей, які приєднаються добровільно. За день учасники проїжджатимуть приблизно по 100 кілометрів, а в цілому колони з кожного напрямку марафону (західного, східного та південного) подолають по 800 кілометрів.
Велопробіг проводиться в Україні вже не перший рік, тож позитивні результати вже є, стверджують організатори. Так, за останні п’ять років значно зросла кількість молодих людей, які займаються велоспортом. За словами Максима Кушнірука, є позитив і у тому, що до їхнього веломарафону приєднуються школярі: торік наймолодшому учасникові забігу було 12 років. А оскільки велоестафета збігається з початком навчального року, це стимулює школи проводити власні велозмагання.
— Такі акції дуже потрібні в Україні. По-перше, займатися велоспортом надзвичайно корисно. Не треба навіть ходити до спортзалу, щоб мати міцне здоров’я. Варто сісти на велосипед, завдяки чому розвиваються всі м’язи організму: спини, ніг, рук, живота. Також катання на велосипеді корисно для дихання. По-друге, якщо люди пересядуть на велосипеди, це розвантажить вулиці від транспорту. У порівнянні з іншими країнами Європи (Данією, Голландією, Швецією), де велосипеди — це другий вид транспорту, Україна значно відстає, нам на це треба чекати років 10—15, — зауважив старший тренер Федерації велоспорту України Володимир Супрун. — Щоб велоспорт став масовим, потрібні пропагандистські кампанії та фінансова підтримка від держави. Взяти хоча б нашу федерацію: цього року ми отримали з бюджету всього два мільйони гривень. Цієї суми вистачить на участь спортсменів у міжнародних змаганнях, бо, наприклад, квиток, на чемпіонат світу в Австралію коштує 1200 доларів, уже не кажучи про витрати на форму, нові велосипеди та тренування. Тому через брак коштів займатися пропагандою ми не можемо, хоча наші регіональні представництва роблять усе можливе, аби залучати до гуртків та секцій з велоспорту дітей і молодь.
Економія коштів на бензині (для тих, у кого є власне авто), незалежність від громадського транспорту, покращення фізичної форми — ось в чому треба шукати вигоду від велоспорту, кажуть фахівці. Починати можна хоч сьогодні.