Нове керівництво української митниці заявило про ставку на збільшення надходжень до бюджету від зовнішньоторговельних операцій, що можливо в разі зниження або, в ідеалі, повного викорінення так званих сірих схем на українській митниці. Але навіть не це є головним стратегічним завданням вітчизняних митників. Зміна психології й працівників відомства, і підприємців — саме таке стратегічне завдання бачить керівництво Держмитслужби України в своїй роботі на перспективу.
— Бізнес мусить заробляти, а не красти. Ми всіляко сприяємо легальному бізнесу, — так охарактеризував митну стратегію днями перший заступник Державної митної служби України Олександр Дороховський.
Прикладом нового підходу є оформлення теплоходів у Одесі, яка входить у зону роботи Південної регіональної митниці: якщо раніше з одного теплохода до бюджету надходило 500 тисяч гривень, то зараз — п’ять мільйонів гривень. На запитання про те, чому така ситуація склалася лише зараз, нещодавно призначений керівник регіонального підрозділу Володимир Григор’єв коротко відповідає: «Ми роботу своїх попередників не коментуємо».
Контейнерні вантажі, що проходять здебільшого через контейнерні термінали портів Одещини, становлять значну частку від надходжень до бюджету української митниці. Тому розгляд цього прикладу в відомстві вважають найбільш показовим.
Питома вага контейнерних вантажів (Одеський і Іллічівський порти) і питома вага надходжень митних платежів від оформлення контейнерів у імпорті протягом I кварталу 2010 року дорівнює показнику аналогічного періоду минулого року. Має місце зниження активності з боку бізнесу одеського регіону щодо подання контейнерів до митного оформлення, а саме: якщо в I кварталі середньодобовий показник становив близько 180 контейнерів на добу (й це з урахуванням різдвяних канікул, коли спостерігається найнижчий поріг активності митних оформлень), у квітні він на 30% менший і становить лише 120 контейнерів на добу. Держмитслужба України фіксує позитивну динаміку — збільшення фінансових показників від оформлення контейнерів порівняно з доберезневим періодом поточного року. Це перш за все збільшення середнього рівня митної вартості одного контейнера на 20% і на 24% за квітень поточного року. Збільшено середній рівень податкового навантаження на один контейнер на 25% і на 30,5% за квітень 2010 року. Безпосередній вплив на цю динаміку мають зміни в номенклатурі вантажів, що пов’язано в першу чергу зі збільшенням оформлень товарів легкої промисловості. Особливий акцент зроблено на контролі за кількісними й ваговими критеріями товарів, що перевозяться як генеральні вантажі на пароплавах із Туреччини.
Із початку квітня спостерігається тенденція до збільшення середньої ваги вантажу на 48% відносно середнього показника I кварталу (з 214,9 тонни до 414,0 тонн у квітні). Якщо середній показник платежів I кварталу становив 1,4 мільйона гривень, то зараз цей показник становить близько трьох мільйонів гривень.
Одеський регіон — це не лише пропускний пункт для потоку контейнерних вантажів. Це ще й їхній основний одержувач. Йдеться про промисловий ринок «Авангард», що неподалік від обласного центру. Більш як сотня тисяч жителів Одещини долучені на роботі цього одного з найбільших в Європі промринків.
— Ми з митниками завжди працювали «по-сірому». «Білі» схеми — це для преси й звітів. Ви пригадайте, що говорили митники при Тимошенко. Те саме. І теж йшла кампанія зі збільшення доходів, — говорить підприємець ринку «Авангард» Сергій Тимченко. — Без «сірих» схем у нас не буде бізнесу.
У Південній регіональній митниці в режимі «не для преси» говорять, що за законних схем, звісно, в бізнесу не буде того прибутку, який був раніше, — 300—350%. Але на прибуток у 80% підприємці розраховувати можуть.
Утім, фактичним вираженням нової стратегії митників є статистика виявлення контрабандної продукції в портах. Лише за останні дні в Одеському й Іллічівському портах виявлено кілька великих вантажів, вміст яких не відповідає декларації. Ці факти якнайкраще свідчать про наміри структури. «Чи надовго?» — запитує підприємець Сергій Тимченко. Адже «сірі» схеми годують не лише вантажоодержувачів.