За 10 місяців цього року платники податків оскаржили в податкових органах майже 7,4 тис. ухвалених рішень.
Найбільше скарг надійшло на рішення щодо застосування фінансових санкцій (5,6 тис.) і щодо накладення адміністративних стягнень (1,4 тис.). За результатами розгляду, залишилося без задоволення 76% скарг.
Однак порівняно з минулим роком кількість податкових апеляцій дещо зменшилася. Податківці пов'язують це зі зменшенням кількості документальних перевірок (удвічі) і податкової звітності, зі спрощенням формальних вимог до роботи з електронними контрольно-касовими апаратами. Як вважає начальник Головного управління апеляцій ДПАУ Іван Лонюк, випадків оскарження було б іще менше, якби платники податків краще знали податкове законодавство. За словами І.Лонюка, серед платників фіксованого податку склалася помилкова думка, неначе вони автоматично звільнені від необхідності вести облік прибутків і видатків. Тим часом, якщо немає в підприємця товарного або касового чека на товар або оплату послуги, ця сума має бути в нього вилучена в прибуток бюджету.
З лютого цього року стало чинним нове Положення про порядок розгляду скарг платників податків. Воно, зокрема, передбачає, що підрозділи апеляцій не розглядають скарги, які надійшли на рішення, за якими порушено карні справи: в цих випадках діють норми Карно-процесуального кодексу, тому скарга передається в слідче управління ДПАУ. Якщо до подачі скарги заявник звернувся з позовом до суду, то така скарга також не підлягає розгляду.
Багато що залежить від того, наскільки своєчасно платник звернувся зі скаргою, бо на виконання ухваленого податковим органом рішення відводиться 10 днів. Скарга щодо податкових порушень розглядається протягом місяця, але якщо для винесення остаточного вердикту потрібне отримання додаткових відомостей, термін може бути продовжений іще на 15 днів.
У випадках, коли результати документальної перевірки самі вимагають перевірки, залучається представник служби апеляцій і... ті ж працівники податкової, які проводили перевірку спочатку. Неважко передбачити, наскільки об'єктивним може бути їхнє рішення. Також у «скаржників» не викликає особливого ентузіазму і те, що функції судових органів у справі перевірки податківців передоручено їм же самим. І 76% знехтуваних апеляцій — то найкраще підтвердження, м'яко кажучи, непродуманості цього рішення.
Якщо дії податківців призводять до збитків, то це треба довести в судовому порядку, і лише тоді можуть бути висунуті регресні позови щодо винних. Однак, як повідомив І.Лонюк, на практиці такі випадки поодинокі: за 9 місяців зазнали цього покарання лише два співробітники податкової міліції.