Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Чи стане літати дешевше?

Антимонопольний комітет знайшов на внутрішньому ринку авіаперевезень ознаки цінової змови
19 липня, 2011 - 00:00
ЗА ДАНИМИ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ, ТАРИФИ НА ОКРЕМІ ВНУТРІШНІ РЕЙСИ ВІТЧИЗНЯНИХ АВІАКОМПАНІЙ СЬОГОДНІ В УКРАЇНІ ВИЩІ, НІЖ У МІЖНАРОДНИХ, — НАПОЛОВИНУ / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Авіаперевезення в Україні незабаром можуть стати доступнішими. Про необхідність встановлення конкурентних цін та добросовісних і прозорих правил взаємодії на внутрішньому ринку авіаперевезень минулого тижня під час круглого столу з топ-менеджментом авіаційної галузі заявив перший заступник голови Антимонопольного комітету України (АМКУ) Рафаель Кузьмін.

Як підкреслив Кузьмін, результатом співпраці учасників внутрішніх ринків авіаперевезень та послуг аеропортів повинно стати встановлення конкурентних цін на авіаперевезення — насамперед внутрішнього сполучення. За його словами, введення чесних, сумлінних і прозорих правил взаємодії між авіакомпаніями й аеропортами має призвести до зниження вартості авіаквитків. «Якщо всі ці етапи пройдуть успішно, Антимонопольний комітет не буде накладати на порушників конкурентного законодавства на ринках авіаперевезень максимальні штрафи», — зазначив Кузьмін.

Як повідомили «Дню» в АМКУ, сьогодні комітет проводить розслідування на ринку вітчизняних авіаційних перевезень на предмет дотримання його учасниками вимог конкуренційного законодавства. За попередніми результатами аналізу наявних в АМКУ документів виявлено, що тарифи на маршрутах, де є конкуренція, нижчі, ніж тарифи на авіаперевезення на маршрутах, де її немає, повідомили «Дню» в прес-служби відомства. Зокрема, якщо брати до уваги тариф із розрахунку на один кілометр, то, наприклад, вартість авіаперельоту за напрямком «Київ — Сімферополь — Київ», який здійснюють понад три авіаперевізники, була нижчою на 33,8% (економ-клас) та на 39,6% (бізнес-клас), ніж вартість на маршруті «Київ — Івано-Франківськ — Київ», де конкуренції немає.

Більше того, як з’ясував АМКУ, тарифи на внутрішні рейси вітчизняних авіакомпаній дорожчі, ніж міжнародних авіаперевізників. Так, за наявною інформацією, станом на 9 липня 2011 року (з датами вильоту та прильоту 9 — 12 липня 2011 року) найбільш доступний тариф із розрахунку на один кілометр за маршрутом «Київ — Париж — Київ» (перевезення здійснюється авіакомпанією «Ер Франс». — Авт.) був нижчим на 51,8%, ніж тариф за маршрутом «Київ — Дніпропетровськ — Київ», який здійснює одна з українських авіакомпаній.

Наразі АМКУ, як повідомили «Дню» в прес-службі, очікує від учасників ринку авіаперевезень та аеропортових послуг дієвих пропозицій щодо приведення вартості авіаквитків до економічно обѓрунтованого рівня. Відповідно до цих пропозицій буде формуватися згаданий план спільних дій.

Натомість у профільному міністерстві, яке курує ринком авіаперевезень, «День» запевнили: авіакомпанії в Україні працюють у ринкових умовах і не є монопольними структурами. Що ж до ціноутворення на внутрішні авіаперевезення, то воно, кажуть у Міністерстві інфраструктури України (МІУ), відповідно до законодавства України, не регулюється державою та встановлюється в залежності від комерційної політики авіакомпанії, її фінансово-економічного становища та ситуації на ринку авіаперевезень.

Що ж до підозр АМКУ — щодо завищення авіакомпаніями цін на квитки внутрішніх маршрутах — у МІУ кажуть: для розуміння повної ситуації необхідно враховувати середню завантаженість рейсів. Адже ствердження, що літаки майже завжди літають повними, не відповідає дійсності — в деякі дні тижня, а також у залежності від часу доби, сезону навантаження буває вкрай незначним, але авіакомпанія все одно має виконувати рейси. Відтак, щоб перекрити збитки від таких незавантажених рейсів, компанії змушені піднімати ціни.

