Верховна Рада ухвалила закон № 11259, яким запроваджується екологічний податок на утилізацію автомобілів. Він визначає правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов’язаної з утилізацією транспортних засобів на території України з метою гарантування екологічної безпеки, охорони довкілля, життя і здоров’я громадян.
Згідно із законом, базова ставка збору для легкових автомобілів становить 5,5 тис. грн., а для вантажних автомобілів, автобусів і спецтехніки — 38 тис. грн. Підсумкова сума утилізаційного збору залежатиме від спеціального коефіцієнта. Для нових легкових автомобілів значення коефіцієнта становить 86—550% від базової ставки ( від 4,73 до 30,2 тисяч гривень) залежно від об’єму двигуна, а для машин, старших трьох років, — 530—3501% (29,1—192,5 тис. грн). Для нових вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки коефіцієнт становитиме 50—290% (19—110,2 тис. грн), а для уживаних — 88—1180% (33,4—448,4 тис. грн).
Вітчизняні виробники автомобілів, що мають повний цикл виробництва, зможуть проводити утилізацію самостійно. Збір, сплачений ними, спрямовуватиметься на спеціальний банківський рахунок, з якого можна буде фінансувати організацію утилізаційних потужностей.
Також закон передбачає створення при Міністерстві екології і природних ресурсів фонду охорони довкілля, куди і зараховуватиметься 70% надходжень від податку. Плануються внески до бюджету на рівні 2 — 2,5 млрд грн.
Законом передбачено, що платниками податку з утилізації знятих з експлуатації транспортних засобів є особи, які: здійснюють ввезення на митну територію України транспортних засобів і кузовів у митному режимі імпорту і виробництво (виготовлення) транспортних засобів на митній території України; купують транспортні засоби в осіб, які не є платниками цього податку.
А ось імпортери від таких законодавчих змін, м’яко кажучи, не в захваті. «Безглуздішого закону в Україні я ще не бачив. Зараз пропонують платити взагалі ні за що, за майбутню, через тридцять років, можливо, утилізацію. За право безплатно віддати автомобіль необхідно внести від 5,5 тис. грн. до 38 тис. грн. Замість того, щоб, як у цивілізованих країнах, самим заплатити людині, яка здає свій старий автомобіль на утилізацію, і таким чином стимулювати її придбати нову машину», — зазначає генеральний директор Всеукраїнської асоціації авто імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко.
«У законопроекті існує багато нелогічних речей, наприклад, до гібридних авто- і електромобілів з кількома акумуляторами застосовується найменший екологічний збір. Зрозуміло, питання екології залишається поза увагою, і ми знову спостерігаємо лобіювання певних інтересів», — наголошує генеральний директор «ВіДі авто менеджмент груп» Артем Ткаченко.
Представники автомобільних компаній дають зовсім невтішні прогнози. «Чи отримає економіка України вигоди від цього законопроекту. Вони можуть бути лише в разі локалізації. З мого боку, як представника компанії, яка виробляє багато автомобілів, висновок невтішний. Такі законодавчі акти не спонукають компанію «Ніссан» приходити в Україну з виробництвом», — прокоментував генеральний директор «Ніссан Моторс Україна» Андрій Нестеренко.
Всеукраїнська асоціація автоімпортерів і дилерів вже звернулася до Президента України з проханням накласти вето на ухвалений 4 липня 2013 року Верховною Радою законопроект. Водночас молодший син Президента — Віктор Янукович вже вдруге попросив прем’єр-міністра України Миколу Азарова скасувати мито на іномарки. «Як народний депутат і перший віце-президент FAU, я і далі наполягаю на тому, що додаткове імпортне мито не приведе ні до чого, окрім зростання цін на автомобілі і невдоволення українських покупців. Тому... я повторно звернувся до прем’єр-міністра Миколи Азарова з пропозицією скасувати вжиті заходи», — написав депутат на своїй сторінці у Facebook.