У п’ятницю із дводенним робочим візитом до Одеської області прибув міністр транспорту та зв’язку України Григорій Кірпа та міністр транспорту Росії Ігор Левітін. Зі слів Григорія Кірпи, росіяни незабаром мають намір будувати шестирядний автобан Москва—Санкт-Петербург, де збираються використати досвід українських колег, які вже довели своє вміння на будівництві автобану Одеса—Київ. «Нам не вірили, але ми довели, що українці також уміють будувати дороги, — заявив Г. Кірпа. — У практиці шляховиків таких обсягів і таких темпів ще не було. Те, що в Європі роблять вісім-дев’ять років, ми зробимо за два-три роки. Сьогодні на будівництві автобану Одеса—Київ працюють представники десяти іноземних держав, новітня техніка. Для нас це прекрасна можливість навчитися, перейняти технології, а головне — повірити у власні сили». Зі слів міністра транспорту, вже понад три тижні на будівництві українського автобану задіяли всі 25 облавтошляхів і практично всю дорожню техніку країни, зокрема підрозділи МНС. Загалом — понад 4,5 тисячі одиниць техніки. Щоб прискорити процес, шляховики звернулися так само за підтримкою до Росії, Білорусі і навіть Туреччини, яка прислала вже друге судно з укладальниками. За визнанням міністра, щоб закінчити дорогу вчасно, довелося оголити всю Україну. Але все одно третій (верхній) шар дорожнього покриття прокладатимуть не раніше весни. Що, втім, не перешкодить відкрити рух по трасі вже в жовтні.
Але, як зазначив губернатор Одеської області Сергій Гриневецький, будь-яке велике будівництво пов’язане з низкою додаткових проблем. На робочій нараді в обладміністрації з участю міністра транспорту визначили три такі найважливіші для регіону моменти.
Насамперед — це виплата компенсацій власникам земельних наділів, вилучених або використаних при будівництві автобану та розробці кар’єрів. За підрахунками фахівців, сума компенсації лише за протраву земель становить 1,3 мільйона гривень. Із них 680 тисяч гривень уже виплатили, решту мають компенсувати до кінця року. Але питання компенсації за вилучені землі залишається поки що відкритим, оскільки багато власників ще не мають на руках держактів та інших документів, що встановлюють право на землю. Понад 1,7 мільйона гривень виділять із бюджету на компенсацію збитків, завданих у ході будівництва житлу та господарським спорудам жителів.
Друга проблема — це рекультивація піщаних й інших кар’єрів, виритих по всій довжині траси. А ще — відновлення понад 150 тисяч одиниць зелених насаджень, знищених під час будівництва. Щоб повернути до життя ці землі, засадити їх деревами, Мінтранс пообіцяв виділити місцевим адміністраціям додаткові кошти.
Але найболючішою проблемою, на думку керівників районів області, була та залишається проблема відновлення обласних і комунальних доріг. Понад 160 кілометрів сільських і обласних трас сьогодні майже цілком непридатні для використання через постійний рух по них багатотонних автомобілів, задіяних на будівництві. На їхнє відновлення знадобиться не менше 23 мільйонів гривень. Проте, якщо залишити їх у такому стані на зиму, наступного року ця сума може зрости в багато разів. Крім того, на цих дорогах сьогодні почастішали випадки ДТП, при цьому кількість постів ДАІ залишається колишньою.
Зі слів міністра транспорту Г. Кірпи, всі ці проблеми вирішуватимуть найближчим часом. «Ми понад рік працювали не лише з коліс, а й фактично без грошей, — сказав він. — Сьогодні коштів у нас цілком досить, щоб розрахуватися з боргами та вирішувати насущні проблеми будівництва».
На нараді так само обговорювали питання будівництва альтернативної дороги, що має пройти через кілька населених пунктів Одеської області. Тільки після її введення в експлуатацію автобан Одеса—Київ може почати працювати на загальній платній основі. А сьогодні Мінтранс розглядає варіант, за яким спочатку плату стягуватимуть із вантажних автомобілів, а для легкового транспорту проїзд поки що залишиться безплатним.