Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Автоєвроінтеграція»

Верховна Рада нарешті спромоглася розглянути законопроект про зниження мита на ввезення вживаних автомобілів
18 березня, 2016 - 12:07
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

На західному кордоні минулого тижня громадяни блокували пропускні пункти. Автомобілісти обурювалися штрафами за порушення правил перетину кордону.

Громадськість та експерти (ГУ ДФС у Львівській області, активісти ГО «ЗАВТРА») вже навіть напрацювала ряд ініціатив, які б вирішили проблему, як то збільшити транзит до 25/30 днів.

14 березня, у приміщенні Львівської митниці ДФС відбувся робочий круглий стіл, у якому взяли участь представники ГО «ЗАВТРА», керівник Львівської митниці Левко Прокіпчук та представники керівництва львівської Держприкордонслужби. Основною гострою темою була ситуація з транзитними автомобілями в пунктах пропуску.

Всеукраїнська асоціація автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) пропонує взагалі дозволити їздити в Україні до року без сплати податків. Але водночас вони є противниками ухвалення законопроекту №3251, який передбачає внесення змін до Податкового кодексу в частині визначення суми зборів за ввезення в Україну вживаних іномарок. «Якщо його ухвалять, в країні почнуть масово відкриватися майданчики для торгівлі дешевим автомотлохом із Європи», — запевнив глава Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. Він називає законопроект у кращому випадку популістським і підозрює, що деякі народні обранці (а під документом підписалися 93 депутати) лобіюють зниження податкового навантаження неспроста. «Вони хочуть самі заробляти на імпорті старих машин», — сказав Назаренко. За його словами, ухвалення законопроекту не тільки дасть можливість водіям купувати старі авто з Європи за доступними цінами, а й автоматично знизить вартість всього вітчизняного автопарку, а це майже 9 млн машин. «Зрозуміло, що продати їх за сьогоднішніми цінами власники не зможуть», — упевнений Назаренко.

Директор компанії «Автоконсалтинг» Олег Омельницький прогнозує також повний крах ринку нових авто, як це було в Польщі. «Із 600 тис. шт. продажі впали до 200 тис. І досі не піднімаються вище 300 тис. авто на рік. А ринок нових авто — це первинний ринок, який дає робочі місця і платить податки, а також рухає інші галузі. Тож, приймаючи такі рішення, потрібно добре зважити всі «за» і «проти», — зазначив він.

«День» надав можливість авторові законодавчої ініціативи, народному депутату Роберту ГОРВАТУ відповісти на звинувачення.

КОМЕНТАР

Роберт ГОРВАТ, народний депутат України:

— Рівень життя наших громадян набагато нижчий, ніж у наших найближчих сусідів, а ціни на автомобілі в рази вище. Власне, авто стало для українців не засобом пересування, а розкішшю. Все через те, що в 2000-х під гаслом захисту вітчизняного виробника лобістам вдалося встановити диференційовані ставки акцизного податку на автомобілі. Рівень акцизного податку на вживані автомобілі став у 10–20 разів більшим, ніж на нові авто, фактично ці зміни закрили наш ринок від імпорту вживаних авто.

Через відсутність реальної конкуренції виробники і дилери тримають рівень цін на гранично високому рівні, адже не секрет, що та ж нова «тойота» навіть в Росії в середньому на 30% дешевше, ніж у нас.

Як наслідок, сьогодні кількість автомобілів в Україні 200 шт. на 1000 осіб, а в Польщі — 486 шт.

А все тому, що 2004 року Польща після вступу в ЄС радикально знизила оподаткування вживаних автомобілів, в результаті чого зростання продажів вживаних автомобілів збільшилося за рік із 36 тисяч до 828 тисяч штук.

2015 року в Україні було продано 46,6 тис. нових і близько 20 тис. імпортних вживаних авто. Наші громадяни не можуть дозволити собі новий автомобіль через його високу вартість в гривні й купити імпортний вживаний автомобіль через високі ставок акцизного податку, який складає 100–300% від вартості такого авто.

Угода про асоціацію з ЄС передбачає зниження мита з 10% до нуля на впродовж десяти років. Департамент адміністрування митних платежів і митно-тарифного регулювання Державної фіскальної служби України склав графік зниження мита до 2026 року, близько відсотка в рік.

У нас виходить цікава ситуація: з одного боку, у нас великі митні платежі на ввезення нових і вживаних автомобілів були введені і аргументовані захистом національного виробника, але ось буквально нещодавно з’явилася інформація, що знаменитий ЗАЗ не планує 2016 року випуск автомобілів для українського ринку. Тобто виходить ситуація: а) свого ми не виробляємо; б) за ввезення іноземних автомобілів «здираємо» великі мита.

Що ж до вітчизняного виробника, то в гонитві за прибутком власники заводів майже повністю перейшли на імпортні комплектуючі, за інформацією, яку надав Укрінформ за 2013–2014 роки, було імпортовано матеріалів і комплектуючих для зборки на 6 тис. дол. на один вироблений в Україні автомобіль. Тому і ціни на так звані «вітчизняні» автомобілі збільшувалися пропорційно зростанню курсу долара, через це і значно впав попит на них. Що ми маємо в підсумку: схожа політика захисту нашого виробника ні до чого не привела, він за 15 років так і не став конкурентоспроможним, за 2015 рік у країні з 45 млн населенням було випущено майже 5 тис. легкових авто.

Тому і було зареєстровано законопроект №3251, ми не можемо чекати ще 20–30 років, коли можливо налагодимо своє виробництво і забезпечимо наших громадян автомобілями. Сам же законопроект досить простий: пропонується знизити акцизний податок на легкові автомобілі, що були у використанні до рівня акцизного податку на нові авто. Для прикладу: сьогодні на шестирічний легковий автомобіль з бензиновим двигуном об’ємом 1,6 л акцизний податок складає майже 4000 євро, після прийняття нашого законопроекту — 400 євро. Це значно знизить вартість автомобілів та зробить їх доступними в Україні. Така собі «Автоєвроінтеграція».

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: