Віктор ТИМЧЕНКО, "День"
Нещодавно познайомився у Баварії з одним американським офіцером (як відомо, радянські війська з об'єднаної Німеччини пішли, а американські лишилися). Після кількох дружніх фраз американець здивувався моєму "не зовсім" німецькому прізвищу. "Звідки Ви?"- запитав він з цікавістю. Маючи досвід географічного невігластва не лише німців, а й деяких їхніх партнерів по НАТО, я скромно відповів: "З України". І спробував, було, розповісти, де лежить чималенька країна, якщо їхати кіньми зі штату Арканзас. Американець підняв обидві руки догори й радісно промовив: "О, я знаю, там роблять найкращі в світі танки!".
Чесно кажучи, якби він сказав "найкращі в світі зернозбиральні комбайни" або хоч би "найкращу в світі ковбасу", я б зрадів більше. Але танки, то й танки... А в другій половині березня в німецькому респектабельному журналі "Штерн" прочитав статтю про український АН-70 (який, природно, був названий "російським") і подумав, що, може, ми й найкращі в світі військово-транспортні літаки робимо?
Нижче подається реферат статті Маттіаса Шеппа в "Штерн". Слова "російський" (окрім слів "російський президент") просимо читачів автоматично міняти на "український".
Нелюбий суперптах
Бундесвер хоче купити російський транспортний літак - європейська індустрія протестує.
Неподалік злітної смуги іржавіють двигуни, зі стін монтажних цехів облітає штукатурка. Легендарний завод Антонова в Києві, певно, був би закритий за приписами німецької техніки безпеки. Однак тут будується "АН-70" - найсучасніший військово-транспортний літак у світі.
Українсько-російський транспортний літак був на порядку денному першої російсько-німецько-французької зустрічі у верхах у Єкатеринбурзі. Єльцин хоче переконати Гельмута Коля та Жака Ширака будувати спільноєвропейський літак на базі "Антонова". Вісім західноєвропейських країн терміново потребують заміни своїх літаків типу "Трансалл" та "Геркулес", яких у них близько 300. Лише бундесвер хоче закупити, починаючи з 2008 року, 70 транспортних машин.
Пропозиція Єльцина спричинила запеклу закулісну бійку. Канцлер Коль та міністр оборони Рюе надають перевагу "АНу". Німецькі військово-повітряні сили, які літають у кризові регіони поза межами країн НАТО, висловилися за співробітництво зі східноєвропейцями. "Але канцлер став тим часом занадто слабким, щоб наполягти на своєму проти ВПК", - поскаржився генерал із Міністерства оборони.
Завзято відстоюють свою власну розробку "Future Large Airkraft" (ФЛА) "Даймлер-Бенц аероспейс" (Dasa) та інші західноєвропейські літакобудівні концерни. Перший антоновський літак розбився 1995 року, двигуни не витримують тривалої експлуатації й залежність від постачання запчастин зі східної Європи небезпечна, аргументують вони. Манфред Опель, експерт у справах оборони СДПН, вбачає в цьому "шалений лобізм": промисловість зароблятиме, платник податків має за них розплачуватися.
За 15 років розробки і чималих сутичок, хто які частини у майбутньому виробництві візьме собі, ФЛА все ще знаходиться на папері. На перший зразок літака і доведення його до серії підуть мільярди. Прототип же "Антонова" вже літає впродовж 11 місяців, а його серійне виробництво має розпочатися 1999 року.
Якщо країни НАТО на те пристануть, це був би перший великий західно-східний проект після закінчення "холодної війни". "У святкових промовах багато розмов про інтеграцію Росії та України до Європи. Тепер за словами мали б робитися справи", - сказав радник Єльцина з питань повітряного флоту та ракетобудування маршал Євген Шапошников "Штерну".
До цього слід додати, що "птах" із Києва кращий і дешевший за ФЛА: він оцінюється сьогодні в 110 мільйонів марок, а "Антонов" коштує 90. ФЛА розрахований на 3700 кілометрів, "Антонов" може подолати вдвічі більшу відстань. ФЛА може брати на борт 32 тонни вантажу, "Антонов" - 47. До того ж, чотири подвійні пропелери потужністю в 14 000 кінських сил кожен піднімають машину на старті швидше за будь-яку іншу подібну машину. "АН-70" потрібно всього 600 метрів злітної смуги. Навіть маленький "Трансалл" вимагає 1000.
Поки європейці ніяк не можуть зрушити з місця, американські конкуренти потирають руки. Британці вийшли з єдиного загальноєвропейського фронту і замовили 25 нових "Геркулесів" у США.