Київське мале науково-виробниче підприємство "Адіоз" - своєрідний релікт вітчизняної економіки. Майже всі його "ровесники", що починали активне ділове життя на світанку 1990-х і також "забили" в статуті науково-виробничу діяльність, були змушені переключитися на торгівлю або "пішли з життя": на жаль, виробництво перестало бути вигідною сферою. Тим часом "Адіоз" на сьогоднішній день не лише не згорнуло виробництва, а й розширює його, завоювавши визнання споживачів в Україні та за її межами й міцно посіло своє місце на ринку. Податники, перевіряючи підприємство, щоразу дивуються: "А чим іще займаєтеся?" "Більше нічим". "Як так?" "Отак ".
Таємниця доволі міцного становища фірми в тому, що вона є розробником, власником "ноу-хау" і виробником унікальних добавок і присадок до різних видів моторного палива і мастила, які встигли гідно оцінити всі, кому небайдужі заощадження пального і довговічність служби двигуна.
З чим "їдять " модифікатор
Залишмо за рамками цієї статті решту винаходів, аби сконцентрувати увагу на модифікаторі "Адізоль" - через таку просту причину, що саме навколо нього і спалахнув конфлікт.
Отже, "Адізоль", згідно з патентом на винахід №2482, є універсальною присадкою до палива для двигунів внутрішнього згоряння - тобто, його можна застосовувати і в дизелях, і в карбюраторних моторах усіх типів. Завдяки використанню модифікатора скорочуються витрати пального, зростає компресія в циліндрах, різко зменшується токсичність вихлопних газів. Аби не бути голослівним, наведу результати деяких досліджень дії "Адізолю", вироблених різними підприємствами в різні роки. 1994 р., чернівецьке АТП 17761: "Під час проведених досліджень водії відзначають значне поліпшення роботи як дизельних, так і карбюраторних двигунів".
1995 р., АТП 11226 і АТП 11233 (Дніпропетровська обл.): "Токсичність вихлопу знижується в 2-4 рази, поліпшується робота паливної апаратури та двигуна".
1995 р., Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат: "Заощадження дизпалива на тепловозах становило 4,3-5,9%, підвищення потужності - 10%.
1997 р., АСК "Укррічфлот": "Застосування модифікатора палива на кораблях забезпечить $477 тис. річного прибутку завдяки скороченню витрат палива на 7-9%;
"Укрзалізниця": "Заощадження палива на тепловозах - 5,1-9,4% (залежно від ділянки роботи)".
Але це, як кажуть, приповідка, казка - попереду.
Договір - дорожчий за гроші?
Не маючи попервах власних виробничих потужностей для розфасовування "Адізолю", "Адіоз" кілька років поспіль укладав відповідні договори з київським хімічним заводом РІАП. Фірма-виробник постачала на завод модифікатор, грубо кажучи, бочками, а там його розливали в скляні ампули, а їх уже розфасовували в картонні коробочки. Фінансово схема мала такий вигляд: "Адіоз" продавав РІАПові "Адізоль", а відтак викуповував його вже в розфасованому вигляді, в 3-4 рази дорожче. При цьому РІАП на термін дії договору одержував право реалізації певної частини модифікатора.
Термін останнього договору з РІАП минув 31 грудня 1994 р. Водночас завод-пакувальник втратив право реалізації "Адізолю", але для того, щоб РІАП не зазнав збитків, "Адіоз" тоді ж запропонував викупити всі залишки модифікатора. "А вже нічого на складах і не залишилося", - пролунала відповідь заводчан.
Таємниці заводського складу
Про те, що насправді "залишилося", і чимало, в "Адіозі" дізналися лише навесні нинішнього року з газетної реклами, в якій пропонувалося купити "Адізоль". Поїхали й купили - в якійсь третій фірмі, де воліли обходитися без касових апаратів і товарних чеків. І одразу ж переконалися: так, це справжній модифікатор, що його ампулував РІАП ... 1993-го. Природно, обурилися, адже ситуація була дуже негарною: виявляється, РІАП тоді дезінформував "Адіоз", а тепер потихеньку сплавляє на сторону "заощаджений" препарат. Далі, трирічний термін придатності модифікатора на той час минув, а, отже, споживач купував "не зовсім" свіжу осетрину". І, зрештою, при цьому до його відома доводилося, що препарат виготовлений "Адіозом", отже, й усі претензії - до нього.
Ні, на "Адіозі" не побоюються, що ріапівці чи ще хтось змогли "розшифрувати" хімічну формулу модифікатора, хоч і це було б порушенням Закону "Про захист від недобросовісної конкуренції". Але описані дії з незаконним продажем простроченого товару й викорстанням позначок "Адіозу" загрожували підірвати ділову репутацію, дискредитувати його в очах клієнтів. Подальша лінія поведінки "Адіозу" була чітко регламентованою названим законом: звернутися до Антимонопольного комітету з вимогою вилучити цей товар, що й зробив 17.04.97 р. директор підприємства А.Озерянський. Реакція Антимонопольного комітету була дещо несподіваною: він зажадав від "Адіозу" документального підтвердження виконання договору з РІАП. Що ж - підтвердили. Але в комітеті не квапилися вживати заходів.
Зате заворушилися на РІАПі: його керівник Е.Рутковський 02.06.97 р. на адресу виробника надіслав листа з пропозицією... придбати 42080 переупакованих ампул "Адізолю", "враховуючи Ваш інтерес до монопольної реалізації присадки на ринку", - на чорному ринку, чи що? Адже легально продати це було вже неможливо. Найсмішніше, що про цілковиту непридатність препарату чудово були обізнані й на РІАПі. І незабаром після відмови "Адіозу" створили заводську комісію й відвезли ще не реалізовані залишки модифікатора на склад бракованої продукції "без права реалізації". А ще через тиждень тим самим складом, без залучення "сторонніх" склали акт про їх знищення.
Скільки коштує споживача одурити
Скажемо одразу - дуже дешево. І якщо ви, припустімо, хочете нав'язати йому партію бракованої продукції, але боїтеся, що вас можуть оштрафувати - не бійтеся, не збіднієте.
Оскільки в Антимонопольному комітеті не квапилися поновити справедливість і захистити чесне ім'я "Адіозу", підприємство звернулося до столичної управи з питань захисту прав споживачів. Там організували перевірку РІАПові, переконалися в наявності на складі непридатного для використання "Адізолю", повірили Е.Рутковському, що модифікатор завод не продавав, а лише видавав як зарплату й - ухвалили: покарати. Згідно зі статтею 168 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Аби іншим не кортіло. І ухвалили оштрафувати Е.Рутковського ...на 34 гривні. От скільки коштують у нашій країні інтереси та права споживачів.
Мирова. Війна?
Прагнучи максимально спростити Антимонопольному комітетові виконання його священного обов'язку - захисту прав вітчизняних виробників - "Адіоз" листом від 18.06.97 повідомив комітет, що готовий відкликати свою заяву після того, як одержить "акт про знищення на заводі РІАП партії товарів з неправомірно використаним позначенням".
Не минуло й тижня, як Антимонопольний комітет весело відгукнувся листом у відповідь: "... з огляду на вирішення спірних питань між заявником і заводом РІАП щодо використання знаку для товарів та послуг подальший розгляд заяви припиняється". Мовляв, пийте, хлопці, мирову - і гайда по хатах.
"З чого б це? - обурюються в "Адіозі". - Жодного офіційного акту про знищення незаконної партії ми не отримали. Чи знову повірити ріапівцям на слово? Але у відповідь - мовчанка. Прийом закінчено.