Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Бюджет стагнації

Виходу з кризи не буде, якщо чиновники не переосмислять систему бюджетних видатків
27 вересня, 2016 - 18:41
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Завдяки своєчасному поданню проекту бюджету на 2017 рік, чи не вперше за останні роки суспільство отримало можливість ознайомитись з фінансовими планами влади на наступний рік. Особливо важливо для бізнесу зрозуміти перспективи економічного розвитку держави, якими будуть пріоритети на короткострокову перспективу, і чи зміниться курс реформ. Саме на ці питання мав би відповідати державний бюджет.

НА ЩО ПІДУТЬ КОШТИ?

Натомість який проект бюджету-2017 ми маємо сьогодні? На мій погляд, це черговий скопійований з минулорічного план видатків, без суттєвих покращень. Але, варто відзначити — без значних погіршень. Такий собі план заходів, який невідомо яким чином, але має призвести до зростання ВВП на 3%. Без виділених пріоритетів, без фінансування реформ.

За своєю суттю — це план фінансування державних органів влади та бюджетних установ. Кошти планується витрачати переважно на поточні видатки й на кілька програм у підконтрольній сфері діяльності, а також на проекти, що підтримуються міжнародними донорами.

МІЗЕРНІ ВКЛАДЕННЯ У ВВП

Частка інвестицій у ВВП з року в рік знижується. Якщо в Україні 1992 р. інвестиції у ВВП становили 39,1%, то 2007-го (в якому був інвестиційний пік) вони становили вже 27,8%. А останніми роками ця складова ВВП стрімко впала — до 15,3% (за методикою розрахунків МВФ, Economic Outlook 2016). Водночас країни, що розвиваються, вкладають удвічі або втричі більше й відповідно мають конкурентні переваги.

Україні як державі, що обрала шлях реформ потрібно насамперед зосередитись на стимулюванні саме цієї компоненти ВВП (інвестиції). В контексті бюджетного процесу це стосується державних інвестицій. Держава мала б давати гравцям на інвестиційному ринку чіткий сигнал про довгострокові наміри вкладати кошти в економіку. Підставити плече та стати надійним партнером.

Водночас ми спостерігаємо: видатки розвитку (кошти на будівництво, реконструкцію та інфраструктуру) скоротились майже вчетверо порівняно з піковим 2007 р. При цьому очевидною є тенденція, яка розпочалась ще 2014 року, коли видатки споживання склали понад 90% всіх бюджетних витрат. При цьому видатки розвитку ось уже три роки поспіль не перевищують 8%.

Частка видатків розвитку у ВВП у ці роки становить — 2,2—2,4%. Фактично коливання названих показників у період 2014—2017 (прогноз) є в межах 0,2%, з чого можна зробити висновок про «закостенілість» бюджетного процесу в останні роки. Відбувається копіювання та незмінність державної економічної політики останні чотири роки. А весь процес економічного реформування країни перетворився у «гру з нульовою сумою».

ДЕРЖАВА-ІНВЕСТОР ПРИПИНЯЄ ДІЯЛЬНІСТЬ?

Інвестиційна роль держави 2017 року буде практично відсутня. Лише 6 державних інвестиційних проектів підтримуватиметься на суму 1 млрд грн. Що це за проекти? Серед них — реставрація та пристосування Маріїнського палацу, реконструкція гідротехнічних споруд захисних масивів дніпровських водосховищ, проекти Національної академії медичних наук, будівництво дитячої лікарні «Охматдит» Ці проекти не створюють нових активів, виробництва які в майбутньому стали б джерелами доходів того ж бюджету.

На мій погляд, цим мільярдом, а краще ста мільярдами можна було б розпорядитись набагато ефективніше для економіки. Наприклад, фінансувати не 100% проекту, а лише його частку. При цьому збільшуючи загальний обсяг інвестицій в рази за рахунок інших джерел (приватних та залучених). Це не обов’язково мають бути державні інвестиційні проекти, важливо, щоб держава брала участь у приватних проектах як надійний партнер, і в майбутньому, можливо, продати свою частку в об’єкті, або, навпаки, бути повноправним партнером...Так діють країни Європи. Дуже гарний приклад Європейського фонду стратегічних інвестицій, який минулого року створив ЄС. Цей фонд планує за три роки перетворити кошти фонду в розмірі 21 млрд євро на 315 млрд євро інвестицій в інфраструктурні проекти, інноваційні технології, розвиток МСБ. 

ГРОШІ ДЛЯ РЕГІОНІВ

На жаль, таких програм підтримки інвестиційної діяльності в проекті бюджету на 2017 рік не передбачено. Виключенням є фонд регіонального розвитку (ДФРР), але факти стосовно нього є невтішними. За три квартали 2016 року використано лише третина коштів ДФРР (942 тис грн із 3 млрд грн запланованих).

