З учорашнього дня страхування цивільної відповідальності автовласників в Україні мало б стати обов’язковим, а водіїв, які не придбали відповідних документів, мали б штрафувати... Однак напередодні дату введення відповідних покарань чомусь перенесли. Тепер за відсутність страховки обіцяють штрафувати після Нового 2008 року. Хоча спершу санкції мали б діяти ще з березня 2007-го...
Тож кому це вигідно? Страховиків в цьому годі й підозрювати, бо штрафи в даному разі працювали б саме на них: водії охочіше б їх купували (приблизна вартість сертифікатів, за інформацією страховиків, 200—300 гривень). Що ж до даїшників, то хоча для них це — зайва робота, запідозріти їх у лобіюванні цієї відстрочки досить важко.
Тим часом, як стверджує начальник відділу профілактики управління ДАІ м. Києва Євген Кравець, 25% водіїв уже придбали поліси так званої автогражданки. І що їм тепер робити, якщо вони «застрахувалися» лише від обіцяного штрафування? Комерційний директор страхової компанії «Універсальна» Ірина Штих на прес-конференції з цього питання, радячи не розривати договір зі страховими компаніями, неохоче констатує, що ті, хто купив поліси «уже й так в чомусь програли». Як зазначила Штих, компанії в цій ситуації все одно не залишаться в мінусі.
При цьому вона спростовує навіть саме існування прямих прибутків від страхування. «Як на Заході, так і в Україні прибуток саме в страхуванні — це, насправді, збитки. А справжні прибутки страхові компанії отримують від інвестування своїх активів...», — зазначає вона.
Та президент експертної компанії «Укравтоекспорт-Холдинг» Олег Голубенко впевнений, що саме даний вид страхування є «локомотивом» інших видів, тобто він страховим компаніям має бути вигідний. Адже це, на його думку, в першу чергу формує страхову культуру суспільства... «Громадянин ЄС не сяде за кермо незастрахованого авто!» — рекламує страхову культуру Європи Голубенко.
Про необхідність підвищувати рівень страхової культури говорила й Штих, стверджуючи, що задля цього страхові компанії й проводять агітаційну роботу. Та судячи з того, що нині застрахувались лише 25% водіїв, великої довіри до страховиків у суспільстві немає...
А тим часом, оскільки в Україні автомобілів стає все більше, то й кількість ДТП зростає. Причому, як свідчать даїшники, ще вищими темпами. Наприклад, на трасі Київ—Одеса, яку міністр транспорту та зв’язку Микола Рудьковський нещодавно називав взірцевою для всієї України й дуже безпечною, щодня відбуваються серйозні ДТП, гинуть люди. «Загалом же по Україні щодня гине до 20 чоловік...», — повідомляє невтішну статистику Голубенко. А на деяких відрізках доріг, які не без підстав вважаються аварійно небезпечними, виникають справжні меморіали в пам’ять загиблих...
Працівники ДАІ стверджують, що в усіх ДТП винні виключно водії — бо не дотримуються правил дорожнього руху. «У Німеччині загиблих у ДТП на 20% менше ніж у нас», — знову ставить за приклад Європу Голубенко. — Та там і штрафи солідніші...». «А в нас же середній штраф — вісім гривень, максимальний — шістнадцять. І лише чверть протоколів реалізують. Та нам протоколи коштують дорожче за штрафи!» — бідкається Кравець. За його словами, ситуацію на дорогах можна виправити тільки шляхом суворих штрафних санкцій та агітації. «А поки що співробітники ДАІ — звичайні статисти на дорогах...», — зітхає даїшник. Та чи можна запідозріти його в тому, що додаткова підстава для штрафів, яка з’явиться післі Нового року, його надихає? Більше того, Кравець стверджує, що окрім талону про техогляд на склі авто не повинно бути нічого. «Щодо стікерів у законі нічого не прописано!» — зазначає він, стверджуючи, що працівники ДАІ мають право зупиняти авто і перевіряти наявність полісу лише при порушенні правил або при ДТП, а також при реєстрації авто та проходженні техогляду.
Тож і ми не можемо порадити водіям, чи клеїти їм той стікер на лобове скло. Невідомо також, який штраф платитимуть вони за відсутність страховки... Хто знає, може, «судний день» для незастрахованих автомобілістів знову перенесуть?