Автомашини в Україні, як вітчизняні так і імпортні коштують недешево. Якщо брати їх у кредит — ще дорожче. Але ж є також і лізинг. Однак у країні не існує цілісна лізингова індустрія. «Вона радше нагадує базар, де клієнт чітко не уявляє, що йому потрібно та що він може купити, а продавець (лізингова компанія) пропонує те, що не в змозі забезпечити. А в результаті дилери, банки та страхові компанії не сприймають лізингодавців як серйозних партнерів», — вважає виконавчий директор компанії «AVIS Україна» Тарас Волошин.
На його думку, лізингодавцям слід би насамперед покращити якість роботи. Сьогодні авто для клієнта, зі слів Волошина, прибуває, як правило, місяців на два пізніше за обумовлені терміни, а ціна на нього за час поставки може необґрунтовано вирости. І цим мало кого здивуєш. Іноді машина приходить зовсім не з тим обладнанням, яке замовляли.
Проте лізингова компанія ніколи не продасть вам украдений у Східній Європі автомобіль. «Спідометр скручують, салон упорядковують, а для покупця «молотять сім мішків гречаної вовни» про екземпляр, який щойно зійшов із конвеєра», — розкриває таємниці роботи конкурентів експерт. «У цьому випадку лізингова компанія, яка має уявлення про такі схеми, виступає як організація з захисту прав споживачів», — розповідає Волошин.
Утім, попри те, що охорона на державному кордоні не дрімає, контрабандисти не здаються. Зі слів першого заступника глави Державної прикордонної служби Павла Шишоліна, лише цього року вже затримали 300 авто. До країни в січні — лютому «джентльмени успіху» намагалися ввезти дорогі іномарки, заздалегідь оформивши їх на території України в підрозділах МРЕВ. Зі слів Шишоліна, на реальну машину виготовляють кілька комплектів документів. Схема напрочуд проста: скажімо, у справах за кордон із цими документами вирушає «Лексус». А через кілька годин через цей самий пункт пропуску повертається на вигляд та сама машина з тим самим номером і технічним документом, але вже, як правило, крадена або куплена за кордоном. А через кілька днів «Лексус»-мандрівник повертається через інший пункт пропуску під першим комплектом документів. Щоправда, така схема аж ніяк не завжди дозволяє ухилитися від сплати митного збору. Тоді машину намагаються оформити як спадщину або як «гуманітарну допомогу» учасникам Великої Вітчизняної війни. Але ветеран за кермом джипа або «мерса» завжди викликав підозри...
Схоже, після збільшення митного збору на ввезення авто, частка контрабандних машин на українському ринку різко зросте. З іншого боку, сьогодні ще не зрозуміло, як обернеться ліквідація пільг для вітчизняних автобудівників. Тож і ринок автолізингу сьогодні мов у тумані.
Але, як розповів «Дню» генеральний директор компанії «AVIS Україна» Берн Маркстедт, він розцінює таке рішення уряду позитивно. Воно вносить певну «стабільність і передбачуваність у дії виробників, які орієнтуються переважно на роздрібний продаж». Утім, Маркстедт упевнений, що мито знижуватиметься, оскільки Україна має намір вступити до СОТ, де відповідні ставки не перевищують 9% від вартості автомобіля.
Але повернімось до ринку автолізингу, де чимало й власних проблем. На думку Волошина, серед лізингових компаній процвітає нечесна конкуренція: наклепи, переманювання клієнтів, відсутність конфіденційності, абиякий продаж послуг. «Лізингова компанія не завжди може забезпечити виконання обіцянок. Не всі умови переносяться в контракт, клієнта частенько вводять в оману. Практикується хабарництво та відкати», — розповідає він. Утім, якби на ринку існував механізм саморегулювання й етичний кодекс, половини проблем, на думку Волошина, можна було б уникнути. Компанія AVIS має намір ініціювати створення Всеукраїнської асоціації лізингу й оренди автомобілів. Зі слів Волошина, діяльність цієї асоціації має спиратися на етичний кодекс. Його передбачають розробити протягом найближчих трьох місяців.