У львівській галереї «Дзиґа» триває показ проєкту Вікторії Мащенко «Imprimere». Художниця спонукає до міркувань над минулим та майбутнім у контексті сходу, України загалом, але також і в масштабах кожного окремого життя.
«Як перемогти та трансформувати минуле в собі? З цим питанням я зіштовхнулася, коли досліджувала короткий проміжок історії своєї малої батьківщини, який здійснив на мене суттєвий вплив», — зазначає Вікторія Мащенко.
У роботах вона використовувала свої фото, з сімейного фотоархіву свого діда, історичних архівів та з вільного доступу. Для інсталяції — старі дерев’яні балки з радянських вікон, дверей, стару цеглу, канцелярське скло, подекуди елементи меблів, графічні роботи і підсвітку.
Кожна з робіт розповідає про окремі аспекти та проблеми життя регіону у ХХ — ХХІ століттях. Разом вони дають цілісне уявлення про те, як він формувався і якими є першопричини основних його рис. Все плавно перетікає та перегукується з актуальною на сьогодні темою війни, масових захворювань та лікарень.
Варто також відзначити, що мова йде про історію становлення найбільш взірцевого соціалістичного індустріального регіону СРСР. Формотворчі, деструктивні та місцями і позитивні історичні, економічні, соціальні, культурні процеси регіону можна спостерігати і на прикладі багатьох інших постіндустріальних міст не тільки в Україні, але і в інших державах, що раніше входили до складу СРСР. Це дає можливість подивитися на проєкт більш масштабно.
«В цьому проєкті я досліджую попередній етап розвитку сходу України, а саме індустріалізацію радянського періоду, яка наклала свій відбиток на міста Донбасу та його мешканців. Наслідки, пам’ять цього періоду, глибоко вкоренилися в усі сфери життя регіону, продовжуючи його «формувати», що в сучасних умовах є подібним порочному колу стагнації. Я відстежую, як тяжке та неоднозначне минуле Донбасу не дає йому рухатися далі, подекуди перекреслює його майбутнє, але все ж дає надію», — говорить авторка.
Оглянути «Imprimere» Вікторії Мащенко в галереї «Дзиґа» можна до 13 лютого.