Так, відповідно до розрахунків однієї із авіакомпаній, які надали «Дню» прес-служба МІУ, повна собівартість виконання рейсу, наприклад, за маршрутом Київ — Донецьк — Київ становить 15273 дол. До цієї суми віднесено всі витрати авіакомпанії (вартість палива, аеропортового та аеронавігаційного обслуговування, бортхарчування, утримання екіпажу, всі витрати з лізингу літака, страхування, витрати збуту, адміністративні витрати) — тобто всі витрати, що дозволяють розрахувати орієнтовну вартість тарифів. Щоб розрахувати, у скільки обходиться авіакомпанії один пасажир рейсу Київ — Донецьк — Київ, потрібно розділити цю суму на кількість клієнтів одного борту. Так, відповідно до статистичних даних, наданих «Дню» прес-службою МІУ, у середньому авіакомпанія забезпечує на цьому напрямку 46 пасажирів. Таким чином, середні витрати авіакомпанії на перевезення одного пасажира за маршрутом Київ — Донецьк — Київ, підрахували в МІУ, становлять 340 дол. Якщо перевести цю суму в національну валюту, то в середньому квиток туди й назад з Києва до Донецька обійдеться майже у три тисячі гривень (2720 гривень. — Авт.).

Трохи дешевше обійдеться квиток тому, хто має плани відвідати Сімферополь. Відповідно до проведеного в МІУ аналогічного аналізу вартості авіаційних перевезень на маршруті Київ — Сімферополь — Київ, загальна вартість рейсу становить 19713 дол. А при середній завантаженості рейсів на рівні 80 пасажирів середні витрати авіакомпанії на перевезення одного пасажира за маршрутом Київ — Сімферополь — Київ становлять 246 дол. (1968 гривень).

Здешевити квиток на внутрішні рейси, окрім як збільшенням пасажиропотоку, навряд вийде, кажуть в МІУ. Адже собівартість послуг авіатранспорту сьогодні дуже висока. Зокрема, рівень частки витрат на авіаційне пальне у собівартості внутрішніх авіаперевезень становить від 30% до 50%, що суттєво перевищує питому вагу регульованих державою аеропортових та аеронавігаційних зборів у собівартості перевезень (до 15%). Для порівняння: за даними російських авіакомпаній за 2009 рік, частка авіаційного пального в структурі витрат склала від 19,5% до 28,9%, а аеропортові збори, наземне обслуговування, аеронавігація — від 15,5% до 20,9%. Саме зростання цін на авіаційне пальне і є основною причиною збільшення вартості авіаперевезень, коментують «Дню» в прес-службі МІУ. Крім того, зауважують там, ціни на авіаквитки залежать не тільки від структури витрат. Авіакомпанії використовують складні схеми розрахунку операційних витрат відносно пасажиропотоків на цілий рік. На ціну квитка для споживачів впливає велика кількість факторів, включаючи час покупки квитка, бренд, розклад, сезон, кількість конкурентів на маршруті...

Тим часом, учасники ринку внутрішніх авіаперевезень підтримують позицію АМКУ. Вони згодні з тим, що ціни на авіаперевезення в Україні сьогодні треба знижувати. Тож, відповідно до досягнутих під час круглого столу домовленостей, авіакомпанії найближчим часом повинні надати до АМКУ пропозиції, щодо вдосконалення тарифоутворення на авіаперевезення.

А поки вітчизняний авіабізнес готує пропозиції, галузеві експерти вже знайшли рецепт здешевлення авіаквитка на внутрішні рейси. Ним, за словами директора авіаційного агентства Олени Бітюкової може стати приєднання країни до європейської програми «Відкрите небо». Адже остання передбачає рівну конкуренцію всіх авіакомпаній країн, які долучилися до угоди. Тобто будь-який перевізник може надавати авіапослуги в країні, не отримуючи спеціальних дозволів, а у порядку попереднього повідомлення. Таким чином, сподіваються експерти, на український ринок зайдуть європейські гравці, які працюють за справжніми ринковими умовами. Основним показником чого є ціна на їхні послуги. Адже, коли для українця, за даними авіаційного агентства, мінімальна вартість квитка на внутрішній рейс становить 60 — 70 євро, то європеєць може літати й за... 25 євро.

Алла ДУБРОВИК, «День»
Газета: 
Рубрика: