Антитерористична операція затягується, й країна відшукує додаткові кошти на фінансування Збройних сил. З сьогоднішнього дня Мінфін починає розміщувати серед юридичних осіб «воєнні» казначейські облігації. Про це повідомив наприкінці минулого тижня заступник міністра фінансів Володимир Матвійчук. Основні умови випуску, нагадує Reuters, такі: загальний обсяг випуску — до мільярда гривень; номінальна вартість однієї облігації — тисяча гривень; термін обігу — два роки; купонний період — шість місяців; ставка доходу — 7% річних.
За словами міністра фінансів Олександра Шлапака, антитерористична операція обходиться українському бюджету в 1,5 мільярда гривень на місяць, і до кінця року на ці цілі потрібно ще 9,1 мільярда.
Виявляється, 8,7 мільярда гривень, виділені з резервного фонду бюджету для АТО на березень-липень, уже майже витрачені (8,1 мільярда). Разом до січня 2015 року на АТО може бути використано понад 17,8 мільярда гривень. Крім того, в бюджеті є ще й спеціальний рядок витрат на оборону й безпеку. На цей рік там передбачено 54,3 мільярда гривень, зокрема й додаткові кошти. Проти минулого року ця сума зросла на 19,7%.
Подавши у відставку з посади прем’єр-міністра, Арсеній Яценюк написав на своїй сторіночці у «Фейсбук»: «Те, що сьогодні не проголосовані закони й нічим платити солдатові, міліціонерові, лікарю, вчителю, нема за що купити рушницю, нічим заправити БТР... — це неприпустимо». Слова прем’єра змусили замислитися: на що ж витрачаються оборонні кошти, якщо солдати раз у раз скаржаться якщо не на брак зброї, то на проблеми із захисними засобами, обмундируванням і харчуванням. І Мінфін, уперше за останні п’ять місяців, вирішив відзвітувати. Судячи з довідки, підготовленої для журналістів міністерством, майже 8,8 мільярда гривень резервного фонду було розподілено таким чином. Міноборони виділено 5,4 мільярда, МВС — 154 мільйони, Національній гвардії — близько 2,7 мільярда, прикордонникам — 384 мільйони, СБУ — близько 110 мільйонів, главку розвідки Міноборони — 1,8 мільйона, Держспецзв’язку — 4,5 мільйона гривень.
За березень-червень усім цим відомствам Мінфін (дані на 24 липня) профінансував такі витрати. На грошове забезпечення військовослужбовців виділено близько 1,7 мільярда, на навчання — 43 мільйони, на харчування — 242 мільйона, на речове забезпечення (зокрема бронежилети) — близько 400 мільйонів, на банно-пральне обслуговування — близько 26 мільйонів, на медикаменти й медичне устаткування — близько 15 мільйонів, на паливно-мастильні матеріали, запчастини, обслуговування техніки — понад 1,7 мільярда, на транспортні послуги — 50 мільйонів, на покупку, модернізацію та ремонт озброєнь, військової техніки, засобів зв’язку — близько 3,9 мільярда, на виплату разової допомоги сім’ям загиблих — понад 72 мільйонів. Усі заплановані на цю дату бюджетні витрати профінансовані на 100%. При цьому грошей, виділених на оборону з резервного фонду, дійсно, майже не залишається. Є ще близько 7 мільйонів на зарплату і менш як 600 мільйонів на озброєння...
Заступник глави Мінфіну Володимир Матвійчук на брифінгу в п’ятницю підтвердив журналістам, що з виділених на проведення АТО 8,8 мільярда гривень згаданими відомствами реалізовано лише 2,3 мільярда, а 5,9 мільярда залишається. «Безумовно, ці кошти нікуди не вилучатимуться, — переконує заступник міністра, — вони залишаться в силових структурах і будуть використані на ті цілі, які були для них визначені, щоб успішно провести АТО». Характеризуючи суму додаткового фінансування АТО, передбачену в неухвалених минулого тижня змінах до бюджету-2014, Матвійчук зазначив, що в разі, якщо почнуться «якісь широкомасштабні воєнні дії, цю суму доведеться подвоювати». Він усе ж сподівається, що Верховна Рада прийме необхідні рішення, а якщо ж цього не станеться, то навіть готовий перевищити свої повноваження. «Нехай потім зі мною, що хочуть, те й роблять, — говорить він, — але я забезпечу фінансування оборони України».
Він не погодився з припущенням журналістів про те, що у прем’єр-міністра, який подав у відставку, зокрема й через нинішній рівень фінансування Збройних сил України, просто стався емоційний зрив. «Повірте, це не емоції були, — переконував фінансист, — ось я вам назвав цифри, начебто не використано 5 мільярдів гривень, виділених на оборону, але під них десь проведені тендери й так далі, це вже цільові витрати, а нам у серпні треба купувати паливо, й для цього до кінця року нам потрібно 9,1 мільярда. Отже, я так вважаю, це були не емоції, а переживання за кінцевий результат і за те, як забезпечити оборону країни».
Кажучи про резерви, наявні в Україні для того, щоб поліпшити фінансування АТО, Матвійчук виділив режим загальної економії й навіть розповів, що викрутив чи не всі лампочки в будівлі міністерства, але, щоправда, нарік на те, що через різке скорочення службового автотранспорту в якихось термінових випадках доводиться брати таксі. А ще він підтвердив, що в Україні можуть ввести «військовий» податок у розмірі 1,5% зарплати, який сплачуватимуть усі найняті працівники. На його думку, це дозволить додатково отримати 2,9 мільярда гривень для фінансування оборони.
Відповідаючи на запитання про те, чи має Мінфін можливість проконтролювати використання бюджетних коштів силовими відомствами, заступник міністра сказав «Дню»: «Є різні стадії контролю. Є контроль на стадії планування, є поточний контроль на стадії перерахування грошей і є контроль подальший. Рішенням уряду створена відповідна комісія за участю народних депутатів, представників силових структур і центральних органів виконавчої влади, яка намагається проконтролювати цільове використання коштів. Я її очолюю. Ми нещодавно провели засідання, заслуховували доповіді всіх силових структур, які розповіли, куди вони використовували, як і які є проблеми. Що стосується документального контролю, є й інші центральні органи виконавчої влади. Коли Міноборони або інша силова структура переведе кошти, то вона приносить в органи Держказначейства договори, рахунки тощо. Подальший контроль здійснює Держфінінспекція». «До речі, — продовжує Матвійчук, — на останньому засіданні цієї комісії, яке я проводив, генпрокуратура спільно з Держфінінспекцією взялася перевірити ефективність використання коштів, особливо на закупівлі. Я ще не маю матеріалів цієї перевірки, але я впевнений, що вона буде проведена». «Повірте, — завершив свою відповідь заступник міністра, — у цей період якось не хочеться критикувати, хочеться допомагати».
Бажання, звісно, добре, але, мабуть, одного його недостатньо. Коли «День» запитав Матвійчука, чи отримують від держави які-небудь кошти добровольчі частини, які також воюють на території АТО, він навіть повідомив, що під час своєї поїздки на схід України зустрічався з командиром одного такого батальйону. Проте, за даними заступника міністра, «в бюджеті немає коштів, щоб фінансувати такі структури». «Вони виживають за рахунок людей, які завозять туди продукти і якісь матеріальні цінності, — зазначив заступник міністра, — а харчування частково здійснюється за рахунок Національної гвардії, й нічого страшного в цьому немає». Та все ж він пообіцяв узяти це питання на контроль.