Що потрібно зробити для того, щоб в наступному році процедури пришвидшити, якісних проектів стало більше? Поки що немає таких пропозицій щодо змін у нормах законів чи постанов. При цьому на наступний рік суттєво передбачається збільшити кошти ДФРР. Заплановано збільшити фінансування ДФРР до 8 млрд грн. Більшу частинуз цих коштів (5 млрд грн) передбачено фінансувати за рахунок конфіскованого майна, яке ще треба відсудити та продати. Ризики очевидні: від недофінансування розпочатих інвестиційних проектів, довгобудів, затягування розвитку регіонів, до зниження інвестиційного іміджу.

ОБМЕЖУВАЛЬНИЙ ФАКТОР

На економічну діяльність, як і минулого року, спрямовуються незначні кошти — 6,9%. Це, щоправда, дещо більше минулорічного показника (5,3%). Також певною мірою збільшилась частка цих видатків у ВВП — з 1,6% до 2,1%. Загальнодержавні функції та видатки на соцзахист 2017 р. будуть, як і в минулі роки, лідерами державного фінансування — відповідно передбачається скерувати 5,5% та 6,5% від ВВП. Дещо знижено в структурі видатки на оборону, що також, на наш погляд, в умовах АТО є неприпустимим (з 8,9% 2016 року до 8,4% 2017-го). Утім, якщо прогноз щодо ВВП виявиться реалістичним 2017 р., то передбачається збереження видатків на оборонну сферу на рівні минулого року — 2,6% від ВВП. Також передбачається зменшити частку видатків на освіту з 4,8% до 4,3%. Позитивним зрушенням є незначне збільшення видатків на ЖКГ — з майже нульової позначки — на 0,3%, що є недостатнім, звісно, для забезпечення повномасштабної модернізації практично зношених основних фондів в цій сфері, проте, сподіваємось на закріплення позитивної тенденції у наступні роки.

ЦИФРИ, ЦИФРИ, ЦИФРИ

В економічній діяльності лідером зі збільшення видатків стала електроенергетична галузь — у 338 разів порівняно з поточними планами (з 0,02 до 5,9 млрд грн) і відповідно будуть здійснюватися заходи з підвищення енергоефективності роботи мереж і зменшення втрат у розподільчих мережах. Фінансування в основному здійснюватиметься за рахунок кредитів від Міжнародних фінансових організацій (МБРР, ЕБРР, KfW, ЄІБ) і направлятиметься на проекти з будівництва та реконструкції електростанцій та мереж.

Уряд запланував збільшення видатків на сільське господарство — з 0,18% від ВВП до 0,35%. В абсолютному вимірі — з 3,8 млрд грн 2016 р. до 8,4 млрд грн 2017 р. Крім того, Кабмін започатковує нову бюджетну програму «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників». На її реалізацію Кабмін планує витратити 2,97 млрд, з яких 1,5 млрд планується фінансувати за рахунок конфіскованого майна (як вказувалось раніше, ймовірно тих надходжень не буде). Державна підтримка тваринництва збільшилася в 4,2 разу: закінчився пільговий режим оподаткування цієї категорії, і уряд можливо таким чином намагається це компенсувати. Також збільшилась в 12 разів фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі за однойменною програмою.

ЧИ ВІДБУДЕТЬСЯ ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ?

Окремо слід відзначити скорочення у відсотковому значенні до ВВП видатків на обробну промисловість — з 0,08% до 0,07%. Саме ця сфера є такою, що випускає продукт з високою доданою вартістю, має інноваційне спрямування та може забезпечити економічне зростання. На мій погляд, ігнорування секторів обробної промисловості в державній політиці призводить до падіння темпів розвитку економіки.

Виходу з кризи не буде, якщо можновладці не переосмислять системи бюджетних видатків й не змінять її структуру зі споживання у бік розвитку.

ДО РЕЧІ

ТРИ ПОРАДИ ДЛЯ МІНФІНУ

Виходячи з політики економічного прагматизму інвестиції повинні стати пріоритетом №1 вже в бюджеті-2017. Зокрема, потрібно:

1 Закласти фундаментальні інституційні зміни для активізації інвестиційної діяльності. Зокрема, через створення спеціальної установи розвитку, яка має стати агентом уряду із залучення та вкладання інвестицій в економіку, експортно-кредитне агентство (ЕКА), вдосконалити питання ДФРР. Ці інституції мають стати інструментом залучення коштів на інвестиційні проекти;

2 Передбачити кошти для розробки інвестиційних проектів, які має фінансувати держава у наступні роки. Пріоритет державних інвестицій — проекти, що спрямовуються на розвиток соціальної, транспортної та енергетичної інфраструктури, а також проекти з продуктом, направленим на експорт та високі технології.

3 Виключити можливість фінансування бюджетних програм за рахунок низькоймовірних надходжень, зокрема конфіскованих коштів.

Закладення таких норм дозволить посилити ефективність бюджетних видатків, забезпечить прискорення економічного розвитку та майбутні надходження до бюджету.

Світлана КОВАЛІВСЬКА, Інститут суспільно-економічних досліджень
Газета: 
Рубрика: