Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Зигзаги диверсифікації - від невдачі до невдачі

18 травня, 2007 - 00:00

Нові пропозиції України про будівництво єврокавказького нафтового "коридору" насправді виявляються старими


Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, "День"

Заступник голови Держнафтогазпрому України Валерій Шуліко виступив у четвер перед послами іноземних держав в Україні з пропозицією взяти участь у створенні українського відтинку єврокавказького нафтового транспортного коридору.

У самій пропозиції не було нічого курйозного. Цілком здорова думка про те, щоб компанії, що видобувають або мають намір видобувати нафту на Каспії, приєдналися до України й створили холдингову компанію або консорціум для допомоги їй у будівництві Одеського нафтотерміналу і з'єднувального нафтопроводу Одеса-Броди. За допомогою останнього можна доставляти нафту через Польщу прямо в порти на балтійському узбережжі, більше ніж удвічі скоротивши відстань порівняно з маршрутом через Новоросійськ і Босфор.

Але вже на цій маніловській ноті весь позитив і закінчується, і важко припустити, що посли іноземних держав, які уважно слухали Валерія Шуліко і заступника міністра закордонних справ Антона Бутейка, про це не знали.

Справа в тому, що ідею консорціуму висував ще колишній державний міністр (була в Україні така "забавна'' посада) Анатолій Мінченко, який обіймав до того ж пост голови міжвідомчої координаційної ради з диверсифікації джерел енергоносіїв. І для її здійснення створив українську холдингову компанію "Укртранснафта". Після зміни уряду бездіяльне керівництво цієї компанії, "що валило" і Одеський термінал, і нафтопровід, якимось чином підібрало ключі до нового прем'єра Валерія Пустовойтенка і заручилося його підтримкою. На напівпорожньому майданчику терміналу сталося мало не братання. Однак минув деякий час, і після перевірок голову АТ звільнили, а невдовзі ліквідували й сам холдинг.

Водночас у керівництві уряду України почала міцніти думка, що новий нафтотермінал в Одесі (а, отже, й нафтопровід) і зовсім не потрібний, оскільки навіть через уже діючий ще не надійшла жодна тонна нафти. Цю думку, зокрема й авторові, висловлював перший віце-прем'єр Анатолій Голубченко.

Як пояснив "Дневі" колишній директор ліквідованого агентства з диверсифікації джерел енергопостачання Олександр Свердлов, ідея створення міжнародного консорціуму справді прекрасна, от лише Україні немає чим у нього ввійти. Якщо недобудованим нафтопроводом Одеса-Броди, то це заборонено законом. Якщо нафтотерміналом, ледве збудованому в нульовому циклі і зовсім без головної морської частини, то на це ніхто не піде. Як не підтримав ідеї про виділення для терміналу великого кредиту Європейський банк реконструкції та розвитку.

 

Газета: 
Рубрика: