Для авторинків багатьох країн світу настали не найкращі часи. Обсяги проданих автомобілів падають шаленими темпами, чим позбавляють змоги автодилерів будувати чіткі стратегії розвитку навіть на найближчий рік. «День» з’ясовував, як позначиться ця тенденція на вітчизняному авторинку...
СВІТОВИЙ АВТОПРОМ ЗБАВЛЯЄ ОБЕРТИ
Китайський та індійський авторинки впродовж останніх років могли похвалитися стабільністю і високими темпами зростання. Ще на початку 2008 року голови автомобільних концернів запевняли, що другий та одинадцятий у світі за величиною авторинки компенсують зниження попиту з боку західних країн. Проте такі заяви виявилися передчасними. Висока інфляція, дороге паливо та світова фінансова криза взяли гору.
В липні обсяги зростання темпів автопродажу в Китаї стали найнижчими за останні два роки, збільшившись тільки на 6,8%. Ще гірше виглядає ситуація в Індії: показники липневих автопродажів вперше за три роки знизилися. У Британії ж автопродажі впали до рекордно низької позначки за останні 40 років. Найбільше на Туманному Альбіоні постраждали люксові марки: Aston Martin продав на 67% менше, Land Rover — майже на 60%, а Jaguar на понад 40%. Невтішні ринкові реалії вже змусили деякі компанії пригальмувати та скорегувати свої автоплани на 2008 рік. Якщо ж темпи продажів падатимуть і далі, то, можливо, компанії будуть змушені переглядати свої середньострокові плани.
Криза автомобільних продажів спостерігається і на більшості найбільших ринків Європи. За даними Суспільства автомобільних виробників і трейдерів (SMMT), найгірше автомобілі продаються в Італії та Іспанії, де серпневі показники продажів у порівнянні з 2007 роком впали на 27% і 42% відповідно. У Франції продажі знизилися за останній місяць літа на 7%, а у Німеччині — на 10%.
Щоправда, високі темпи зростання продовжують демонструвати авторинки Росії, Бразилії та країн Близького Сходу. Однак, на думку експертів, навіть їхніх темпів зростання навряд чи вистачить, щоб компенсувати різке уповільнення світового авторинку. «Китайський авторинок майже втричі більше російського. Тому при уповільненні ринку КНР на 1% ринок Росії повинен зрости як мінімум на 3%, щоб компенсувати це уповільнення», — відзначає аналітик Morgan Stanley Адам Джонас.
Розуміючи не дуже оптимістичні перспективи для світового авторинку, Morgan Stanley вже знизив свій прогноз обсягів проданих автомобілів на 2008 рік. Так, на думку експертів інвестбанку, за підсумками 2008 року у світі продадуть близько 58,1 мільйона авто (на 0,3% більше, ніж у 2007 році). А на початку 2008 року вони очікували зростання цього показника на 3,5%. Почали знижувати свої прогнози і великі світові автовиробники. Так, Mazda Motor Corp вдвічі знизила свій прогноз обсягів продажів на китайському авторинку.
СВІТОВА ТЕНДЕНЦІЯ ЧИ ОПТИМАЛЬНА РЕАЛЬНІСТЬ?
За даними Auto-Consulting, у серпні зафіксовано зростання українського ринку всього на 1,27%. Порівняно з липнем автопродажі скоротилися на 11,4%. Отже, до осіннього періоду, коли традиційно об’єми продажів авто зростають, український авторинок почав знижувати свої обороти. Щоб хоч якось пом’якшити світову тенденцію, вітчизняні автодилери вдалися до різноманітних знижок, акцій та рекламних компаній. Серед лідерів українських автопродажів у серпні опинилися вже традиційно відомі споживачам компанії. Так, «АвтоВАЗ» відвоював собі 16,5% ринку. На другому місці опинився Daewoo, задовольнившись 8%. А от Chevrolet зумів відіграти у Mitsubishi і Hyundai третю позицію та повернувся на своє звичне місце. За ним у серпні ідуть Hyundai, Mitsubishi, Toyota, Chery, Skoda та інші. До речі, Toyota примудрилася не тільки не знизити продажі, а навпаки — збільшити їх. Досягнути такого результату їй вдалося завдяки дуже могутньому розвитку мережі дилерів. Крім того, офіційні дилери знизили ціни і споживач на це швиденько відреагував.
