Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Художник має чути дух свого часу»

Валерій Мілосердов розповів «літньошколярам» про сучасні тенденції в фотодокументалістиці та в чому «подвиг» команди редакції «Дня»
16 липня, 2018 - 18:50

Гість Літньої школи журналістики, відомий фотомайстер, який із 2011 року з журналістики пішов у мистецтво, зосередився саме на сучасних тенденціях у документальній фотографії. Він порівняв митця зі звіром, зазначивши, що «художник має чути дух свого часу». «Школярки» поговорили з Валерієм Мілосердовим про фотографію, яка несе ідею. Лектор зазначив, що у фотомистецтві важливо поєднати задум і контекст, і навів чимало надзвичайно цікавих прикладів світового рівня. Крім того, окреслив історію світової фотожурналістики, її кризи та переходу в документальну фотографію. Викликав і дискусію, продемонструвавши роботи фотографа Пітера Хьюго і запитавши «літньошколярок» про ідею, актуальну проблематику цих фото. Виявилося, що правильних думок може бути декілька.

Окрім змістовної лекції, пан Валерій охоче відповів і на питання про розвиток фотожурналістики та фодокументалістики. Зокрема, для Валерія Милосердова надзвичайно цінне існування фотошколи «Дня», яка сприяє розвитку цієї сфери на теренах України. Нині, на думку гостя, це є справою раритетною, оскільки за світовими тенденціями фотожурналістику замінює документальна фотографія. Знаковою для фотодокументаліста стала свого часу зустріч із Ларисою Олексіївною Івшиною, нині головним редактором «Дня», а до того — заступником редактора в першій приватній українській газеті «Киевские ведомости». «Ми зустрілися і почали працювати в період відчуття свободи і казки, які потім зникли», — пригадав пан Валерій.

Міжнародний фотоконкурс «Дня» для Валерія Мілосердова — це «подвиг Лариси Олексіївни та всієї редакції газети, який сприяє виявленню нових ідей та облич». А це, за словами митця, ключова причина створення різноформатних проектів у світі.

Більше про зустріч — в одному з наступних випусків «Дня».

ВРАЖЕННЯ

Ірина ЛАДИКА, Львівський національний університет імені І.Франка:

— До цієї зустрічі я мало розуміла різницю між фотожурналістикою та документальною журналістикою, вважала, що це одне і те саме. Валерій Мілосердов пояснив, що вони відрізняються темами, термінами створення, редакторським контролем, кількістю зображень і засобами презентації. Мене цікавила роль фотокореспондента у висвітленні історичних подій. Фотограф влучно відповів, що світлини «певним чином відображають історію, але краще її спостерігати через камери спостереження. Бо за кожним об’єктивом стоїть людина, а її сприйняття — суб’єктивне». Схожа дилема є і в журналістиці, адже кожен кореспондент пропускає події крізь своє сприйняття. Дуже вразили серії фото різних майстрів, які показував пан Валерій — про війну, її наслідки, людську жорстокість...

 «Я ВІДКРИЛА ДЛЯ СЕБЕ ФОТОДОКУМЕНТАЛІСТИКУ»

Дар’я ЧИЖ, Київський університет імені Бориса Грінченка.

– Своє спілкування з учасницями Літньої школи журналістики газети «День» Валерій Мілосердов розпочав з лекції про історію фотожурналістики та фотодокументалістики. У сучасному житті майже кожен фотограф, адже має смартфон – маленьку фотостудію. Ми зрозуміли різницю між миттєвими фото і тими, над якими працюють протягом місяців, бо зроблені вони на «вічні» теми. Особливо мене вразила серія фото Річарда Мосса «INFRA», де мова йде про Конго під час війни. Фото зроблені таким чином, що зелена трава стає червоною, а ідея у тому, що земля покривається кров‘ю. Я відкрила для себе фотодокументалістику і побачила, що це дуже потужно. Важливо зрозуміти ідею автора, проникнути в суть фото.

«ДЯКУЮ ЗА НАТХНЕННЯ»

Соломія Николаєвич, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

– "Нема хороших чи поганих фото, є фото, які не відповідають задуму чи контексту.." – Валерій Мілосердов, перша зустріч третього тижня Літньої школи журналістики.

Результат виправдав очікування. Навіть більше, значно більше. Розповідь про сенс сучасного мистецтва, виставки митців, концепти їхніх робіт в площині трендів сучасної документальної фотографії – все це захопило з перших хвилин і неможливо було виділити щось "най-най".

Почути думки сьогоднішнього експерта було надто важливо для мене в контексті мого захоплення саме цим різновидом мистецтва. Дякую Літній школі і "Дню" за чудову можливість, а пану Мілосердову за натхнення на майбутні фотороботи.

Літня школа журналістики відбувається за підтримки Центру інформації та документації НАТО в Україні

Христина САВЧУК, Анастасія КОРОЛЬ, Літня школа журналістики «Дня»-2018, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»
Газета: