Автотранспортні кошти завжди належали до джерела підвищеної
небезпеки. За останні п’ять років під час дорожньо-транспортних пригод
(ДТП) в Україні загинуло 35 тисяч чоловік і більше ніж 220 тисяч були травмовані.
До дорожніх машин висувають жорсткі вимоги, покликані гарантувати безпеку
пасажирів. Стосовно малогабаритних автобусів вони передбачені чинним в
Україні стандартом 28345-89, який відповідає Правилам Європейської економічної
комісії ООН. Серед розпоряджень стандарту — одне надобов’язкове: конструкція
кузова мікроавтобуса має забезпечувати можливість термінової евакуації
пасажирів із салону.
B конструкції «Газелі» виробництва Псковського авторемзаводу
моделі 221400, яку використовують київські перевізники, троє дверей. У
випадку, коли автобус перекинеться на правий бік, двоє з них буде заблоковано.
Через двері водія евакуюватися теж неможливо: пасажирський салон відгороджений
від них сидіннями. Таким чином, 12 пасажирів опиняться в пастці.
Серед ДТП питома вага перекидання транспортних засобів
складала 15%. Окрім перекидання не менш небезпечні зіткнення (30%) та наїзди
на перешкоди (8%). Тобто більше ніж половина всіх ДТП пов’язані з імовірністю
термінової евакуації пасажирів, причому в кожній тисячі зіткнень і перекидань,
які відбуваються, три супроводяться спалахуванням транспортного засобу.
Фахівці з розслідування аварій і пожеж люблять повторювати:
«Пан випадок завжди перебуває в засідці». Чинний стандарт наказує: в кожній
половині пасажирського приміщення (передній та задній) має бути не менше
ніж один вихід, тобто, двоє дверей. А окрім них, необхідні ще аварійне
вікно, яке легко й швидко відчиняється як ізсередини, так і зовні (або
безпечне скло, що легко розбивається), та аварійний люк у даху кузова.
Разом — чотири виходи.
Стандарт забороняє розташовувати в проходах складні та
відкидні сидіння. Тим часом у салонах мікроавтобусів встановлені два відкидних
сидіння, не передбачених конструктивно. B випадку ДТП така жалісливість
до пасажирів може стати для них «ведмежою послугою».
За висновком ДАІ МВС України, Держстандарту й органу з
сертифікації транспортних засобів — УкрСЕПРО, мікроавтобуси «Газель» моделі
221400 (у Києві їх близько 400) не можуть експлуатуватися на постійних
маршрутах перевезення пасажирів. Основа — їх невідповідність чинним Правилам
надання послуг пасажирського автотранспорту, затверджених Кабміном.
У схваленні типу транспортного засобу, виданого органом
із сертифікації Держстандарту Росії, записано: мікроавтобус цієї моделі
«не є транспортним засобом громадського користування». Його призначення
— спеціальні перевезення. Вимоги стандарту 28345-89 стосовно кількості
аварійних виходів на нього не розповсюджуються. Автобус призначений для
нерегулярних перевезень, наприклад, вахтових.
Відомо, що вироби, які імпортуються в Україну, мають сертифікуватися,
що гарантує їх якість і безпеку. Посвідчення про сертифікацію мікроавтобуса
«Газель» як суто «спеціального» видав УкрСЕПРО. Цей сертифікат теж не дає
права перевозити пасажирів на постійних маршрутах. Введення нових транспортних
засобів у експлуатацію належить до компетенції органів ДАІ. Тому в разі
аварії мікроавтобусів частину відповідальності мусить узяти на себе й ДАІ,
котра дала «добро» на їх експлуатацію в місті.
За оцінкою УкрСЕПРО, майже жоден із мікроавтобусів, які
знаходяться в експлуатації, не відповідає вимогам стосовно протипожежного
захисту. Якщо суворо дотримуватися букви закону, то сотні «маршруток» мають
зникнути з регулярних маршрутів. А це означає неминуче повернення до взяття
штурмом «Ікарусів» та «ЛАЗів», які дихають на ладан, на що держадміністрація
столиці та кияни ніколи не погодяться.
На придбання ж «українських Ікарусів» — автобусів великої
місткості моделі ЛАЗ-6205 в автобусних парків коштів нема і ще довго не
буде. За перевізною спроможністю один такий автобус здатний замінити дюжину
мікроавтобусів. Тому мікроавтобуси ще 5-6 років будуть ударною силою міських
автоперевезень, причому не лише в Києві.
І все ж таки потрібна гарантія безпеки перевезень. Надати
її мусять самі власники мікроавтобусів і ДАІ. Поки можна констатувати,
що проект розпорядження Київської держміськадміністрації «Про приведення
транспортних засобів, які працюють на постійних маршрутах, у відповідність
до вимог сертифікації» Олександр Омельченко не підписав. Навряд чи ця новина
заспокоїть пасажирів мікроавтобусів.
№182 24.09.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету
обов'язкове. © «День»