У цілому серпневі результати засвідчили, що колишніх темпів українському авторинку вже не досягути, а головне питання в тому, скільки ж вдасться наростити за підсумками 2008 року.
За словами міністра промислової політики України Володимира Новицького, у 2008 році в країні очікується випуск 450 тисяч автомобілів. Це майже на 50 тисяч більше, ніж минулого року. «Темпи зростання автовиробництва вищі, ніж в цілому в промисловості, і вище, ніж у машинобудуванні. Але місткість ринку дуже велика і частка українських автомобілів на ньому сьогодні менша, ніж імпортних», — говорить він. Щоб наростити її, зараз розробляють програму, яка до 2015 року допоможе збільшити виробництво легкових автомобілів до 800 тисяч на рік.
Експерти ж мають свої пояснення таким тенденціям. «В останні місяці дійсно спостерігався спад продажів. Однак мова йде не про зупинку попиту, а всього лише про зменшення колишньої динаміки. Все рівно вона (динаміка) залишається позитивною і досить високою у порівнянні з іншими автомобільними ринками світу», — повідомила «Дню» PR-менеджер корпорації «АІС» Еля Федорей. До цього ще додається збільшення собівартості виробництва автомобілів та постійне зростання цін на пальне.
«Якби ми не зіштовхнулися із впливом визначених факторів — це і зміна курсу долара, і відкладений попит у зв’язку зі вступом України до СОТ, і жорсткість кредитної політики банків, — то змогли б продавати більше: тільки в серпні планувалося продати понад 1,5 тисячі авто (продали 1,15 тисячі). Тому нам довелося стримати наші амбіції і скорегувати плани», — розповідає про причини перегляду планів з виробництва авто в Україні керівник представництва Geely International Corp, офіційним імпортером яких в Україні є корпорація «АІС», Віктор Сунн.
Ті ж, хто твердо вирішив купити залізного коня, як і раніше, звертають увагу на недорогі автомобілі. Це в основному марки, які виробляють в Україні (наприклад, Geely, ВАЗ, Chevrolet та інші). Як гарячі пиріжки, розходяться автомобілі за 6,5—15 тисяч євро в східній Україні, у містах-мільйонниках та обласних центрах. «Найактивніша — східна Україна. Пов’язано це з чисельністю та концентрацією населення у цих районах та містах, а також з великими доходами. Як відомо, саме у центральних регіонах вищий рівень зарплат та можливість оформити автокредити», — розповідає «Дню» PR-менеджер «АТЛАНТ-М» Марина Цимбал. Найпопулярніші, за її словами, сьогодні седани третього класу. «Вони становлять 50% від загальної кількості продажів. Але останнім часом стрімко розвивається й сегмент малогабаритних та малолітражних автомобілів, що максимально підходять для міських умов і заощаджують бензин. Автомобіль почав сприйматися як засіб пересування, а не розкіш, та обиратися, виходячи зі зручностей та економії», — говорить вона.
У СТОЛИЦІ КРИЗА НА ПОРОЗІ
Київ — найавтомобілізованіше місто України. За даними начальника прес-служби столичного управління ДАІ Євгенія Кравца, у Києві вже зареєстровано мільйонний автомобіль. За офіційною статистикою, за 2006 рік у Києві нараховувалося майже 2,9 мільйони чоловік, з яких кожен третій має авто.
Експерти ж стверджують, що цифри значно більші, якщо приплюсувати приїжджих, що проживають в орендованих кімнатах та квартирах. На початку року прогнозували збільшення столичного автопарку до 860 тисяч, а подолання позначки в мільйон планували на 2010 рік. Тепер очевидно, що автомобільний бум столиці наростає з кожним місяцем. Якщо темпи збільшення авто у столиці збережуться, то на київських вулицях дуже скоро з’являться масові затори.
