Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Автоцивілка» допоможе розвантажити дороги

Через шість місяців дрібні ДТП оформлятимуть самі винуватці, не викликаючи ДАІ
24 лютого, 2011 - 00:00
ЗА ДАНИМИ ДАІ, В УКРАЇНІ В РІК РЕЄСТРУЄТЬСЯ БЛИЗЬКО 200 ТИСЯЧ ДТП, ЯКІ МОЖУТЬ ВРЕГУЛЮВАТИ СТРАХОВИКИ БЕЗ ВТРУЧАННЯ ДЕРЖАВИ / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Мороз і часті снігопади протримаються до середини березня, обіцяють синоптики. У Києві комунальники за дорученням місцевої влади прибирають сніг цілодобово. Але черги в травмпунктах, кількість дорожньо-транспортних пригод (ДТП), як і довжина заторів на столичних дорогах, не зменшуються.

Тим часом у парламенті додумались, як вирішити проблему доріг і розвантажити роботу ДАІ, надавши учасникам ДТП право самим оформляти дрібні аварії. За Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ДТП і виплат страхового відшкодування» проголосували 328 народних депутатів.

Фактично новим законом запроваджується така реалія, як «європротокол» («єврорапорт»), що дає змогу не залучати співробітників ДАІ при незначних ДТП. За взаємної згоди водії просто заповнюють відповідну форму європротоколу, обмінюються полісами страхування і роз’їжджаються, а протоколи передають страховикам.

Користь для ДАІ та водіїв від впровадження «європротоколу» обопільна, кажуть експерти. Адже відповідно до нього, за відсутності постраждалих і великих матеріальних збитків функції ДАІ під час оформлення ДТП виконуватимуть аварійні комісари, що потенційно зекономить до 100 тисяч робочих змін інспекторів ДАІ. Тобто, як у більшості країн Європи, учасникам ДТП не доведеться чекати даішників, а питання описування ДТП за участю двох машин вирішуватиметься швидко, без створення заторів. Крім того, «європротокол» дасть змогу потерпілим уникнути адміністративної відповідальності, що нині настає практично в усіх випадках.

Але, на жаль, не всі водії зможуть скористатися перевагами «європротоколу». Адже, як відзначили в Моторному (транспортному) страховому бюро України (МТСБУ), закон передбачає використання нових правил оформлення дрібних ДТП лише для одного типу договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСАЦВ). Водії ж, які на момент набуття чинності нового закону (через шість місяців після публікації. — Авт.) матимуть договори ОСАЦВ другого і третього типу полісу, не зможуть скористатися послугою.

Ще один істотний момент, закріплений прийнятим документом, — це встановлення виняткового переліку для відмов страховиками у виплаті, відзначають у МТСБУ. Адже нині страховики користуються загальними нормами закону про страхування, які не завжди прийнятні для страхування ОСАЦВ. Також тепер для транспортних засобів, які постійно зареєстровані на території України, діятимуть річні поліси. Однак при цьому законом надається можливість укладання договору на термін, починаючи від півроку — так званий сезонний поліс із застосуванням сезонного коефіцієнта. Платіж за такими договорами буде відповідно меншим. Крім того, змінюються терміни здійснення страхових виплат. Якщо на сьогодні діє норма 30 днів з моменту отримання страховиком усіх документів, то тепер — протягом 15 днів після того, як постраждалий і страховик погодили розмір збитків, але не пізніше 90 днів від часу надходження заяви.

Закон набирає чинності через шість місяців після його публікації. За цей період Кабінету Міністрів необхідно внести зміни до правил дорожнього руху та інших нормативних документів. А держкомісії з питань регулювання ринків фінансових послуг, МТСБУ і ДАІ необхідно розробити низку нормативних актів, зокрема типові схеми ДТП і форму самого «європротоколу». У цій справі, переконані в МТСБУ, вони можуть скористатися досвідом Росії та Франції, оскільки «правила дорожнього руху в цих країнах збігаються з українськими на 90%».

Самі страховики переконані, що впровадження «європротоколу» — це довгоочікувана європейська норма в українському страховому законодавстві, хоч і більш трудомістка для самих страхових компаній. Як зазначає голова правління СК «Брокбізнес» Вадим Загребний, ринок повинен з усією відповідальністю поставитися до впровадження «європротоколу», щоб не допустити ситуації, яка склалася в Росії: «У Російській Федерації європейський протокол набрав чинності ще на початку 2009 року, але, за статистикою Російського союзу автостраховиків, сьогодні лише близько чотирьох відсотків усіх ДТП регулюються за допомогою «європротоколу», тоді як ця частка має бути на рівні 70—80% від усіх ДТП. Цей механізм працює не досить успішно, оскільки водії через незнання страхового законодавства не користуються цією послугою. «Аби попередити подібні ситуації, страховики вже сьогодні повинні розпочати просвітницьку кампанію серед своїх клієнтів», — вважає В. Загребний.

Також, на думку експерта, внаслідок запровадження «європротоколу» страховики зіткнуться з різким зростанням збитковості з ОСАЦВ. «Сьогодні звернення до міліції означає вилучення у винуватця водійського посвідчення, накладення штрафу (як мінімум 340 гривень) і «нескінченні поневіряння» по судах та відділеннях ДАІ. Тому більшість страхувальників вважає за краще розрахуватися з потерпілим на місці ДТП, без оформлення події та залучення страхової компанії. У разі складання «європротоколу» звернення клієнтів до страхових компаній почастішають», — прогнозує керівник однієї з них. Саме тому СК повинні замислитися про можливості оптимізації витрат на ведення справ з ОСАЦВ. «Одним із таких методів могло б стати запровадження бездокументного обігу полісів з ОСАЦВ. За нашими підрахунками, це могло б зекономити страховикам витрати на ОСАЦВ приблизно на 25%. Але для цього треба забезпечити бездоганну роботу централізованої бази даних МТСБУ», — вважає В. Загребний.

Страховик також прогнозує зростання кількості випадків страхового шахрайства на ринку приблизно на 25%. Загребний наводить, зокрема, досвід Франції, де вперше з’явився «європротокол». Аби попередити подібні ситуації, страхові компанії повинні посилити власні служби безпеки. «Одним із заходів, здатних запобігти шахрайству, стане обов’язковий виїзд аварійного комісара для огляду й фотографування пошкоджених транспортних засобів», — резюмує голова страхової компанії.

Алла ДУБРОВИК, «День»
Газета: 
Рубрика: