Афіша Національної опери дуже насичена. 27 січня пройшла прем’єра опери Мирослава Скорика «Мойсей», а вже 1 березня глядачів запрошують на прем’єру — моцартiвське «Весілля Фігаро». Які ще новинки побачать глядачі в цьому сезоні? З цим запитанням я звернулася до генерального директора Національної опери України Петра ЧУПРИНИ.
— Передусім хочу подякувати вашій газеті за ретельний аналіз, зроблений у «Дні» (№13. — Т. П. ) після прем’єри «Мойсея». Для нас ця опера стала певним етапом. Дійсно, ми довго не ставили творів українських сучасних композиторів і нині намагаємося виправляти помилки в репертуарній політиці. Я завжди виступаю за конструктивну критику. Для творчого колективу вона необхідна. Ми працювали над «Мойсеєм» із великим ентузіазмом і сподіваємося, що виставу чекає довга та щаслива доля на нашій сцені... Наступна прем’єра присвячена 250 річчю Моцарта. Оскількирішенням ЮНЕСКО 2006 рік оголошено «Роком Моцарта», то ми не змогли залишитися осторонь такої знаменної події. Балет «Весілля Фігаро» — оригінальний твір. У його основу покладена лише фабула відомої комедії П. Бомарше, а з однойменної моцартівської опери взято лише увертюру. Решта музичного матеріалу композиційно вибудовувалася з ранніх симфоній композитора (з 21 по 34), його серенад, і ці різні фрагменти об’єднав в одну партитуру наш диригент Олексій Баклан. Лібрето вигадали мистецтвознавець Юрій Станішевський та хореограф Віктор Яременко. Глядачі побачать комічний балет, поставлений у стилі неокласики з елементами модерну. Яскраві декорації — роботи художниці Марії Левитської. У виставі задіяні провідні танцівники (два склади): Олена Філіп’єва, Сергій Сидорський, Максим Мотков, Iгор Буличов, Тетяна Голякова, Дмитро Клявін, Микола Міхеєв та інші. 2 березня наша балетна трупа й оркестранти відправляться в двотижневий тур Швейцарією, та з «Весіллям Фігаро» познайомиться закордонна публіка.
У кінці травня ми покажемо прем’єру опери «Манон Леско» Дж. Пуччіні. Це буде міжнародний італійсько-український проект; у середині червня — балет на музику Михайла Чембержі (його робоча назва «Небесні дзеркала»); а в середині вересня підготуємо концертний варіант опери «Бояриня», яку спеціально для нашого театру пише композитор Віталій Кирейко. Як бачте, ми намагаємося знайти баланс між класикою та творами сучасних авторів.
— У неділю в Національній опері відбудеться гала-концерт «На Україну повернусь». Як вам вдалося зібрати в одній програмі найбільш відомих і успішних артистів та музикантів, які не часто виступають на батьківщині?
— Не секрет, що майстерність українських виконавців високо цінується за кордоном і немало наших співвітчизників виступають у найпрестижніших концертних залах, театрах, прославляючи Україну. Звичайно, нелегко узгодити графіки знаменитостей, але нам це вдалося зробити. У концерті дійсно візьмуть участь кращі з кращих. Так, з Австрії приїдуть знаменитi бас Анатолій Кочерга і сопрано Людмила Шемчук, із Німеччини — прекрасний тенор Володимир Кузьменко і легендарний піаніст Володимир Крайнєв, із Польщі — відомий баритон Андрій Шкурган, із Великої Британії — скрипаль-віртуоз Дмитро Ткаченко. Побачать глядачі виступи й нинішніх прем’єрів балету: Дениса Матвієнка, Олени Філіп’євої, Віктора Iщука, Наталії Мацак та інших артистів нашого театру. У програмі бере участь капела «Думка» (головний диригент Євген Савчук). Виступи артистів супроводжуватиме Симфонічний оркестр Національної філармонії під орудою Миколи Дядюри. До речі, автором і художнім керівником цього творчого проекту є Олександр Биструшкін, який, очолюючи Головне управління культури Київської міськадміністрації, багато сил докладає для того, щоб наші знамениті земляки частіше приїжджали на батьківщину й радували своєю майстерністю українську публіку. На жаль, цього разу не змогла приїхати Вікторія Лук’янець, але співачка пообіцяла, що як тільки в неї з’явиться «вікно» у гастрольному графіку, то неодмінно виступить у Києві.
— У планах театру в цьому сезоні є поїздка до Японії. Вона відбудеться?
— Ми вже підписали договір про те, що з 20 вересня відбудуться гастролі нашої оперної трупи в Японії. Ми покажемо 53 вистави (32 «Аїди» і 21 «Травіату»). До речі, якщо танцюристів і деяких солістів нашого театру японці знають, то масштабні оперні постановки ми покажемо вперше. Усього на ці гастролі відправляться 175 співаків і оркестрантів. Квитки на наші спектаклі коштуватимуть до 170$...
— Петре Яковичу, плани у вашого колективу великі, але судячи з афіші лютого та березня ви абсолютно забули про своїх маленьких глядачів. За два місяці жодної (!) вистави для дітей. Чому?
— Я хочу вибачитися перед нашими юними глядачами, але через дуже щільний графік репетицій ми дійсно не показуємо денні вистави. Обіцяємо виправиться. Вже у квітні обов’язково покажемо свої кращі постановки вдень, щоб їх змогли подивитися наші майбутні поціновувачі опери та балету.