«Вже традиційно найбільша кількість покупок машин — у Києві та Київській області. Цей ринок найоб’ємніший. На нього припадає чверть усіх українських автопродажів (за підсумками перших семи місяців). За ринком Києва і Київської області іде ринок Донецької області. Тут продається трохи більше ніж 10% машин», — повідомляє кореспонденту «Дня» PR-менеджер корпорації «АІС».
Зростаюча автомобілізація змушує столичну владу шукати способів боротьби із заторами на дорогах. Так, у міськадміністрації проводиться постійна розробка нових ідей та проектів, які б допомогли позбутися щоденних пробок. На нещодавньому засіданні постійної комісії Київради з питань бюджету і соціально-економічного розвитку розглянули відповідний проект рішення «Про деякі заходи щодо організації дорожнього руху в Києві». У ньому пропонується обмежити рух легкових автомобілів, не зареєстрованих у Києві, на основних в’їздах у місто: дніпропетровському, бориспільському, вишгородському, гостомельському, чернігівському, житомирському, овруцькому і одеському. Також планується ввести платний в’їзд — тариф для легкових авто на в’їзд у місто складатиме п’ять гривень. За рахунок таких заходів міський бюджет щорічно зароблятиме до одного мільярда 277 мільйонів 500 тисяч гривень.
ЩО ЧЕКАЄ ЗА ПОВОРОТОМ?
Оператори ринку по-різному оцінюють перспективи розвитку вітчизняного авторинку, зважаючи на світові тенденції. «Зараз спостерігаються проблеми із видачею кредитів, що призвело до зниження продажів у сегменті бюджетних автомобілів (автомобілі вартістю до 15 тисяч євро). Ці автомобілі складають 70% від загального обсягу продажів. Крім того, на світовому ринку відбувається підвищення цін на сталь, що може потягнути за собою подорожчання автомобілів. Поки не всі виробники автомобілів прокоментували чи відреагували на цю ситуацію. А зміни чи непрозорість завжди впливали на темпи продажів. Головну ж частку автопродажів на ринку України становить імпортований товар, тому ситуація на світовому ринку, безумовно, може вплинути на динаміку продажів і вітчизняного ринку. Може виникнути процес очікування споживача чи, навпаки, короткостроковий ажіотаж. Тому говорити про прогнози на 2009 рік складно. У 2008 році спостерігається зростання продажів, але на 20—25%, що нижче прогнозованих у 2007 році 30—40%», — говорять у «АТЛАНТ-М».
Натомість у корпорації «АІС» вважають, що «динаміка продажів істотно не зміниться. Авторинок розвиватиметься заданими раніше темпами. Однак восени можливо незначне зниження купівлі авто. За підсумками цього року темпи зростання автомобільного ринку сктановитьмуть 25—27%. Потенціал нашого ринку досить високий. І за підсумками 2008 року країна знову буде у десятці найдинамічніших країн з продажів автомобілів».
У «Прага Авто» робити прогнози не поспішають. Мовляв, відсутня інформації про поточні ставки оподаткування завезених авто, та ще й ринком ширяться чутки про зміну акциза на імпортні дорогі автомобілі.
На запитання ж, чи подешевшають автомобілі з Нового року (адже, за договором вступу до СОТ, мито на машини середнього класу та малолітражки зменшиться до 10%) українські дилери скромно відмовчуються. Хоча недвозначно дають зрозуміти, що на це розраховувати не варто. Чому? Бо зростає ціна пального та сталі, з якої виготовляють авто, парламентарі ж готують законопроект про збільшення в два з половиною рази податку на імпортні автомобілі з об’ємом двигуна понад 3,5 літра.
Розповідаючи про свої бізнес-плани на цей та наступні роки, більшість представників автокомпаній відзначають розширення обсягів продажів у регіонах. «За останні місяці Київ залишається лідером за кількостю продажів, з тими ж обсягами. А зменшення частки столиці у загальному об’ємі продажів говорить про зростання активності регіонів», — пояснює один із співрозмовників газети. Крім того, через поступове зниження кількості проданих авто дилери у найближчому майбутньому робитимуть ставку на розвиток автомобільної інфраструктури.