Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Альтернатива стихійному ринку

Чи доречна тут «архітектурна естетика»?
15 вересня, 2005 - 00:00
ФОТО НАДАНЕ АВТОРОМ

«Люди купують кругом» — така, на думку співробітників Донецької обласної санепідстанції, головна формула сьогоднішньої торгівлі, що розгорнулася в шахтарському регіоні. Вона діє передусім із поправкою на численні стихійні ринки Донбасу, на яких продукція пропонується у великому асортименті та за дуже низькими цінами. Однак чим далі, тим більше ця тенденція починає набувати негативного відтінку.

Але незважаючи на те, що проблем, пов’язаних зі стихійною торгівлею, набагато більше, ніж переваг, ліквідувати її сьогодні досить складно. Громадян не лякає навіть безрадісна статистика масових отруєнь — лише минулого року було виявлено понад 600 випадків. Єдиний вихід фахівці вбачають у тому, щоб запропонувати покупцям гідну альтернативу ринкам. Як показують опитування громадської думки, найбільший інтерес у покупців викликають великі супермаркети європейського типу, які є не лише магазинами, але й повноцінними розважальними центрами. Однак відкриття таких центрів торгівлі в регіоні поки що проходить зі скрипом.

Незабаром у Макіївці (Донецька обл.) має з’явитися перший магазин мережі «Амстор». Проте навіть зараз, коли його будівництво вже ведеться, з’ясовується, що існує ціла купа проблем, пов’язаних із відкриттям торгового центру.

Іще на початку року управління архітектури Донецької облдержадміністрації отримало на розгляд проект із будівництва суспільного торгового центру «Амстор» у Макіївці. Містобудівне обґрунтування, надане комунальним підприємством «ГрадПроект», яке і розробило проект будівництва «Амстора» в районі Чайкінського кільця, вже півроку припадає пилом у кабінеті чиновників. Хоча, за українським законодавством, про підтримку чи «непідтримку» повинно бути заявлено протягом одного місяця від дня подачі запиту. Як з’ясувалося, Донецьке облуправління містобудування й архітектури не підтримує будівництво супермаркетів «Амстор», аргументуючи це їхнім спрощеним архітектурним рішенням.

Більше того, головний архітектор Донеччини Анатолій Шевцов якось назвав подібні споруди «архітектурними виродками», які не вписуються в загальну архітектурну традицію міст регіону... Хоча, на його думку, єдиної державної політики в забудові житлових масивів немає, й тому нові об’єкти — особливо торгові центри — не завжди вписуються в міський масив, а функціональність і зручність для жителів міста часом відсувається на другий план. При цьому А. Шевцов вважає, що це є загальнодержавною проблемою.

Проте сам Анатолій Шевцов жодних коментарів із цього приводу не дає, оскільки, за його словами, питання будівництва нового супермаркету в Макіївці не має до нього жодного відношення. Адже дозвіл на його будівництво повинно видавати місцеве управління архітектури міста, яке й буде згодом приймати об’єкт в експлуатацію.

Тепер ясно, що обласна «архітектура» далека від насущних проблем простих громадян. Погодьтеся, дуже важко пояснити техніку чи водію трамвая, що в його районі не побудують затишний супермаркет тільки через те, що це зіпсує вид із його вікна! І зовсім не логічно при цьому процвітання на стихійних ринках контрабанди й антисанітарії.

У той же час уже відомо, що ще до початку будівництва «Амстора» керівництво торгової мережі заздалегідь потурбувалося про зручності для макіївчан і функціональність своєї споруди. Так, «Амстор» уже зараз проводить ремонт більшої частини відомчих комунікацій у радіусі приблизно півтори тисячі метрів від безпосереднього місця будівництва, причому не просто реконструює труби, що прогнили, а планує повністю замінити всі прокладені тут електричні мережі, шляхи водопостачання та каналізації.

За словами директора ТОВ «Амстор» Ірини Юношевої, новий супермаркет площею в 14000 кв. м стане найбільшим центром торгівлі в Макіївці та зможе обслуговувати до 300 тисяч покупців щомісяця. Крім того, сам торговий центр будують у відповідності з усіма європейськими стандартами та технологіями.

Міська влада Макіївки, наприклад, тут же прораховує наперед усі вигоди майбутнього відкриття великого магазину в місті: супермаркет автоматично «зіб’є» ціни на макіївських ринках, не говорячи вже про якість продуктів і обслуговування. У цьому випадку за рахунок будівництва великих магазинів проблема стихійної торгівлі в Донбасі вирішується автоматично.

Сьогодні донбасівці вже не хочуть купувати продукти в антисанітарних умовах, але поки що у більшості немає можливості робити це в цивілізованих місцях торгівлі. Тому, коли відома торгова мережа готова запропонувати свої послуги й у досить короткі терміни побудувати свої магазини в містах області, обласній владі треба прислухатися до думки донеччан і не створювати штучних перешкод.

Ганна ХРИПУНКОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: