Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Борозни не зіпсує

Про те, як місцева влада оновлює парки громадського транспорту цього року
18 червня, 2015 - 11:18
ФОТО З АРХІВУ "ДНЯ"

Нещодавно Міністерство інфраструктури повідомило, що змогло попередньо домовитися з Європейським інвестиційним банком щодо виділення на оновлення парків маршруток і автобусів в українських містах 300 мільйонів євро. Але, за словами першого заступника міністра інфраструктури Володимира Шульмейстера, це лише половина загальної вартості проекту — потрібно близько 600 мільйонів євро. Така сума базується на пропозиціях міст з оновлення парку рухомого складу. «Пропоную обговорити питання про фінансування решти 50% при можливій участі Світового банку, ЄБРР і KFW», — сказав Шульмейстер.

•  Окрім того, кошти на новий міський транспорт очікуються і з держбюджету. Мінінфраструктури обіцяє, що буде куплено два десятки трамвайних вагонів для Києва, Львова, Одеси і Маріуполя. Щоправда, субвенція становить лише 30%, решту має виділити місцева влада. Отже є сумніви, чи буде закупівлю здійснено — вже дуже часто муніципалітети так і не знаходять можливості купити тролейбуси, трамваї і автобуси. При тому, що, за даними Мінінфраструктури, щороку Україні потрібно оновлювати 400 тролейбусів і 200 трамвайних вагонів.

Найбільший бум спостерігався напередодні Євро 2012, коли уряд просто зобов’язав міста, які готувалися до проведення чемпіонату, відновити свій парк. Після цього місцева влада ще довго розраховувалася за кредитами. Хоча в столиці, скажімо, ситуація краща, ніж у багатьох інших містах. Торік було придбано понад шість десятків тролейбусів, цього року оновлення тривало. Дали роботу вітчизняним виробникам у Вінниці: торік купили 40 нових низькопідлогових тролейбусів «Богдан-Т70117».

Помалу все ж таки йде оновлення міського транспорту саме новими машинами. Так, львівська міськрада провела нещодавно тендер на придбання трьох тролейбусів із низьким рівнем підлоги. Місцева влада навіть зважилася на купівлю першого електробуса, який працює на потужних акумуляторах. Його майже за 9 мільйонів доларів придбали в компанії «Електротрансу», яка мала постачити його цієї осені.

Проте, міська влада вирішувати дане питання вже традиційними для них методами — капітальним ремонтом і купівлею вживаного  транспорту. Причому традиційно ж купівля вживаних трамваїв і тролейбусів викликає підозру найбільш прискіпливих громадян, які бачать у цьому можливість збагачення для урядовців. Мовляв, за яким принципом формується ціна зрозуміло не до кінця, на відміну від прайсових цін на нові машини від виробників.

•  В основному купують українські муніципалітети уживаний транспорт із Європи. Зазвичай мотивується це тим, що такий транспорт значно дешевший, ніж новий, але при цьому він у непоганому стані, а модернізація подовжує ресурс ще на десять років. Окрім того, пояснюють загальною ситуацією в країні — мовляв, змушені заощаджувати. Та й валютний стрибок вплинув на подорожчання нових машин. У травні місцеві ЗМІ повідомляли, що «Богдан Моторс» виграв тендер на постачання місту тролейбусів, але підвищив ціни на тролейбуси (вона становила 3,3 млн. грн. за одиницю). Замість 9 тролейбусів за новими розцінками на виділену суму стало можливо придбати лише 7, що поставило під питання покупку.

•  Нині 12 трамвайних вагонів, які вже були в експлуатації, купив Миколаїв, уживані трамваї «Татри» вирішила придбати одеська влада, і список можна продовжити. За підрахунками інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting, торік на вулицях українських міст з’явилося, зокрема, 117 одиниць додаткових тролейбусів, з яких 64 — нові, а 53 — уживані. В порівнянні з 2013 роком, нових тролейбусів з’явилося на 46% більше — 117 проти 80. 2013 року нових тролейбусів було куплено 46, а вживаних — 34.

У той же час, деяким містам дістається вживаний транспорт від інших міст, які більш-менш відновили свій парк. Так, торік Київ подарував Херсонові два тролейбуси, які експлуатувалися 12 років (це не перший такий подарунок столиці, раніше по декілька тролейбусів він подарував Житомирові, Сіверськодонецьку та іншим). Щоправда, на ремонт із міського бюджету пішло 100 тисяч гривень: у непоганому стані виявилися ходова і тягові двигуни, але міняти довелося частини металевих деталей, обшивку і подібне. Херсонська влада сподівається, що столиця розщедриться ще на пару десятків старих, але придатних до експлуатації тролейбусів. У «Херсонелектротрансі» зазначили, що це дає можливість не витрачатися на європейські вживані тролейбуси. Та ще й заощадити можна на запчастинах, які купуються у вітчизняних виробників за гривні, а не за валюту.

До речі, забезпечення іноземних уживаних машин деталями викликає певні складнощі. Власне, і сама модернізація займає у працівників ремонтних баз доволі багато часу. Із вад подібного «Секонд хенду» можна назвати також те, що старі моделі зазвичай не розраховано на зручності для людей із обмеженими потребами. Щоправда, європейські моделі можуть це передбачати навіть попри те, що зійшли з конвеєра дуже давно. Так, минулої осені Житомир придбав 20 старих чеських тролейбусів Skoda,  і їх на перевезення таких людей розраховано. Окрім того, і тут умільці з ремонтних депо знаходять вихід. Так, на Криворізькому тролейбусному депо №2, модернізуючи тролейбуси, передбачили і встановлення низької підлоги і облаштування заднього майданчика тролейбуса пандусом для перевезення пасажирів із обмеженими можливостями руху.

•  Інша річ, що ті ж нові трамваї споживають менше електроенергії, не такі чутливі до обмерзання контактного дроту і таке інше. Додамо також, що вживаній техніці можна збільшити ресурс на десять років, але поступово вона прийде до остаточної непридатності, і тоді залишається хіба що повністю «замінити начинку». Але урядовці розкладають руки: з виділенням коштів сутужно, як у центральної, так і в міської влади, доводиться задовольнятися тим, що дешевше.

Цікаво, що пару років тому уряд навіть зобов’язав муніципалітети  купувати тролейбуси та трамваї у вітчизняного виробника. Але від купівлі «секонд хенду» відзвичаїти міста так і не змогли. За інформацією «Дня», заборону зуміли обійти за рахунок купівлі таких машин у вітчизняних посередників. Заради справедливості додамо, що нині деякі міські керівники комбінують покупки — беруть як новий, так і вживаний транспорт. Наприклад, Одеса, купуючи вживані трамваї, планує цього року купити 45 нових тролейбусів.

Андрій МУРАВСЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: