Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Бензин дорожчає «завдяки» внутрішньому чиннику?

Якщо влада не вживе жорстких заходів, пальне досягне і дев’яти гривень за літр, упевнені експерти...
8 вересня, 2009 - 00:00
ПОСТІЙНЕ ЗРОСТАННЯ ЦІН НА БЕНЗИН ЗМУШУЄ УКРАЇНЦІВ ЗАМИСЛЮВАТИСЯ, ЧИМ НА СЬОГОДНІ ДЛЯ НИХ Є АВТОМОБІЛЬ: ЗАСОБОМ ПЕРЕСУВАННЯ ЧИ ЕЛЕМЕНТОМ РОЗКОШІ... / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Вартість бензину на українських автозаправних станціях продовжує уперто рухатися вгору. При цьому ціна бареля нафти на світових майданчиках опускається вниз. В уряді цінове зростання пов’язують зі спекулятивним чинником і курсовими коливаннями. Експерти ж відмічають наявність елементів монопольної змови на ринку і передрікають подальше підвищення ціни до дев’яти гривень, якщо влада не вживе дієвих заходів.

За даними консалтингової компанії UPECO, з 25 серпня по 1 вересня 2009 року А-95 подорожчав на 0,3% — до 7,57 гривні за літр, на А-76/80 та А-92 у середньому по країні подорожчання в роздробі склало на 0,3% — відповідно до 6,72 гривні за літр і 7,18 гривні за літр. Дизельне пальне — на 0,6% до 6,22 гривні за літр. Найбільші ціни за весь місяць зафіксовані в Києві, Донецькій області та Криму (на півострові вартість А-95 становила 8,6 гривні за літр), повідомив «Дню» заступник директора з наукової роботи центру «Психея» Геннадій Рябцев.

Наприкінці вересня будуть оповіщені результати перевірки ринку бензинів, розповів «Дню» виконуючий обов’язки голови Антимонопольного комітету України Олександр Мельниченко. При цьому він зауважив, що ключову відповідальність за стан ринку і за розвиток на ньому конкуренції несе Мінпаленерго.

«Сьогодні на формування ціни впливає і курс гривні відносно долара. Але, на мою думку, понадміру спекулятивно підходять трейдери до формування ціни з урахуванням цього курсу», — у свою чергу заявив міністр палива та енергетики України Юрій Продан.

Ціновим стрибкам залишилося недовго, зазначають в іншому міністерстві. «Ми контролюватимемо і відповідно до чинного законодавства проводитимемо відповідні рішення для стабілізації цінової ситуації. У нас діє експертно-аналітична рада, ведуться переговори з власниками компаній і з постачальниками бензину на внутрішній ринок, і я вважаю, що найближчим часом ситуацію вдасться стабілізувати», — додає міністр економіки України Богдан Данилишин.

Не такі оптимістичні у своїх прогнозах опитані «Днем» експерти. На думку голови партії «Третя сила» Василя Гаврилюка, «сьогодні змову на ринку не оминемо». Бо вже якось дивно, що всі заправки в Криму мають максимальну ціну на А-95 і на дизпаливо в межах всієї країни.

«Ціни на бензин зростають швидше, ніж курс гривні відносно долара або євро. Сьогодні це типова спекуляція. І дуже погано, що за нею уряд стежить лише своїми заявами, а не чіткими, жорсткими діями. І всі створені аналітичні групи не роблять чіткого регулювання», — розповідає «Дню» голова правління Альянсу «Нова енергія України» Валерій Боровик.

Були, є й будуть спекуляції на ринку бензинів, вторить директор Центру «Номос» Михайло Гончар. На його думку, всі спекуляції маскуються під закономірний ринковий процес. За словами експерта, на ситуацію в країні дійсно впливають коливання ціни на нафту. Але в нас вони помітні лише тоді, коли ціна нафти підвищується, і вартість бензину збільшується. А ось коли зменшується, то в Україні бензин залишається на колишніх цінових позиціях.

Як пояснив «Дню» Геннадій Рябцев, на сьогодні ціна палива на АЗС визначається місцем його виробництва і походженням сировини. Так, наприклад, на вітчизняному ринку існує п’ять різних класів бензину А-95: бензин-«бодяга»; виготовлений на українських НПЗ із вітчизняної нафти; виготовлений на українських НПЗ, але з російської нафти; завезений із Росії та Казахстану і виготовлений за міждержавними стандартами; закордонний, виготовлений за європейськими стандартами. При цьому експерт нагадує, що третина всієї переробленої нафти в країні складає нафту українського видобування, решта — російського. А п’ята частина вітчизняних АЗС продає нафтопродукти, виготовлені з української нафти. За словами Рябцева, виготовлений в Україні з української нафти бензин на 1—1,2 гривні дешевший, ніж бензин, виготовлений з російської нафти в Україні.

На думку Рябцева, в країні змови немає, хоч на регіональному ринку спостерігаються ознаки становища низки компаній близького до монопольного. Проблемою ж є те, що в держави немає важелів впливу на ринок, тому підвищення або пониження цін на світовому ринку нафти не впливає прямо на ситуацію всередині країни. «У нас зараз ціни на заправках визначаються, виходячи з витрат трейдерів... Державі необхідно сформувати свою політику на ринку нафтопродуктів. Формувати її повинне Мінпаленерго. А воно замість формування займається регулюванням цін, м’яко кажучи, з позиції трейдерів. Виходить, що думка споживача не враховується», — пояснив Рябцев і додав, що споживач платить за ризики видобувача, переробника, продавця, транспортера і продавця нафтопродуктів Знизити ціни можна завдяки зменшенню виробничих витрат і поліпшенню ефективності виробництва. А трейдери просто підвищують ціну, залишаючи все, як є, підкреслює експерт.

Дивує також те, що на фоні різкого скорочення імпорту палива, всі говорять про великий вплив на ціну курсу долара. «Минулого року частка імпорту в окремі періоди досягала до 70% (якщо рахувати дизпаливо). Зараз же максимум 30% — це імпорт. А в останній місяць він узагалі впав — немає взагалі пропозицій», — зазначає Рябцев. На уточнююче запитання «Дня», чи означає це, що ціни на бензин підганяють наші виробники, він відповів ствердно.

«Наші ж бізнесмени нагрівають руки на своїх громадянах, випускаючи дешевий бензин (бо немає транспортної складової) і продаючи його за ціною імпортного», — погоджується з колегою-експертом Боровик.

«Зараз ми бачимо, що відбувається своєрідна гонка між курсом долара та ціною вартості літра бензину. Якщо ситуації продовжитися, то паливо пережене в цьому ціновому змаганні долар», — невтішно прогнозує Михайло Гончар.

На запитання «Дня», наскільки реальним найближчим часом є встановлення на АЗС цін у дев’ять гривень за літр, Боровик відповів: «Якщо уряд і надалі займатиме таку пасивну позицію і лише виступатиме на телебаченні, а не робитиме жорстких кроків із припинення такої спекуляції, то буде й дев’ять».

А розплачуватися за підвищення доведеться не лише власникам автомобілів. Услід за бензином через місяць збільшиться і вартість проїзду в транспорті у всіх регіонах, мінімум на 20%, заявив «Дню» голова правління громадської організації «Спілка водіїв» Сергій Овчинников.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: